ממימון טרור ועד המונדיאל: הנסיכות שתמשוך מיליונים בחורף הקרוב

בנובמבר הקרוב ייצא לדרך גביע העולם בקטר. למרות הביקורת הגדולה על הפרות של זכויות אדם בשטחה, האמירות צפויה לקלוט מאות אלפי תיירים מרחבי העולם, בהם גם מישראל. מי זו קטר? ומדוע, למרות שטחה הקטן – יש לה חשיבות אזורית מכרעת

זמן צפייה: 13:42

גביע העולם בכדורגל ייצא לדרך ב-21 בנובמבר באצטדיון אלח'ור שבקטר ויסתיים כמעט חודש לאחר מכן, ב-18 בדצמבר, בגמר הגדול. מאות אלפי תיירים מכל העולם צפויים להגיע לצפות בנבחרות השונות משחקות, בהם גם אזרחים ישראלים, שכזכור – אינם מנועים מלהיכנס למדינה. אז, לפני שאתם סוגרים טיסות וקונים כרטיסים למשחקים השונים, כדאי להכיר לעומק את "השחקן הקטרי", את דפוסי ההתנהגות של המשטר בדוחה ואת המניעים שלו באזור, ובכלל.

באופן מסורתי וכחלק ממדיניות מתמשכת של דוחה, היא שואפת להרחיב את ההשפעה שלה באזור כדי לשמור על הביטחון הלאומי שלה. איך היא עושה את זה? קטר, בהובלתו של האמיר, שייח' תמים בן חמד, פועלת לקדם יחסים טובים מול מספר רב של גורמים במקביל, לרבות בין צדדים עוינים זה לזה. זאת, תוך שהיא מפגינה פרגמטיות טהורה. לדוגמה: קשרים ענפים עם חמאס, ומנגד – יחסים לא רשמיים עם ישראל. יחסים חמים עם המשטר בטהרן, וגם עם הממשל בארה"ב, שם קטר הוכרה בחודש פברואר האחרון כ"בעלת ברית מרכזית שאינה חברה בנאט"ו".

קו הרקיע בדוחה, בירת קטר
קו הרקיע בדוחה, בירת קטר | צילום: Shutterstock

עם חלוף השנים, ולנוכח ריבוי הסכסוכים והמחלוקות במזרח התיכון, קטר "הרוויחה" את תפקיד המתווכת האזורית. כחלק מזה, קטר פועלת לייצר תלות של השחקנים השונים בה, כדי להדגיש עבורם את נחיצותה וחשיבותה.

נוסף על כך, דוחה מנצלת את עושרה הרב כדי "לקנות" מעמד בינלאומי והשפעה אזורית: היא מסייעת כלכלית למדינות נחשלות וארגונים בצרה, ומבצעת השקעות בשווי עשרות מיליוני דולרים בעשרות מדינות ברחבי העולם. היו גם האשמות כי קטר ממש "קנתה" באמצעות שוחד את אירוח גביע העולם, זאת, כדי לשים את עצמה על המפה העולמית.

על פניו, נשמע די מתוחכם למדינה כל כך קטנה (חצי משטח ישראל, קצת פחות מ-3 מיליון תושבים, מתוכם 400 אלף אזרחים) השוכנת באזור מרובה קונפליקטים כמו המזרח התיכון. עם זאת, ישנם מספר נושאים שהשלטונות בקטר פועלים יומם וליל כדי "לטאטא" מתחת לשטיח, מונעות את הדלפתם בעזרת תקשורת מצונזרת ולעיתים פועלת להכחיש כל קשר אליהם.

עזה דולרים חמאס קטר
המענק הקטרי לרצועת עזה, ספטמבר 2021 | צילום: רויטרס

מימון טרור

הכסף הקטרי מגיע בין השאר לגורמי טרור עוינים ברחבי המזרח התיכון. בראש ובראשונה, חמאס, לה קטר מהווה משענת כלכלית ומדינית מרכזית. קטר היא שותפה אסטרטגית ופוליטית של תנועת האחים המוסלמים ויש שיאמרו, שהיא אף מזוהה אידיאולוגית עמה. גם לאיראן הגיע הכסף הקטרי, ולפי טענותיו של הנשיא לשעבר רובי ריבלין, קטר מממנת גם את כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים.

קטר מימנה בעבר את שייח' יוסף אל-קרדאווי (לשעבר מנהיגה הרוחני של תנועת האחים המוסלמים, המחזיק בדעות אנטישמיות ויחס של שנאה כלפי יהודים; מוכר כמי שהכשיר כפוסק הלכה את פיגועי ההתאבדות) ומארחת אותו בשטחה עד היום. זאת, בנוסף לקשרים רציפים וענפים שהיא מנהלת עם ארגוני טרור סוניים בולטים אחרים כדוגמת הטליבאן, אל-קאעידה ויש הטוענים שהיא מתנהלת גם מול דאעש וארגוני ג'יהאד נוספים.

חיילי משמרות המהפכה
הגסף הקטאי הגיע גם למשמרות המהפכה | צילום: רויטרס

שייח' תמים – האיש השולט

קטר היא מונרכיה אבסולוטית, על אף שהיא נהנית מתדמית חיובית ואחראית בקרב הקהילה הבינלאומית, קטר אינה שונה בהרבה משכנותיה "המצורעות": איראן, סעודיה ואחרות, בכל הנוגע לשיטת המשטר שלה. בתוך כך, כל סמכויות המדינה נתונות תחת שלטונו של האמיר תמים בן חמד: אין בחירות להנהגת המדינה, מפלגות פוליטיות אינן חוקיות, אזרחים נמצאים תחת מעקב תמידי וסובלים מהיעדר זכויות וחירויות בסיסיות.

אמיר קטר תמים בן חמד
האיש השולט בקטר, האמיר תמים בן חמד | צילום: רויטרס

היעדר זכויות אדם

מיעוטים וקבוצות מסוימות האוכלוסייה ביניהם: נשים, בני דתות אחרות, קהילת הלהט"ב, עובדים זרים ומיעוטים אתניים נוספים, סובלים מניכור ואפליה ממסדית, לאור חוקי השריעה החלים במדינה. 90% מתושבי המדינה, התושבים הזרים, סובלים מיחס מפלה ומתנאי עבודה מחפירים הגובלים ב"עבדות מודרנית". בתחקיר שערך ה"גרדיאן" הבריטי, נחשף כי למעלה מ-6,500 עובדים זרים נהרגו במהלך עבודות ההכנה לגביע העולם – רובם בשל תנאי עבודה מחפירים.

מטריית השריעה מגינה על המשפחה הקטרית. שלט חוצות שנפרס במדינה
מטריית השריעה מגינה על המשפחה הקטרית מפני להט''ביות. שלט חוצות שנפרס במדינה | צילום: טוויטר: @FotosDeFatos

האנטישמיות שלא פסחה גם על קטר

האנטישמיות בעולם הערבי לא פסחה גם על קטר: החל מתכנים אנטישמיים במערכת החינוך במדינה, בהם חל שיפור בשנים האחרונות לאור לחצים שהופעלו על המדינה ולעיתים גילויי אנטישמיות גם בתקשורת הממוסדת. באופן מסורתי, קטר נוקטת בקו נוקשה וחריף נגד מדינת ישראל, ונציגיה הרשמיים לא חוסכים בביקורת קשה וחד צדדית נגדה, תוך שהם מביעים תמיכה גורפת בעם הפלסטיני ובחמאס.

בהקשר זה, רשת "אל-ג'זירה" ("האי" בערבית) הקטרית, שחרטה על דגלה להביא עיתונות חופשית, נטולת אינטרסים ואובייקטיבית (למעט בתוך קטר) - מתנגחת באופן שיטתי במדינת ישראל ובחיילי צה"ל, כמו כן בסעודיה, מצרים ונגד משטרים ערבים נוספים. ככלל, הרשת, שממומנת על ידי שלטונות המדינה מרבה להתנגח בכל מי שאינו מתיישר עם דעת השלטונות במדינה.

מקרה בולט של אנטישמיות בערוץ, נרשם כאשר תחנת בת שלו, "AJ+", פרסמה בשנת 2019, כתבה בה הוצג "כיצד ישראל ניצלה את השואה לאינטרסים שלה, כדי לקבל כספים מגרמניה ובכדי לחסל את העם הפלסטיני". האייטם נמחק יומיים לאחר מכן.

''מהי האמת של השואה?'', אייטם ''AJ+'' שהועלה ונמחק
''מהי האמת של השואה?'', אייטם ''AJ+'' שהועלה ונמחק | צילום: AJ+

על אף גודלה הקטן, לקטר חשיבות מכרעת בצביון האזורי. היא ומדיניותה, ללא ספק - כאן כדי להישאר. קטר הצליחה להרחיב את ההשפעה שלה בזירות האזוריות שונות, תוך שהיא נהנית ממעמד בינלאומי מרשים, וזאת, על אף שבעבר מימנה קבוצות טרור, וחרף היותה מונרכיה אבסולוטית שתושביה סובלים מהיעדר זכויות אדם.