הלווייתו של הנסיך פיליפ תיערך בשבת הבאה; הארי יגיע ללא מייגן

הלוויית הנסיך, שהלך לעולמו בגיל 99, תיערך בקפלת סנט ג'ורג' שבטירת ווינדזור. מייגן מרקל תישאר בארה"ב בהמלצת רופאה והארי יגיע לטקס בלעדיה - ברקע היחסים המתוחים בין הזוג למשפחת המלוכה

זמן צפייה: 05:26

האבל בממלכה: יממה לאחר מותו של הנסיך פיליפ, פילחו היום (שבת) את שמי בריטניה האבלה 41 מתחי כבוד. התותחים מתקופת מלחמת העולם הראשונה, שהשתתפו גם בחתונתו של הנסיך פיליפ עם המלכה אליזבת, שיגרו מטח פגזים בכל דקה. גם הפעמונים שבכנסיית ווסטמינסטר שרגילה לארח את החתונות וטקסי ההכתרה המלכותיים, צלצלו 99 פעמים לציון גילו של הנסיך בעת מותו.

בבית המלוכה אומנם הפצירו בציבור לשמור על הנחיות הקורונה ולא להתקהל, אך אלפים התאספו אתמול והיום מחוץ לארמון בקינגהאם. "הוא השאיר כל כך הרבה מאחור, את המורשת שלו, כשהוא עזר לאנשים לאורך חייו והיה לו חוש הומור נהדר שלא התאים לכל אחד", סיפר אחד הנוכחים במקום, שנמנה עם מעריצי בית המלוכה. אישה נוספת שהגיעה מחוץ לארמון ספדה אף היא: "איבדנו אדם דגול והוא נתן כל כך הרבה, אז מגיעות לו המחוות האלה. אז אין דבר שאוכל לומר כדי לשבח אותו מספיק ולומר מספיק עליו ועל מה שהוא נתן לעולם".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

"אין לי כסף לעו"ד": מדוע המשטרה תובעת אזרחים על לשון הרע?

הקב"טים שמנעו את הפיגוע האווירי הגדול בתולדות ישראל – מדברים

הישראלית שזכתה באליפות העולם באגרוף – ופתחה מועדון קרב

הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו
הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו | צילום: רויטרס

הפרחים ומכתבי הניחומים שהושארו לצד הגדר השחורה נאספו בלילה לארמון ובבוקר כבר מילאו את מקומם אחרים. הלווייתו של פיליפ שצפויה להיערך בשבת הבאה תתקיים בקפלת סנט ג'ורג' שבטירת ווינדזור. בניגוד להלוויות מלכותיות שאליהן הורגלו בממלכה, לבקשתו של פיליפ וגם בגלל המגפה, בטקס הצנוע ישתתפו עשרות בלבד, בהם ראש ממשלת בריטניה ובני המשפחה הקרובים. רשימת המוזמנים לאירוע תתפרסם בימים הקרובים, אך כבר עכשיו ידוע כי הנסיך הארי יגיע לטקס ללא רעייתו מייגן מרקל, שעזבה את משפחת המלוכה בטונים צורמים. בארמון הסבירו שהדוכסית ההריונית תישאר עם בנה, ארצ'י, בארצות הברית בהמלצת הרופא.

מותו של הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו ובעלה של מלכת אנגליה אליזבת השנייה, גרר, כצפוי, הספדים רבים ממנהיגים ברחבי העולם. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, כתב: "הנסיך פיליפ חי חיים יוצאי דופן - כגיבור חיל הים במהלך מלחמת העולם השנייה, כאדם שהשפיע על אינספור דורות של אנשים צעירים, ומעל לכל כבן זוגה הנאמן של המלכה. מחשבותינו עם הוד מלכותה ובני משפחתה, שאיבדו לא רק אדם נאהב ומכובד מאוד בציבור, אלא בעל מסור, אב אוהב וגאה וסבא רבא. אנו בממלכה מרכינים את ראשנו ומודים לנסיך פיליפ על כך ששירת את מדינתנו במשך עשורים".

הנסיך פיליפ לצד אשתו מלכת אנגליה אליזבת השנייה
הנסיך פיליפ לצד אשתו מלכת אנגליה אליזבת השנייה | צילום: רויטרס

ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, הביע גם הוא את תנחומיו: "בצער גדול נודע לי היום על לכתו של הדוכס מאדינבורו. אדם בעל מטרה גדולה ואמונה, אשר פעל מתוך תחושת שליחות כלפי אחרים. הנסיך פיליפ תרם רבות למרקם החברתי של המדינה שלנו ולעולם".

גם בישראל ספדו לנסיך. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מביע את תנחומי העמוקים להוד מלכותה המלכה אליזבת, הנסיך צ'רלס, המשפחה המלכותית ולאזרחי הממלכה המאוחדת על פטירתו של הדוכס מאדינבורו. הנסיך פיליפ היה עובד ציבור מושלם והוא יחסר לנו מאוד בישראל ובשאר העולם". גם נשיא המדינה ראובן ריבלין כתב דברים דומים.