איראן: "אלו התמונות שמוכיחות - ארה"ב לא הפילה את המל"ט שלנו"

לטענת משמרות המהפכה האיראניות, תיעוד שצילם המל"ט שהותקף לכאורה על ידי ארה"ב מעיד על כך שכלי הטיס לא הופל. טראמפ: "בטוחים שהפלנו את המל"ט - נגיב לכל פרובוקציה נוספת"

זמן צפייה: 01:59

ערוץ "אל-עאלם" האיראני פרסם היום (שישי) תיעוד שצולם, לטענת משמרות המפכה האיראניות, על ידי המל"ט שנטען כי הופל על ידי ארה"ב. לטענת האיראנים, הדבר מהווה עדות לכך שהמל"ט למעשה לא הופל. טראמפ בתגובה הצהיר כי ארה"ב בטוחה שהפילה את כלי הטיס, והוסיף: "אנו מוכנים להגיב לכל פרובוקציה נוספת".

לטענת האיראנים, בתיעוד ניתן לראות את הספינה האמריקנית "USS Boxer" לפני ואחרי שחצתה את מצרי הורמוז.

עוד בחדשות 13:

טראמפ: "ספינה אמריקנית יירטה מל"ט איראני במצר הורמוז"

איראן מפרסמת: כך עצרנו את מכלית הנפט במפרץ הפרסי • תיעוד

איראן: החרמנו מכלית נפט זרה שעליה 12 אנשי צוות

Capture
איראן: ''תיעוד מהמל''ט שנטען כי הופל''

פרסום הסרטון בא בתגובה לנאומו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שהצהיר אמש כי הצבא האמריקני יירט מל"ט איראני במצר הורמוז. לדבריו, "כלי הטיס הבלתי מאויש התקרב לספינה אמריקנית שעגנה במפרץ, ומשלא נענה לאזהרות הרבות שקראו לו להתרחק – הוא יורט". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהיה באותה העת בביקור במטה האו"ם שבניו יורק, אמר בתגובה כי מדינתו לא מכירה דיווח על מל"ט שהופצץ.

ממשרד ההגנה האמריקני נמסר כי האונייה האמריקנית הייתה במים בין-לאומיים בעת התקרית, ובכלי תקשורת בארה"ב דווח כי המל"ט האיראני הופל תוך שימוש במערכת אלקטרונית. ברשת CNN אף ציינו כי על סיפונה של האונייה שהו כ-2,000 חיילי מארינס.

השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית
השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

תקרית המל"ט האיראני מסמנת צעד נוסף במתיחות הגוברת בין ארה"ב לאיראן, ברקע האירועים האחרונים במפרץ הפרסי. לפני כחודש, כזכור, יירטו משמרות המהפכה האיראניות מל"ט אמריקני שחדר, לדבריהם, לשטח המדינה. בתגובה למתקפה, הורה טראמפ על תקיפה באיראן - וחזר בו דקות ספורות לפני ביצוע המשימה. טראמפ הסביר אז את החלטתו בטוויטר: "היינו דרוכים ומוכנים לתקוף שלושה אתרים שונים וכששאלתי כמה אנשים ימותו, הגנרל ענה לי ש-150. עשר דקות לפני התקיפה הוריתי לעצור אותה - כי זו תגובה לא מידתית להפלת מל"ט".

ברקע הדברים, אתמול הודיעה טהראן כי הכוח הימי של משמרות המהפכה עצר ביום ראשון סמוך לאי לראק מכלית זרה שעליה 12 אנשי צוות שלטענתם הבריחו נפט, וכן כי נמצאו חביות רבות ובהן כמיליון ליטרים של נפט. לטענת האיראנים, כלי השיט שידר אותות מצוקה והכוחות חשדו שיש בו תקלה, אך כשהבינו שמדובר במבריחים - השתלטו עליו. השר זריף התייחס לאירוע ואמר כי "לא מדובר במכלית אלא באונייה שנשאה מיליון ליטרים של דלק, האנשים האלו מבריחים את הנפט שלנו".

ממשלת בריטניה הודיעה כי תחקור את הדיווח, וקראה לרשויות האיראניות להפחית את המתיחות. "אנחנו חוקרים את הדיווח לפיו מכלית נפט נעצרה בידי איראן במפרץ הפרסי", מסרה דוברת הממשלה הבריטית. "אנחנו עוקבים אחרי הסיטואציה הביטחונית ומחויבים לשמירת חופש התנועה הימי בהתאם לחוק הבין-לאומי".