על רקע התרגיל הצבאי של סין: פלוסי נפגשה עם נשיאת טאיוואן

במסגרת ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי בטאיוואן, היא נפגשה עם הנשיאה המקומית צאי אינג-וון: "עכשיו יותר מתמיד, הסולידריות של אמריקה כלפי טאיוואן היא קריטית, וזה המסר שאנחנו מביאים כאן היום". ברקע, סין פתחה בתרגיל צבאי בשישה אזורים מול חופי האי ופלשה לשטחה האווירי והימי של טאיוואן: "מי שישחק באש - יישרף"

זמן צפייה: 02:36

מתיחות באסיה: במסגרת ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקנית ננסי פלוסי בטאיוואן, היא נפגשה הבוקר (רביעי) עם נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון. במהלך מסיבת העיתונאים המשותפת לשתיים, פלוסי אמרה כי "הסיפור של טאיוואן הוא השראה לכל אוהבי החופש בארצות הברית וברחבי העולם".

לדבריה, "טאיוואן היא אחת מהדמוקרטיות החופשיות בעולם, ותושביה הוכיחו לעולם שבעזרת תקווה, אומץ ונחישות ניתן לבנות עתיד שלו ומשגשג גם להוכח האתגרים העומדים בפניהם. עכשיו יותר מתמיד, הסולידריות של אמריקה כלפי טאיוואן היא קריטית, וזה המסר שאנחנו מביאים כאן היום".

ננסי פלוסי יחד עם נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון
ננסי פלוסי יחד עם נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון | צילום: רויטרס

בהמשך מסיבת העיתונאים, כאשר נשאלה בנושא, פלוסי השיבה כי "ארה"ב מכבדת את מדיניות 'סין אחת' (הכוללת את טאיוואן בתוכה). למרות זאת, הסולידריות שלנו כלפי טאיוואן חשובה יותר מאי פעם". לדבריה, בעוד שסין עמדה בדרכה של טאיוואן להשתתף בפגישות ובפסגות מסוימות, אני מקווה שהם מבינים שהם לא יכולים לעמוד בדרכם של אנשים להגיע לטאיוואן".

על תגובתה החריפה של סין לגבי ביקורה, פלוסי אמרה: "הם (הסינים) 'עשו רעש' כי אני יו"ר בית הנבחרים אני מניחה, אבל אני לא יודעת אם זו הייתה סיבה או תירוץ, כי הם לא אמרו כלום כשהגברים (בכוונה לבכירי הצבא האמריקני) הגיעו לביקור בטאיוואן".

מבחינתה, הנשיא אינג-וון הודתה לפלוסי על תמיכתה הבלתי מעורערת של ארה"ב במדינתה, לרבות בפורומים בינלאומיים. אינג-וון הדגישה כי האי לא ייסוג לנוכח האיומים הצבאיים המתגברים עליו. לדבריה, "טאיוואן היא שותפה משמעותית של ארצות הברית", ובהקשר זה, הנשיאה הודיעה כי מדינתה תמשיך לעבוד עם ארה"ב כדי לחזק את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום האבטחה, הפיתוח הכלכלי והאספקה.

ננסי פלוסי נואמת בטאיוואן
ננסי פלוסי נואמת בטאיוואן | צילום: רויטרס

טרם נפגשה עם הנשיאה אינג-וון, פלוסי נאמה בפני בית הנבחרים של טאיוואן. במסגרת דברים שאמרה, היא התייחסה לתעשיית השבבים המתקדמת במדינה ואמרה כי חוק השבבים של ארה"ב שמטרתו לחזק את תעשיית השבבים האמריקנית ונועד להתחרות בזו של סין, הוא "הזדמנות גדולה לשיתוף פעולה כלכלי של בין ארה"ב וטאיוואן". עוד אמרה פלוסי: "אנו משבחים את טאיוואן על היותה אחת מהחברות החופשיות ביותר בעולם".

אתמול, כשנחתה פלוסי בבירה טאיפיי, היא פרסמה הודעה רשמית לגבי ביקורה בטאיוואן: "ביקור המשלחת שלנו לטאיוואן מבטאת את המחויבות הבלתי מעורערת של ארה"ב לתמיכה בדמוקרטיה התוססת של טאיוואן". עוד כתבה יו"ר בית הנבחרים: "הסולידריות של ארצות-הברית עם אזרחי טאיוואן חשובה היום יותר מתמיד, עת העולם נאלץ לבחור בין אוטוקרטיה לדמוקרטיה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2208030643' autoplay='0' credit='מתוך טוויטר' desc='צפו: צבא סין משגר רקטות במסגרת תרגיל צבאי' poster='' kid='1_2cpmjoz7' duration='']

על רקע ביקורה של פלוסי בטאיוואן, הצבא הסיני פתח אמש בתרגיל צבאי ובתוך כך, שיגר מתח רקטות באזור הדרום מזרחי של הרפובליקה העממית, בסמוך לגבול עם טאיוואן. לפי הדיווחים, התרגיל יימשך עד ל-7 באוגוסט, בשישה אזורים שונים מול חופי טאיוואן. התרגיל יכלול תמרונים באוויר ובים מסביב לשטחה של טאיוואן, ושימוש באש חיה: ירי חי ארוך טווח במצר טאיוואן, שיגורי טילים בים באזור המזרחי לטאיוואן. הבוקר, הצבא סיני אף פלש למרחבה האווירי והימי של טאיוואן.

ממשרד ההגנה של טאיוואן נמסר בתגובה לתרגיל הסיני: "התרגילים הסיניים הפרו את ריבונותה של טאיוואן והם נוגדים את החוקים הבינלאומיים. בתוך כך, סין ביקשה מכלי טיס ומספינות זרות שלא להיכנס לאזור המיועד לתרגיל, מה שנוגד את חוק הסחר הבינלאומי, מסכן את נתיבי השיט הבינלאומיים, מאתגר את הסדר הבינלאומי ומערערים את הסטטוס קוו במצר טאיוואן". עוד ציין המשרד כי "התמרונים הסינים חוסמים באופן ישיר את מרחבה האווירי והימי של טאיוואן".

שגריר סין בבריטניה, ז'נג זגואנג
שגריר סין בבריטניה, ז'נג זגואנג | צילום: רויטרס

בהמשך, שגריר סין בבריטניה, ז'נג זגואנג, הנחשב לאחד מהדיפלומטים הבכירים בסין, הזהיר את ארה"ב וטען כי היא מבצעת "תרגיל מסוכן" על חשבון טאיוואן. לדבריו, "מי שישחק באש - יישרף". הוא הוסיף כי הביקור הפר את עקרון "סין אחת". ז'נג הזהיר גם את ממשלת בריטניה וקרא לה שלא לנהוג כפי בעלת בריתה.

בנוסף, סין זימנה אמש את שגריר ארה"ב בסין לשיחת נזיפה. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן אישר שהשגריר נפגש עם גורמים סינים רשמיים עמם דן בנושא. בהודעת משרד החוץ של סין נמסר כי ביקורה של פלוסי פוגע קשות בשלום וביציבות במצר טייוואן, "יש לו השפעה חמורה על יחסי סין וארה"ב, והוא פוגע קשות בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של סין". כמו כן, סין הודיעה אתמול כי היא משעה את ייבוא הפירות ומוצרי דגים מטאיוואן, כמו גם את ייצוא החול הטבעי למדינה.

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי
מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי | צילום: רויטרס

מתאם המועצה לביטחון לאומי האמריקנית לתקשרות אסטרטגית, ג'ון קירבי אמר אתמול בהקשר זה כי "ארה"ב אינה תומכת בעצמאותה של טאיוואן, אם כי היא כן תומכת בזכותה של טאיוואן להגן על עצמה". כאשר נשאל אם הנשיא ביידן אישר את נסיעתה של פלוסי, הוא אמר שהנשיא "מכבד את החלטתה" לנסוע לשם. קירבי הדגיש שהנסיעה של פלוסי למזרח מאובטחת מתחילתה ועד סופה.

"ארה"ב לא תהיה מאוימת מהאיומים של סין או מהרטוריקה הלוחמנית שלה. אין סיבה שביקורה של פלוסי 'יאיץ' משבר או סכסוך כזה או אחר באזור. נמשיך לתמוך בטאיוואן, להגן ולשמור על האזור ההודו-פסיפיק חופשי ופתוח. במקביל, ננסה לשמור על תקשורת תקינה עם בייג'ינג". לדבריו, ההשפעה על יחסי אמריקה סין תהיה תלויה בפעולותיה של סין בימים ובשבועות הקרובים.

יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב ננסי פלוסי בטאיוואן
יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב ננסי פלוסי בטאיוואן | צילום: רויטרס

יצוין כי ננסי פלוסי אינה יו"ר בית הנבחרים הראשונה שמבקרת בטאיוואן. ניוט גינגריץ, שכיהן כיו"ר בית הנבחרים מטעם המפלגה הרפוליקנית בין השנים 1995 ועד 1999, ביקר באמצע כהונתו, בשנת 1997 בטאיוואן. עם זאת, ביקורה של פלוסי מגיע על רקע מתיחות קשה ביחסים שבין המדינות, כאשר סין היא כוח פוליטי, צבאי וכלכלי משמעותי הרבה יותר מסין של לפני 25 שנים.