מהומות בעיראק: עשרות פרצו לבניין הפרלמנט בבירה בגדד

בפעם השנייה תוך פחות משבוע, תומכיו של איש הדת השיעי העיראקי, מוקתדא אל-סדר, שידוע בשל התנגדותו לאיראן ולארצות הברית, פרצו למבנה הפרלמנט של עיראק. המחאה היא נגד המועמדות לראשות ממשלת עיראק שהעלו המפלגות הפרו-איראניות בעיראק

זמן צפייה: 00:11

בפעם השנייה תוך פחות משבוע, תומכיו של איש הדת השיעי העיראקי, מוקתדא אל-סדר, שידוע בשל התנגדותו לאיראן ולארצות הברית,  פרצו היום (שבת) למבנה הפרלמנט של עיראק שנמצא בתוך "האזור הירוק" בבירה בגדד, האזור בו שוכנות ההשגרירויות הזרות ומוסדות המדינה בבגדד. הפריצה לבניין הפרלמנט נעשתה בתמיכה מלאה של א-סדר, כשהמפגינים הכריזו על "ישיבה פתוחה".

המחאה של תומכיו של א-סדר היא נגד המועמדות לראשות ממשלת עיראק שהעלו המפלגות הפרו-איראניות בעיראק, למרות שמפלגתו של א-סדר זכתה למרבית הקולות בבחירות האחרונות שהתקיימו לפרלמנט של עיראק, נגד השחיתות במדינה ונגד התערבותה של איראן במדינה. משרד הבריאות במדינה דיווח כי מספר הפצועים בהפגנות של תומכיו של א-סדר בבירה עומד על 125 בני אדם, מתוכם 25 אנשי כוחות הביטחון.

באמצעות הפריצה לפרלמנט של עיראק לפני מספר ימים והיום – תומכיו של א-סדר רוצים להעביר מסר לפיו הם לא מסכימים למועמד שהציעו המפלגות הפרו-איראניות, לא מסכימים שתהיה התערבות חיצונית בענייניה הפנימיים של עיראק ודורשים את הפסקת השחיתות במדינה.

בתגובה, ראש ממשלת עיראק, מוסטפא אלכאזמי, קרא למוחים לשמור על איפוק ולהתעזר בסבלנות. כמו כן, הוא קרא למפגינים לכבד את מוסדות המדינה ולהימנע מעימותים עם כוחות הביטחון בה. לדבריו, המדינה נמצאת במצב רגיש והפתרון לכך, הוא לפתוח בדיאלוג. אלף ימים של דיאלוג עדיפים על רגע של שפיכות דמים. עלינו להתאחד סביב עיראק ושלומה, ולא סביב אינטרסים צריך ופרובוקציות".

המהומות בפרלמנט בעיראק
המהומות בפרלמנט בעיראק | צילום: רויטרס

"ועדת התיאום", קואליציית המחנה האיראני במדינה פרסמה הודעה לתומכיה בה היא קראה להם "להגן על המדינה בדרכי שלום אל מול הפגנות תומכיו של איש הדת השיעי מוקתדא א-סאדר. אנו עוקבים בדאגה רבה אחר האירועים המצערים המתרחשים בבירה בגדד בימים אלו, במיוחד הפגיעה במוסדות החוקתיים".

לדברי המחנה האיראני, "למרות שאנו ממליצים על איפוק וסבלנות מרבית, אנו קוראים להמוני העם העיראקי המאמינים בחוק ובחוקה להפגין בדרכי שלום ולהגן על המדינה, על הלגיטימיות שלה ושל מוסדותיה, ולעמוד נגד ההפרה של החוק, הנורמות החברתיות וחוקי והשריעה".

המהומות בפרלמנט בעיראק
המהומות בפרלמנט בעיראק | צילום: רויטרס

בבחירות לפרלמנט של עיראק שנערכו בחודש אוקטובר 2021 זכתה הסיעה הסדרית, אשר אותה מנהיג איש הדת השיעי – מוקתדא א-סדר, ב-73 מושבים מתוך 329 – הכי הרבה קולות מקרב התנועות שלקחו חלק בבחירות אלו. כמו כן, בסבב הבחירות הקודם, סיעתו של א-סדר זכתה ל-54 מושבים. לבחירות לפרלמנט של עיראק רצו גם מפלגות עיראקיות המזוהות עם תמיכתן בעיראק והן זכו במספר מושבים קטן בהרבה מזה שזכו בהם בבחירות הקודמות – 17 מושבים לעומת 48 בבחירות הקודמות.

במהלך החודשים שלאחר פירסום תוצאות הבחירות, סיעתו של א-סדר ניסתה להקים ממשלה חדשה ללא המפלגות הפרו-איראניות ולהציג מועמד לראשות הממשלה, אשר יצטרך לקבל את אישור הפרלמנט – אך ללא הצלחה. בימים האחרונים המפלגות הפרו-איראניות בעיראק, שלו זכו למרבית הקולות בבחירות לפרלמנטו של עיראק, הציעו מטעמן מועמד לראשות הממשלה ולכן תומכיו של מוקתדא א-סדר ראו בכך עוד התערבות של איראן במדינתם.