"פרנואידי, משוגע, מבודד": גורמים במערב מטילים ספק בשפיותו של פוטין

נשיא רוסיה הפתיע את העולם כשהחליט לפלוש לאוקראינה על אף האזהרות ולמרות ההשלכות הקשות שעלולות להתלוות למהלך. מהלכיו האחרונים והתנהגותו הביאו להטלת ספק בצלילות דעתו וביכולתו לקבל החלטות חשובות. "אדם משוגע" קרא לו נשיא צ'כיה בעקבות הפלישה

ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

ההחלטה לפלוש לאוקראינה ולהתחיל מלחמה על אדמת אירופה, כמו גם הופעותיו האחרונות בפומבי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביאו גורמים במערב להטיל ספק ביציבותו הנפשית ולהעלות שאלות בנוגע למידת יכלתו לקבל החלטות הרות גורל - כך לפי עיתון "הגרדיאן" הבריטי.

פוטין בן ה-69 עומד בראש מעצמה גרעינית שלפי ההערכות מחזיקה ביותר מ-6,000 ראשי נפץ גרעיניים באמתחתה. התהיות לגביו נובעות גם מנטייתו של הנשיא להתבודד, שהחריפה בזמן מגפת הקורונה, והשאירה אותו מוקף בקבוצה מצומצמת של אנשי חצר נאמנים.

Russian President Vladimir Putin Delivers A Video Address In Moscow
הנשיא פוטין מכריז על מבצע באוקראינה | צילום: רויטרס

מי שיכול להעיד על השינוי בהתנהגותו של הנשיא הרוסי, הוא מקבילו הצרפתי עמנואל מקרון, שאירח את פוטין מספר פעמים בעבר. בשנת 2017, לדוגמה, הגיע פוטין לביקור רשמי בצרפת והשניים נסעו ברכב גולף קטן וצפוף יחדיו. שנה לאחר מכן אירח אותו מקרון באחוזה שלו בחוף הצרפתי, שם פוטין ירד מהמסוק שלו עם רפחים והחמיא למשפחת מקרון על השיזוף שלהם.

Whatsapp Image 2022 02 25 At 0
הנשיא פוטין בביקור בצרפת ב-2017 עם הנשיא מקרון

לפני כשבועיים השניים נפגשו שוב, הפעם במוסקבה. בניגוד לפגישותיהם הקודמות, הם ישבו מרוחקים זה מזה, בקצוות שולחן ארוך והנשיא הצרפתי העיד לאחר מכן כי "היה ניתן להרגיש את המתח". לדבריו זה לא היה אותו פוטין שהוא פגש בעבר, הוא היה "נוקשה יותר, מבודד יותר" והתרחק גם ברמה האידיאולוגית.

Whatsapp Image 2022 02 25 At 0
הנשיא פוטין והנשיא מקרון בפגישתם במוסקבה | צילום: רויטרס

בארמון האליזה הרחיקו לכת וגורם רשמי מסר לאחר נאום פוטין ביום שני האחרון כי הוא היה "פרנואידי". חבר הפרלמנט האירופי מטעם מפלגתו של מקרון, ברנרד גואטה, אמר על פוטין לאחר הפלישה כי "אני חושב שהאיש הזה מאבד את תחושת המציאות שלו" וכשנשאל האם כוונתו שפוטין השתגע - ענה בחיוב. גם נשיא צ'כיה מילוס זמאן, הנמנה על תומכיו הנלהבים של פוטין, אמר עליו שהוא "אדם משוגע" לאחר הפלישה.

מקורבו של האופוזיציונר אלכסיי נבאלני, ולדימיר אשורקוב, תיאר ביום שני את נאומו של פוטין על אוקראינה כ"ביזארי". הוא ביקר את הנשיא והוסיף: "זה חסר תקדים ברטוריקה של מנהיגים בעולם, ואפילו ביחד לרוסיה זה מוזר. אם מדברים בכנות, אנחנו במצב בו מנהיג של מדינה גרעינית חי בעולם משל עצמו".

Whatsapp Image 2022 02 25 At 0
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ארכיון | צילום: רויטרס