בריטניה נצבעה כחול ואדום: חגיגות 70 שנות כהונה של המלכה אליזבת

אירועי יובל הפלטינה של המלכה נפתחו היום עם המצעד הצבאי השנתי שמתקיים במרכז לונדון. המונים הגיעו לצפות בתהלוכה יחד עם משפחת המלוכה שמציינת היום אירוע משמעותי נוסף - המפגש הראשון של הנינה ליליבת עם סבתה. "היא תמיד הייתה שם"

זמן צפייה: 03:56

המצעד הצבאי השנתי, שבאופן מסורתי מציין את חגיגות יום ההולדת של השליט הבריטי, פתח היום (חמישי) את חגיגות יובל הפלטינה בשלטון של המלכה אליזבת השנייה. היא המלכה הראשונה ששולטת במשך 70 שנה, פרק זמן יוצא דופן על כס המלכות.

Whatsapp Image 2022 06 02 At 1
המצעד לחגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

שלטונה של המלכה כבר ארוך יותר משלטונן של ארבעת קודמותיה יחד. תקופתה כמלוכה נמשכה על פני תקופות מרובות, על פני 14 ראשי ממשלות שונים בבריטניה ו-14 נשיאי ארצות הברית. ההשוואה הקרובה ביותר לאורך שלטונה היא 63 שנות שלטונה של המלכה ויקטוריה, ובמונחים בינלאומיים, המלכה אינה רחוקה מ-72 שנותיו של מלך צרפת הידוע לשמצה, לואי ה-14.

המצעד לחגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת
המצעד לחגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

גם הגעתה לגיל 96 היא חסרת תקדים. המלכה היא אחת מכ-138,000 אנשים בבריטניה מעל גיל 95, רובם הגדול נשים. מלבד אליזבת השנייה, רק שני מלכים אחרים חיו בשנות ה-80 לחייהם - ויקטוריה וג'ורג' השלישי, אך אף מלך בריטי לא הגיע לשנות ה-90 לחייהם.

הדוכסית קייט והדוכסית קמילה עושות את דרכן בכרכרה במצעד
הדוכסית קייט והדוכסית קמילה עושות את דרכן בכרכרה במצעד | צילום: רויטרס

לא פחות מ-1,400 חיילים יצעדו מארמון בקינגהאם לכיוון רחוב מאל יחד עם בני משפחת המלוכה שיעשו את המסלול בכרכרות וסוסים. במשפחה הכי מתוקשרת בבריטניה מציינים היום אירוע משמעותי נוסף - המפגש הראשון של הנינה ליליבת שנולדה בארצות הברית, בתם השנייה של הנסיך הארי ומייגן מרקל, עם סבתה המלכה.

הנסיכה שארלוט, הנסיך לאוי והנסיך ג'ורג', ילדיהם של וויליאם וקייט, במצעד
הנסיכה שארלוט, הנסיך לאוי והנסיך ג'ורג', ילדיהם של וויליאם וקייט, במצעד | צילום: רויטרס

בנוסף אליהם המונים התאספו ברחובות לונדון כדי לצפות במצעד, כשהם עוטים מסכות עם פניה של המלכה, עטופים בדגלים לרגל החגיגות ופניהם צבועות בכחול ואדום. מספר מפגינים שהתפרצו למצעד נעצרו על ידי המשטרה במקום. "זה משהו שמרגיש כאילו הוא תמיד היה כאן - משהו שלומדים עליו בבית הספר", אמרה לוסי, השגיעה עם שני בניה למצעד לרשת BBC.

Whatsapp Image 2022 06 02 At 1
נשים במצעד לחגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

למרות שהגיעה מארצות הברית זהו המצעד השלישי שאיליין הנדרסון בת ה-63 משתתפת בו. "אני מטורפת על היסטוריה וזה מייצג את כל מה שאני אוהבת בבריטניה", אמרה איליין לרשת BBC, "אני אוהב את המסורת". באשר למלכה עצמה, איליין אמרה שהיא חשה אהדה עצומה כלפיה לאחר השנים הקשות שעברה לאחרונה, בהן איבדה את בעלה הנסיך צ'ארלס, המחלוקות הציבוריות על הארי ומייגן, ואף הקורונה בה חלתה. "היא תמיד הייתה שם. היא פשוט הדמות הזו של יציבות", סיכמה.

כלבי וולש קורגי משתתפים בחגיגות
כלבי וולש קורגי משתתפים בחגיגות | צילום: רויטרס

גם בישראל מציינים את חגיגות יובל הפלטינה למלכה, וסגנית שגריר בריטניה בישראל, אליס טרומן, מסרה היום: "בחגיגות של השגרירות בישראל, החלטנו לאמץ את הקונספט ולחפש את הדרכים הכי מקוריות לשלב את הקהילה המקומית באירוע, פנינו למחלקת החינוך היסודי של עיריית רמת גן בבקשה לקבל ציורים של ילדים שיוקדשו למלכה ויתלו על גדרות בית השגריר ביום האירוע, וקיבלנו היענות מדהימה ועשרות ציורים".

הקהל במצעד השנתי לרגל חגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת
הקהל במצעד לרגל חגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

הקהל במצעד השנתי לרגל חגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת
הקהל במצעד השנתי לרגל חגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

מפגינים נעצרים לאחר שהתפרצו למצעד
מפגינים נעצרים לאחר שהתפרצו למצעד | צילום: רויטרס

אישה במצעד לחגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת
אישה במצעד לחגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

Whatsapp Image 2022 06 02 At 1
ילד מצטלם עם שוטרים בחגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

הקהל במצעד השנתי לרגל חגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת
הקהל במצעד לרגל חגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס

אישב במצעד השנתי לחגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת
אישה במצעד לחגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת | צילום: רויטרס