באיראן מברכים על ניסיון הרצח של רושדי: "לנשק את ידי הדוקר"

בתקשורת הממלכתית באיראן בירכו על ניסיון הרצח בניו יורק של הסופר שחיבר את "פסוקי השטן" - ובעקבות זאת הוצא נגדו פסק הלכה מוסלמי. עורך העיתון "קאיהאן" האולטרה-שמרני שיבח את הדוקר, בן 24 מניו ג'רזי: "בראבו לאיש האמיץ". ברשת "פארס" המזוהה עם המשטר האשימו את רושדי כ"מי שהעליב את נביא האיסלאם"

זמן צפייה: 04:34

התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה ביממה האחרונה על ניסיון הרצח של הסופר סלמאן רושדי (75), מחבר "פסוקי השטן" שנדקר אתמול (שישי) בניו יורק, תוך שהיא מהללת את המעשה ואת החשוד - שהסעיף שמיוחס לו לפי שעה הוא ניסיון רצח מדרגה שנייה. נגד רושדי הוצא פסק הלכה מוסלמי (פתווה) על ידי האייתוללה ח'ומייני ב-1989

רושדי הוצג כ"סופר הכופר המושחת" וכמה כלי תקשורת במדינה קראו "בראבו לאיש שדקר את הכופר". כמו כן, ברשת החדשות "פארס" האיראנית המזוהה עם המשטר ברפובליקה האיסלאמית, האשימו את רושדי כמי ש"העליב את נביא האיסלאם" בשל התוכן ה"אנטי-דתי" של הספר שפורסם ב-1988.

הסופר סלמאן רושדי
הסופר סלמאן רושדי | צילום: רויטרס

העיתון האולטרה-שמרני האיראני "קאיהאן", שבראשו עומד חוסיין שריאטמדרי - איש סודו הקרוב של המנהיג הרוחני אייתוללה עלי חמינאי - שיבח את התוקף החשוד של רושדי, האדי מטר, בן 24 מניו ג'רזי. במאמר המערכת במהדורת השבת, כתב שריאטמדרי: "בראבו לאיש האמיץ שתקף את סלמאן רושדי הכופר בניו יורק. הבה ננשק את ידיו של מי שדקר את אויב האלוהים". ב-2019 התייחס חמינאי לפתווה נגד רושדי, ואמר כי היא "מבוססת על פסוקים אלוהיים - והיא מוצקה ובלתי ניתנת לביטול".

סלמאן רושדי מפונה למסוק
סלמאן רושדי מפונה למסוק | צילום: רויטרס

בנוסף, חוסיין סרמי, פעיל איראני שמרן שנוהג להתבטא רבות ברשתות החברתיות, כתב כי "אריה" הכה את רושדי וכי התוקף היה חלק מ"חיילי האיסלאם חסרי הגבולות". הוא כתב: "הנקמה עלולה להתעכב, אבל היא בהכרח תקרה". כמו כן, יועץ בכיר לצוות המשא ומתן בנושא הגרעין של איראן, סייד מוחמד מרנדי, אמר כי הוא "לא מזיל דמעה על הסופר ששופע שנאה ובוז אינסופיים למוסלמים ולאיסלאם".

אנדרו ווילי, סוכנו של רושדי, הסופר הבריטי ממוצא הודי שנדקר אמש בצווארו ופונה אל אחד מבתי החולים בעיר ניו יורק, אמר מוקדם יותר כי "החדשות אינן טובות". רושדי מורדם ומונשם וסוכנו הוסיף כי "סביר להניח שסלמן יאבד עין אחת, העצבים בזרועו נותקו, והכבד שלו נדקר וניזוק".

אמש סיפרו עדי ראייה כי רושדי נדקר בין 10 ל-15 פעמים תוך 20 שניות בלבד טרם החלה הרצאתו, לעיניי כ-2,500 האנשים שישבו בקהל. תחילה, הקהל חשב כי מדובר במעין מתיחה. "הבחור רץ לבמה והחל להלום ברושדי", אמר אחד מעדי הראייה. "התוקף לבש שחור, ועטה מסכה שחורה. חשבנו שאולי זה חלק מתעלול, אבל תוך כמה שניות התברר שזה ממש לא כך".

סלמאן רושדי מפונה למסוק
סלמאן רושדי מפונה למסוק | צילום: רויטרס

מהמשטרה נמסר כי התוקף נעצר. מושלת מדינת ניו יורק קאת'י הוקול כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "מחשבותינו עם סלמאן רושדי ואהוביו. הנחתי את משטרת המדינה להמשיך ולסייע ככל שיידרש בחקירה". גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התייחס לאירוע ואמר: "אני מזדעזע מכך שסר סלמאן רושדי נדקר תוך שהוא מממש זכות שלעולם לא נפסיק להגן עליה. כרגע המחשבות שלי עם אהוביו. כולנו מקווים שהוא בסדר".

ספרו  של רושדי, "פסוקי השטן", עורר את זעמם של מוסלמים רבים ברחבי העולם בשל הדרך שבה הציג רושדי את דמותו של הנביא מוחמד. שנה לאחר מכן, הספר נאסר לפרסום והפצה בכל המדינות המוסלמיות בעולם. בעקבות פרסום הספר, המנהיג העליון של איראן דאז, איתוללה רוחאללה ח'ומייני, הוציא פתווה (פסק הלכה מוסלמי) הקוראת לרצוח את רושדי, ואף הציע על ראשו 3.3 מיליון דולרים.

סלמן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה
סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה | צילום: מתוך טוויטר

למרות האיומים על חייו ולמרות שחי במשך שנים במחתרת ואף הסתובב עם מאבטחים צמודים, רושדי המשיך לפרסם ספרים ולעסוק בנושא. כעבור כמה שנים, לאחר שממשלת איראן חזרה בה מהפתווה הקוראת לרצוח אותו - רושדי חזר לחיות חיים יותר "פתוחים" וזהירים פחות.

רושדי, שכתב ספרי עיון ורומנים רבים, עליהם זכה בפרסים רבים נולד בעיר מומבאי שבהודו בשנת 1947 למשפחה מוסלמית ממוצא קשמירי. בתור נער צעיר, הוא למד והתחנך בבריטניה, אם כי כעבור 4 שנים, בשנת 1965, שב יחד עם הוריו לפקיסטא, בסיום המלחמה בין הודו ופקיסטן על חבל קשמיר. לאחר מספר שנים, חזר להתגורר בבריטניה והחל את לימודיו באוניברסיטת קיימברידג', אותם סיים בהצטיינות בשנת 1969.