בתיווך אמריקני: סעודיה וקטאר חידשו את היחסים ביניהן

מנהיגי שתי המדינות שוחחו וסיכמו על פתיחת מעברי הגבול היבשתיים והאוויריים ביניהן. לפי גורם בממשל טראמפ, במסגרת ההסכם גם איחוד האמירויות, בחריין ומצרים יסירו את המצור מעל קטאר

זמן צפייה: 01:17

סוף למשבר במפרץ הפרסי? סעודיה וקטאר סיכמו הערב (שני) על חידוש היחסים ביניהן, ועל פתחית מעברי הגבול היבשתיים והאוויריים בין המדינות. המהלך מהווה התקדמות לקראת פתרון המתיחות באזור, וצפוי להשפיע באופן חיובי גם על תהליך הנורמליזציה עם ישראל.

פריצת הדרך במגעים בין המדינות נעשתה בתיווכו של ג'ארש קושנר, יועצו המיוחד של נשיא ארה"ב. על פי גורם בכיר בממשל האמריקני, הוא צפוי להשתתף בטקס החתימה על ההסכם שייערך מחר. על פי הבכיר בממשל ארה"ב, במסגרת ההסכם מדינות נוספות יסירו את המצור שהוטל על קטאר: איחוד האמירויות, בחריין ומצרים.

חידוש היחסים בין קטר לסעודיה בתיווך אמריקני מהווה מכה למשטר האיראני. חזרתה של קטר ל"חיק" מדינות המפרץ טומנת בחובה שינוי במדיניות ונקיטת עמדה אנטי איראנית. זהו הפסד לטהראן, והישג לסעודיה ולארה"ב. בטהראן לא מרוצים מהצעד הקטרי ונחושים לחזק את הקשר עם תומכיהם העיקריים באזור: חזבאללה בלבנון, החותים בתימן והג’יהאד האסלאמי בעזה.

Saudi People Gather During Janadriyah Cultural Festival On The Outskirts Of Riyadh
ריאד, סעודיה | צילום: רויטרס

בחודש שעבר פורסם בחדשות 13 כי כחלק מהכנת הקרקע לקראת כינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל, יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, מקדם הסכמים בין ישראל למדינות ערביות נוספות במזרח התיכון .

כמה ימים קודם לכן, ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי הסיכוי נמוך שסעודיה תחתום על הסכם שלום עם ישראל לפני כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן. על פי גורמים סעודיים ואמריקניים, תוצאות הבחירות בארצות הברית השפיעו על ההחלטה הסעודית לסגת מהסכם אפשרי, שכן חתימת ההסכם תחת הנשיא היוצא דונלד טראמפ תיחשב "בזבוז".

גורמים בממשל האמריקני ציפו כי הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן תבטיח נורמליזציה בין המדינות, אך בפועל נתניהו חזר בלי כלום. הסעודים מצידם, מעדיפים להשקיע את הזמן בכינון יחסים טובים עם הממשלה חדש, בעיקר בעקבות תפיסתו הקשה של ביידן בנוגע להפרות זכויות האדם שבמדינה. בנוסף, המלך סלמאן אינו תומך בכינון היחסים עם ישראל, בגלל הסוגיה הפלסטינית.