השימוע על המהומות בקפיטול: "טראמפ פעל לסיכול הדמוקרטיה האמריקנית"

במסגרת השימוע בקונגרס שנועד לחקור את אירועי ה-6 בינואר העידו מספר חברי בית הנבחרים וכמה ממקורביו של טראמפ באותה התקופה, שתקפו אותו ואת התנהלותו ביום ההסתערות על הקפיטול. "ה-6 בינואר היה שיאו של ניסיון הפיכה, להפיל את הממשל. האלימות לא הייתה מקרית. זו הייתה עמדתו של הנשיא לשעבר"

זמן צפייה: 00:59

הלילה (שישי) החל השימוע בקונגרס שמטרתו לחקור את אירועי ה-6 בינואר 2021, בו התפרצו עשרות אלפי תומכי טראמפ לבניין הקפיטול בוושינגטון במהלך דיון הקונגרס על רקע תוצאות הבחירות בהן הפסיד. בתוך כך, היה זה הדיון הראשון מבין שישה דיונים בסך הכול שבמהלכו הוצגו עדויות של מספר חברי בית הנבחרים, וכן עדויות של מקורביו של טראמפ ביניהם בתו, איוונקה טראמפ, חתנו ג'ארד קושנר, התובע הכללי ומנהל הקמפיין שלו. כמו כן, גם יו"ר המטות המשולבים, הגנרל מארק מילי נתן את עדותו.

בשימוע הוצגו גם חלק מדבריו וטענותיו של הנשיא לשעבר בהן הוא טען להונאת בחירות, כאשר חברת הקונגרס מטעם המפלגה הרפובליקנית, ליז צ'ייני אף טענה כי טראמפ הסכים עם קריאות ההמון באותו היום כי "למייק פנס (סגן הנשיא דאז) מגיע להיתלות". בהמשך של הדיונים, גם עובדים נוספים מהבית הלבן צפויים להעיד. לדבריה של צ'ייני, הנשיא "לא רצה למנוע את המהומות וצעק על יועציו שדרשו ממנו לעשות משהו בנושא".

חברת הקונגרס הרפובליקנית, ליז צ'ייני
חברת הקונגרס הרפובליקנית, ליז צ'ייני | צילום: רויטרס

צ'ייני הוסיפה וטענה כי "אלו שפלשו לקפיטול ונלחמו בגורמי אכיפת החוק היו מונעים ממה שהנשיא טראמפ אמר להם: "שהבחירות נגנבו ושהוא הנשיא החוקי. הנשיא טראמפ 'זימן' את ההמון, כינס אותו והדליק את הלהבה של המתקפה שלו". את חבריה הרפובליקנים שהצביעו בעד הדחתה מתפקידה בהנהגת בית הנבחרים תקפה: "יבוא יום בו דונלד טראמפ ייעלם, אבל אות הקלון על כבודכם יישאר".

חברי הקונגרס ליז צ'ייני (ר') ובני תומפסון (ד')
חברי הקונגרס ליז צ'ייני (ר') ובני תומפסון (ד') | צילום: רויטרס

יו"ר הוועדה לביטחון המולדת, חבר הקונגרס בני תומפסון טען במהלך הדיון כי "טראמפ נמצא במרכזה של קונספירציה לסיכול הדמוקרטיה האמריקנית, ופעל לבלום את העברת השלטון בדרכי שלום. ה-6 בינואר היה שיאו של ניסיון הפיכה, להפיל את הממשל", אמר תומפסון. "האלימות לא הייתה מקרית. זו הייתה עמדתו של טראמפ".

יו''ר הוועדה לביטחון המולדת, חבר הקונגרס בני תומפסון
יו''ר הוועדה לביטחון המולדת, חבר הקונגרס בני תומפסון | צילום: רויטרס

ויליאם בר, שכיהן כתובע הכללי בממשלו של טראמפ מסר בעדותו כי: "הבהרתי שאני לא מסכים עם הרעיון להגיד שהבחירות נגנבו והתנגדתי לפרסם את הדברים האלה - שהם שטויות. אני לא רציתי להיות חלק מזה. אנחנו לא יכולים לחיות בעולם שבו הממשל המכהן נשאר בשלטון על סמך השקפתו, שאינה מגובה בראיות, שהייתה הונאה בבחירות". בתו של הנשיא טראמפ, איוונקה השיבה לדבריו של בר ואמרה כי "אני מכבדת את התובע הכללי בר. אני מקבלת את מה שהוא אמר".

התובע הכללי בממשלו של טראמפ, ויליאם בר
התובע הכללי בממשלו של טראמפ, ויליאם בר | צילום: רויטרס

טרם כינוס הוועדה, הנשיא לשעבר טראמפ כינה אותה ואת חבריה "בריונים פוליטיים". ככלל, מאז סיים את תפקידו בבית הלבן טראמפ ממשיך לטעון כי ההפסד שלו בבחירות לנשיא הנוכחי ביידן הן תוצאה של הונאת בחירות. קביעה שכאמור, נדחתה על ידי בתי המפשט במדינה ועל ידי פוליטיקאים אמריקניים מכל הקשת הפוליטית.

הנשיא לשעבר, דונאלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונאלד טראמפ | צילום: רויטרס

בדיון העידה גם שוטרת ממשטרת הקפיטול קרוליין אדוארדס, שנפצעה במהלך העימותים האלימים. אדוארדס תיארה עלבונות שהטיחו לעברה המתפרעים במהלך המהומות. "החלקתי בדם של אנשים", אמרה אדוארדס. "זה היה קטלני. כאוס מוחלט. מה שראיתי היה כמו ​​סצנה הלקוחה ממלחמה".

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

בסקר משותף שערכה סוכנות הידיעות "רויטרס" וחברת מחקרי השוק "איפסוס" התגלה כי בקרב תומכי המפלגה הרפובליקנית בארה"ב, 55% האמינו לטענה לפיה פעילי שמאל הם אלו שהובילו את המתקפה על הקפיטול בעוד ש-58% מתוכם מאמינים כי רוב המפגינים הם שומרי חוק.

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס

ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021
ההסתערות על בניין הקפיטול, 6 בינואר 2021 | צילום: רויטרס