ננסי פלוסי: "היחסים עם ישראל ישרדו את חולשת נתניהו וטראמפ"

יו"ר בית הנבחרים תקפה את רה"מ ונשיא ארצות הברית, בשל האיסור שהוטל על חברות הקונגרס להיכנס לישראל • דיווח: בכירים במפלגה הדמוקרטית שוקלים לנקוט צעדים נגד רון דרמר ודיוויד פרידמן

זמן צפייה: 00:35

יושבת ראש בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, התייחסה היום (שבת) בריאיון לסוכנות הידיעות AP להחלטת ישראל לאסור את כניסת חברות הקונגרס רשידה טליב ואילהאן עומאר בשל תמיכתן ב-BDS. "החולשה של נתניהו והחולשה של טראמפ השתלבו למדיניות של 'לא'", אמרה. "יש לנו יחסים עמוקים וממושכים עם ישראל, שיוכלו לשרוד את טראמפ ונתניהו. לא ניתן לחולשה שלהם לעמוד בדרכם של היחסים הללו", הוסיפה.

"היחסים בינינו עמוקים יותר מהתקרית הזו. אך באופן אישי, התגובה של ישראל עוררה בי עצב רב בגלל האהבה שלנו לישראל ובגלל שאני לא מייחסת אותה דווקא לישראל, אלא לנשיא טראמפ ולנתניהו. זה סימן לחולשה וייאוש", הוסיפה פלוסי. "חברי הקונגרס יכולים להחליט לגבי עצמם באופן עצמאי, אבל אני לא אעודד אף אחד להחרים את ישראל".

בד בבד, דיווחו כלי תקשורת אמריקניים כי חברי קונגרס בכירים מהמפלגה הדמוקרטית שוקלים לנקוט צעדים נגד השגריר הישראלי לארצות הברית רון דרמר והשגריר האמריקני לישראל, דיוויד פרידמן, זאת בשל תמיכתם באיסור שהוטל על עומאר וטליב להיכנס לישראל.

כתריסר נבחרי ציבור, ובראשם אליוט אנגל וניטה לואי היהודים, החלו בדיונים אתמול לגבי הדרך הטובה ביותר להבהיר "את חוסר האמון והביטחון" בדרמר ופרידמן, כך על פי גורמים המעורים בנושא. כרגע, שוקלת הקבוצה לפרסם הודעת אי אמון נגד דרמר ולפתוח בחקירה נגד פרידמן, אמרו הגורמים.

עוד כתבות בנושא >>

טראמפ: "המרוויחה האמיתית מביטול הביקור של טליב היא סבתה"

המניע האמיתי לאיסור כניסת חברות הקונגרס – לחץ טראמפ • פרשנות

טראמפ: "אם ישראל תאשר כניסת עומאר וטאליב – זו עדות לחולשה"

ראשידה טליב ואילהאן עומאר ונתניהו
ראשידה טליב ואילהאן עומאר ונתניהו | צילום: רויטרס

כזכור, ביום חמישי החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לאסור את כניסתן של טליב ועומאר, שהביעו תמיכה בחרם על ישראל, לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הביע שביעות רצון מכוונתו לאפשר להן לבקר בארץ - כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. לדבריהם של נתניהו ושר הפנים אריה דרעי, כניסתן של חברות הקונגרס נאסרה נוכח תמיכתן בפעילות החרם נגד ישראל ובהתאם להוראות חוק הכניסה לארץ. "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל", מסר נתניהו.

עם זאת, לאחר שכניסתן נאסרה, כתב נתניהו כי אם טליב, אמריקנית ממוצא פלסטיני, תבקש להיכנס מסיבות הומניטריות כדי לבקר את משפחתה, הבקשה תישקל כפוף להתחייבות שלא לפעול לקידום חרם נגד ישראל. בד בבד, התייחסה חברת הקונגרס להחלטה ואמרה: "אני אמשיך להילחם ולדרוש שיספקו לי, ולכל אחד מהקולגות שלי, אפשרות להגיע לישראל ולאזורים הפלסטיניים, להיות קשובים ולשמוע אנשים. זה שירות גרוע לכל מי שרוצה לראות שם שלום".

ואכן, באותו הלילה הגישה טליב בקשה הומניטרית לביקור בביר אל-פוקא שבגדה המערבית, ובפרט כדי לראות את סבתה בת ה-90. דרעי אישר את בקשתה בתנאי שלא תעסוק בפוליטיקה, אך טליב נסוגה מהבקשה וכתבה בחשבון הטוויטר שלה כי: "החלטתי שלבקר את סבתי בתנאים המגבילים האלה, עומד בניגוד אל כל מה שאני מאמינה בו – להילחם בגזענות, בדיכוי ובחוסר הצדק"

חברת הקונגרס האמריקנית רשידה טליב
חברת הקונגרס האמריקנית רשידה טליב | צילום: רויטרס

בתגובה, הביע טראמפ הערכה כלפי התנהלות ישראל בעניין דרישתה של טליב. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו לעג לה טראמפ: "כשכתבה מכתב לרשויות בישראל בו התחננה לבקר את סבתה, האישור הוענק לה במהירות, ונדחה באופן מעורר בחילה. זו מלכודת מוחלטת! המרוויחה העיקרית מביטול הביקור היא סבתה של טליב, שלא צריכה לראות אותה עכשיו".

ההחלטה לאסור על כניסתן של חברות הקונגרס זכתה לגינויים רבים מגורמים שונים. ארגון איפא"ק הצהיר כי "אנחנו לא מסכימים עם חברות הקונגרס עומאר וטליב ותמיכתן בתנועת ה-BDS, ובתמיכת טאליב בפתרון מדינה אחת. עם זאת, אנו מאמינים כי כל חבר קונגרס רשאי לבקר ולחוות בעצמו את ישראל". שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, התייחס גם כן להכרעה: "מכבדים את החלטת ממשלת ישראל. ישראל היא מדינת חוק ואנו תומכים בהחלטה ליישם את החוק במקרה הזה".