סערת ההפלות בארה"ב: בת 10 נאנסה - ונאלצה לנסוע למדינה השכנה

הילדה, שמתגוררת במדינת אוהיו, נאלצה להגיע לאינדיאנה על מנת לבצע הפלה, זאת לאור החוק החדש במדינתה שאינו מתיר הפלות לאחר שישה שבועות של היריון. מושלת דקוטה הדרומית מטעם המפלגה הרפובליקנית תקפה: "איני מאמינה שאירוע טרגי צריך להיות מונצח על ידי טרגדיה נוספת"

"לכלי נשק יש יותר זכויות ממני": הפגנה נגד חוק ההפלות מול ביהמ"ש העליון בוושינגטון
"לכלי נשק יש יותר זכויות ממני": הפגנה נגד חוק ההפלות מול ביהמ"ש העליון בוושינגטון (יוני 2022) | צילום: רויטרס

בעקבות החלטת בית המשפט העליון האמריקני לבטל את הזכות החוקתית להפלה, ילדה בת עשר מאוהיו, שעברה אונס, נאצלה לנסוע לאינדיאנה בכדי לבצע הפלה. זאת, לאור החוק החדש במדינתה שאינו מתיר לבצע הפלה לאחר שישה שבועות של הריון. כך פורסם אתמול (ראשון) ב"גרדיאן" הבריטי.

ד"ר קייטלין ברנרד, רופאת נשים וגינקולוגית באינדיאנפוליס (בירת אינדיאנה הסמוכה), אמרה שקיבלה טלפון מעמיתה באוהיו המטפל בילדים נפגעי התעללות, שביקש ממנה עזרה. המחוקקים במדינת אינדיאנה טרם אסרו או הגבילו את ההפלות במדינה, אם כי במהלך החודש הקרוב, הם צפויים לקיים ישיבה מיוחדת שתכריז על כך.

ברנרד מתארת, כי מאז בית המשפט העליון ביטל את הזכות החוקתית להפלה, חל זינוק אדיר במספר המטופלות שמגיעות למרפאה שלה מהמדינות השכנות בכדי לבצע הפלה. "קשה לי לדמיין שבעוד כמה שבועות, גם אנחנו לא נוכל לספק לנשים את הטיפול הזה".

מושלת דקוטה הדרומית, קריסטי נואם
מושלת דקוטה הדרומית, קריסטי נואם | צילום: רויטרס

מושלת דקוטה הדרומית, וחברת המפלגה הרפובליקנית, קריסטי נואם, התייחסה לפרשה ותקפה: "מדהים שאף אחד לא מדבר על הסוטה, האדם שנורא והמתעלל שאנס ילדה בת 10". יצוין כי הפלות נחשבות לעבירה פלילית בדרום דקוטה "אלא אם יש שיקול רפואי מתאים והגיוני לפיו ביצוע הפלה נחוץ כדי לשמור על חייה של האישה ההרה". מקרים של גילוי עריות ואונס אינם מוחרגים מהחוק במדינה.

נואם הוסיפה: "איני מאמינה שאירוע טרגי צריך להיות מונצח על ידי טרגדיה נוספת. יש עוד שאנחנו צריכים לעשות כדי לוודא שאנחנו חיים לפי האמונה ש'כל חיים יקרים', במיוחד חיים תמימים כמו אלו של אותה ילדה בת 10". לדבריה, "כל החיים הם חשובים, הטרגדיה הזו נוראית. אבל, בדרום דקוטה, החוק היום קובע שהפלות אינן חוקיות, למעט כדי להציל את חיי האם".

נואם נשאלה האם מתן אפשרות לבצע הפלה לילדה בת ה-10 ייחשב כהגנה על חיי האם, והיא לא שללה את האפשרות הזו. לטענתה, "במקרה הזה - הרופא, המשפחה, והאנשים הרלוונטים יהיו אלו שיקבלו את ההחלטות עבור אותה המשפחה", אמרה.

מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון
מפגינים נגד חוק ההפלות מול בית המשפט העליון בוושינגטון | צילום: רויטרס

כזכור, לפני שבועיים, בית המשפט העליון בוושינגטון ביטל את ההחלטה ההיסטורית משנת 1973, של משפט רו נגד ווייד, שהתערבה בחקיקה מדינתית שאסרה הפלות ואפשרה את זכותן החוקתית של נשים להפלה ברוב של שישה נגד שלושה שופטים. לפי הפסיקה החדשה, אם מדינה ספציפית תאסור הפלות - הפסיקה הפדרלית לא תתערב בעניין.

לפי הפסיקה החדשה, אם מדינה ספציפית תאסור הפלות - הפסיקה הפדרלית לא תתערב בעניין. ביטול הפסיקה המהפכנית שם סוף לכמעט 50 שנים של הגנה חוקתית על האפשרות להפלה, ומדינות בעלות רוב רפובליקני בארה"ב כבר החלו להוציא את האפשרות להפסקת הליכי היריון אל מחוץ לחוק - מה שמונע ממיליוני נשים אמריקניות את הגישה אליהם.