פוטין בהתייחסות ראשונה: לא נענו לדרישותינו, אך אפשר להמשיך בשיחות

בעוד הנשיא הרוסי ממשיך לשלוח חיילים לגבול אוקראינה, המתח בין מדינות המערב לבין רוסיה נמשך. בשיחה עם נשיא צרפת הוא התייחס לראשונה למשבר ואמר כי "מוסקבה מוכנה להמשיך בשיחות"

זמן צפייה: 01:29

ברקע המתח הגובר בגבול אוקראינה-רוסיה והמשא ומתן בין המעצמות, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (שישי), בשיחת טלפון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, כי ארצות הברית ונאט"ו לא נענו לדישות הביטחוניות של רוסיה, אך עם זאת, מוסקבה מוכנה להמשיך בשיחות. זוהי תגובתו הראשונה של פוטין בעניין המשבר מזה שבועות.

בקרמלין אמרו כי פוטין אמר שיבחן את המענה לדרישותיו שהגיע מוושינגטון לפני שיחליט כיצד להתקדם הלאה. "תגובת נאט"ו וארצות הברית לא לקחו בחשבון את הדרישת העיקריות של רוסיה", אמרו בקרמלין.

הדרישות העיקרות של רוסיה הן מניעת הרחבה של ברית נאט"ו, דרישה שלא להציב מערכות נשק על גבולותיה של רוסיה והחזרת התשתיות והיכולות של נאט"ו למצב שהן היו בו לפני הצטרפות מדינות מזרח אירופה הצטרפו לנאט"ו.

Ukrainian Snipers Train In The Donetsk Region
צלף אוקראיני במחוז דונייצק | צילום: רויטרס

בקרמלין הוסיפו גם כי "השאלה העיקרית נותרה ללא מענה - איך ארצות הברית ובעלות בריתה ימלאו אחר העיקרון הביטחוני לפיו אף מדינה לא תחזק את הביטחון שלה על חשבון ביטחונה של מדינה אחרת".

בתוך כך, במסיבת עיתונאים שקיים היום נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הוא אמר כי הוא אינו יכול לשלול הסלמה ביחסים עם רוסיה. עם זאת, זלנסקי ביקר את מה שהוא קרא לו "יותר מדי פאניקה" המכבידה על הכלכלה במדינה. "אני לא מחשיב את הסיטואציה כרגע יותר מתוחה מהמצב עד עכשיו. יש הרגשה בעולם שיש כאן מלחמה, זה לא המצב כאן".

נשיא אוקראינה ולדימיר זלינסקי זלנסקי
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי | צילום: צילום: רויטרס

"אני לא אומר שהסלמה אינה אפשרית, אבל אנחנו לא צריכים את הפאניקה הזאת". לדבריו, זה המסר שהוא העביר לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בשיחתם אתמול.

ארצות הברית ומדינות המערב הזהירו את רוסיה מפני סנקציות אם תפתח במתקפה על אוקראינה. עם זאת, ראש שירות הביון הפדרלי בגרמניה, ברונו קאהל, אמר כי "רוסיה עדיין לא החליטה אם לתקוף את אוקראינה, אבל היא מוכנה לעשות זאת".