"הממשלה איבדה את האמון": גל ההתפטרויות בממשל ג'ונסון נמשך

13 שרים ובעלי תפקידים בממשלתו של ראש ממשלת בריטניה התפטרו תוך פחות מיממה בצעד מחאה על טיפולו של ג'ונסון ב"פרשויות מוכתמות". חבר הפרלמנט כריס סקידמור, אף הגיש מכתב אי-אמון בראש הממשלה

זמן צפייה: 04:11

13 שרים ובעלי תפקידים בממשלתו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התפטרו תוך פחות מיממה, כך מדווחים היום (רביעי) כלי התקשורת בממלכה המאוחדת. חבר הפרלמנט הבריטי כריס סקידמור, הגיש מכתב אי-אמון בראש הממשלה ג'ונסון.

גל ההתפטרויות החל אתמול בערב, כאשר שר האוצר הבריטי רישי סונאק, ושר הבריאות סאג'יד ג'אוויד, התפטרו בהפרש של עשר דקות אחד מהשני, בצעד מחאה על אופן טיפולו של של ראש הממשלה בפרשת כריס פינצ'ר.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בבית הנבחרים
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בבית הנבחרים | צילום: רויטרס

כמו כן, השניים ציינו כי אינם יכולים לעבוד עבור הממשלה הזו, שלדבריהם מוכתמת בפרשיות מפוקפקות. מאוחר יותר, גם סגן יו"ר המפלגה השמרנית, בים אפולמי, התפטר בשידור חי. לאחר מכן התפטרו שלושה מזכירי פרלמנט.

הבוקר המשיך גל ההתפטרויות, כאשר חבר הפרלמנט אלכס צ'אלק התפטר מתפקידו כפרקליט המדינה, לאחריו התפטר גם חבר הפרלמנט ויל קולינס, שר החינוך רובין ווקר, ולורה טרוט, מזכירה פרלמנטרית במחלקת התחבורה, התפטרה גם היא מתפקידה הבוקר ואמרה: "האמון בפוליטיקה הוא - וחייב להיות תמיד - בעל חשיבות עליונה, אך למרבה הצער בחודשים האחרונים זה אבד".

שר הבריאות הבריטי סאג'יד ג'אוויד (מימין), ושר האוצר הבריטי רישי סונאק
שר הבריאות הבריטי סאג'יד ג'אוויד (מימין), ושר האוצר הבריטי רישי סונאק | צילום: רויטרס

כזכור, בחודש שעבר, ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון, הצליח להינצל בהצבעת אי אמון שהתקיימה בפרלמנט הבריטי, בעקבות פרשת ה"פארטיגייט". זאת, לאחר שהמחוקקים השמרנים בבית הנבחרים הבריטי השיגו את הרוב הדרוש בכדי להעמיד את ראש הממשלה ג'ונסון בפני הצבעת אי אמון. 211 מחוקקים הצביעו בעד הישארותו בתפקיד בעוד 149 נגד (59 אחוזים). יצוין כי שני השרים, תמכו בראש הממשלה גם לאחר פרסום פרשת "פארטיגייט".

תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה
פרשת ה''פארטיגייט'': תיעוד של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במסיבה שנערכה בזמן סגר הקורונה

פרשת ה"פארטיגייט" אינה הראשונה שבה מסתבך ראש הממשלה ג'ונסון. בעבר, הוא הואשם בקבלת תרומות "לא ראויות" כדי לממן שיפוץ של ביתו שברחוב דאונינג 10. כמו כן, ממשלתו הואשמה בהטיית חוזים הקשורים להתמודדות עם מגפת הקורונה - לאנשים להם קשרים למפלגה השמרנית. דוברו של ג'ונסון התעקש שהוא "פעל בהתאם לכללים בכל עת".