בעקבות התקיפה בסעודיה: אספקת הנפט העולמית פחתה בחמישה אחוזים

הצמצום בממלכה הערבית נאמד ב-5.7 מיליון חביות - כמחצית מתפוקת הנוזל במדינה, דבר שעלול לגרום לעלייה במחירי הנפט. פומפאו האשים את איראן בתקיפות: "מעמידה פנים שהיא מתנהלת בדיפלומטיות"

זמן צפייה: 00:26

שר האנרגיה הסעודי אישר הלילה (ראשון) כי תפוקת הנפט של מדינתו פחתה בחצי, בעקבות מתקפת המל"טים של המורדים החות'ים בשני מתקנים מרכזיים לייצור נפט במדינה. שר האנרגיה הסעודי הבהיר כי מדינתו תפצה את הקונים, ואמר כי נכון לעכשיו, לא היו נפגעים בתקיפה.

להתקפה עלולה להיות השלכות משמעותיות על העולם כולו. סעודיה אחראית ליותר מעשרה אחוזים של תפוקת הנפט העולמי, כך שלמעשה כעת תצטמצם אספקת העולם כולו בכ-5% - 5.7 מיליון חביות. משמעות הדבר היא שמחיר חבית נפט עלולה לעלות בכמה דולרים, דבר שיכול בהחלט להשליך גם על מחירי הדלק.

לעוד כתבות בנושא:

ברקע מו"מ אפשרי בין ארה"ב לאיראן: מתקפה על מתקני נפט בסעודיה

סעודיה: 26 פצועים בנמל תעופה מפגיעת טיל שנורה מתימן

מלך סעודיה: "יש לפעול להגנת האזור מפני ההסלמה האיראנית"

Eezkilhucaa 3sw
תקיפת מחסן נפט בסעודיה | צילום: טוויטר

לארמקו, החברה שמתקניה נפגעו בתקיפה, יש יכולת ליצור אספקה שנאמדת בכ-7% מאספקת הנפט העולמית. הצלחת התקיפה מעלה חששות כי החות'ים עלולים לנסות לפגוע בכל מכלית נפט שתעבור במצר הורמוז - שבו עוברת חמישית מאספקת הנפט העולמי.

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, האשים את איראן בתקיפה, ואמר כי אין הוכחות לכך שהמתקפה יצאה מתימן. "טהראן עומדת מאחורי כמעט 100 תקיפות בסעודיה, בזמן שזריף ורוחאני מעמידים פנים שהם מתנהלים בדיפלומטיות. זו מתקפה חסרת תקדים על אספקת האנרגיה העולמית".

הנשיא טראמפ שוחח עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ומסר כי מדינתו מוכנה לשתף פעולה בכל דבר שיעזור לביטחונה וליציבותה של הממלכה הערבית. "התקיפות על מתקני הנפט משפיעות על הכלכלה האמריקנית והעולמית", הדגיש טראמפ.

Saudi Arabia's Crown Prince Mohammed Bin Salman Attends A Meeting With Russia's President Vladimir Putin On The Sidelines Of The G20 Summit In Osaka
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

אתמול בבוקר, כאמור, המורדים החות'ים בתימן הודיעו כי תקפו באמצעות עשרה מל"טים מתקני נפט במזרח סעודיה, השייכים לחברת "ארמקו". זאת, ברקע המגעים המסתמנים לקראת משא ומתן אפשרי בין ארה"ב לאיראן.

מוקדם יותר הצהיר דובר משרד הפנים בממלכה כי שתי שריפות פרצו במתקנים כתוצאה מתקיפת מל"טים. כוחות הכיבוי השיגו שליטה על השריפות, ולא דווח על נפגעים.