פומפאו: אם ביה"ד בהאג ימשיך בהליכים נגד ישראל - יהיו השלכות

שר החוץ האמריקני מסר בתגובה לעמדת בית הדין הפלילי הבינ"ל, כי תחום שיפוטו לא חל על ישראל, וכי אין להחשיב את הפלסטינים כמדינה ריבונית: "כלי פוליטי ששם ללעג את החוק וההליך התקין"

זמן צפייה: 01:04

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, מסר הבוקר (שבת) כי לבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג אין סמכות על הנעשה בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה, ואמר כי אם בית הדין ימשיך בהליכים נגד ישראל, ארה"ב תדאג שיהיו לכך השלכות עליו. זאת, לאחר שב-30 באפריל חזרה התובעת בבית הדין על עמדתה כי שטחים אלה נמצאים בתחום שיפוטו, וכי יש לו סמכות לקבל תביעות בגין פשעי מלחמה לכאורה של ישראל בשטחים אלה.

"בית הדין הינו גוף פוליטי, ולא מוסד שיפוטי", מסר פומפאו. "המציאות המצערת אושרה שוב על ידי התובעת בבית הדין להחיל את סמכותו על ישראל, שבדומה לארצות הברית, לא חברה באמנת רומא שנוצרה על ידיו".

The United States Secretary Of State Mike Pompeo Meets Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu In Lisbon
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: רויטרס

"הבהרנו כשהפלסטינים ביקשו להצטרף לאמנת רומא, כי אנו סבורים שהם לא נחשבים למדינה ריבונית, ולכן לא עומדים בתנאים לקבל חברות מלאה, או להשתתף כמדינה בגופים בין-לאומיים, יישויות או ועידות, כולל בית הדין", הדגיש שר החוץ האמריקני. "שבע מדינות החתומות על אמנת רומא - אוסטרליה, אוסטריה, ברזיל, צ'כיה, גרמניה, הונגריה ואוגנדה - הגישו לבית הדין טענות, לפיהן אין לו סמכות להמשיך עם החקירה. אנו מסכימים. בית משפט שמנסה להחיל את סמכותו מחוץ לתחום שיפוטו, הינו כלי פוליטי ששם ללעג את החוק וההליך התקין".

"ארצות הברית חוזרת על התנגדותה העקבית לכל חקירה לא לגיטימית של בית הדין הפלילי הבין-לאומי", סיכם פומפאו. "אם בית הדין ימשיך בדרך הנוכחית, יהיו לכך השלכות".

כזכור, לפני כחודשיים הגיעה משלחת ישראלית לוושינגטון בחשאי כדי לסכם על מאבק ישראלי-אמריקני משותף נגד בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג - כך אמרו לחדשות 13 פקידים בכירים בירושלים.

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

המשלחת הגיעה לוושינגטון, במקביל להחלטת השופטים בבית הדין בהאג לאשר לתובעת פאטו בנסודה לפתוח בחקירה נגד ארה"ב בכל הנוגע לביצוע פשעי מלחמה לכאורה באפגניסטן. פקיד בכיר אמר כי ישראל רצתה לשגר את המשלחת לארה"ב ביום שבו האמריקנים עוסקים בעניין החקירה נגדם בהאג כדי שיהיה ברור שלישראל ולארה"ב יש אינטרס משותף.

בראש המשלחת עמד השר יובל שטייניץ שמונה על ידי הקבינט כשר האחראי על התיאום בין משרדי הממשלה בכל הנוגע להתמודדות עם בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. יחד עם שטייניץ נסע סגן היועץ לביטחון לאומי ראובן עזר. שטייניץ ועזר נפגשו עם בכירים בבית הלבן, במשרד החוץ ובקונגרס כדי לתאם עמדות בנוגע להתמודדות בהאג.

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה''ד הבינ''ל בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

פקיד בכיר אמר כי חלק מהפגישות היו עם חברי קונגרס דמוקרטים כיוון שישראל מעוניינת לוודא שבכל הנוגע לבית הדין בהאג היא זוכה לתמיכה דו מפלגתית בארה"ב. "לארה"ב יש השפעה רבה על מדינות העולם ואנחנו רוצים שכשהם מפעילים לחץ בעניין שלהם הם מפעילים לחץ גם בעניין שלנו וישלבו אותנו בקמפיין שלהם", אמר פקיד בכיר.

כזכור, בדצמבר 2019 הודיעה פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, כי קיימת עילה לפתוח בחקירה בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה של ישראל במסגרת מבצע "צוק איתן", וחקירה נוספת על פעילות ישראל בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דחו את טענותיה.