צרפת: הנשיא מקרון איבד את הרוב בפרלמנט

מפלגתו של הנשיא המכהן זכתה ל-245 מושבים ואיבדה את הרוב שהיה לה מה שיביא לקושי מצידו להעביר רפורמות שהוא מתכנן. קואליציית השמאל והירוקים NUPES שילשה את כוחה, וגם מפלגת הימין הקיצוני של מרין לה פן התחזקה

נשיא צרפת המכהן, עמנואל מקרון
נשיא צרפת המכהן, עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

במסגרת הסיבוב השני לבחירות לפרלמנט בצרפת שהתקיימו אמש (ראשון), ברית האנסמבל של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, איבדה את הרוב המוחלט באסיפה הלאומית של צרפת (הבית התחתון) ואת יכולתה להוציא אל הפועל את הבטחותיה לבוחר. לפי הנתונים שפרסם הבוקר משרד הפנים הצרפתי, ברית האנסמבל זכתה ב-245 מושבים בפרלמנט, בעוד שהרוב הדרוש הוא 289 מושבים. בתוך כך, כמה בכירים ממפלגתו איבדו את מקומם בפרלמנט, ביניהן גם שרת הבריאות ויו"ר הפרלמנט הנוכחיים.

קואליציית השמאל והירוקים "NUPES" בראשותו של ז'אן לוק מלנשון, המהווה אופוזיציה מרכזית לברית של מקרון, זכתה ב-131 מושבים (שילשה את כוחה) בעוד שמפלגת ה-"National Rally" (האיחוד הלאומי) של מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן, שהפסידה בבחירות האחרונות לנשיאות צרפת, גדלה גם היא. מפלגת הרפובליקנים זכתה ב-61 מושבים ומפלגת המרכז "UDI" זכתה ב-3 מושבים. יתר המפלגות זכו ל-48 מושבים בסך הכל.

ז'אן לוק מלנשון, מנהיג קואליציית השמאל והירוקים ''NUPES'', צרפת
ז'אן לוק מלנשון, מנהיג קואליציית השמאל והירוקים ''NUPES'' | צילום: רויטרס

מארין לה פן, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני ''האיחוד הלאומי'', צרפת
מארין לה פן, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני ''האיחוד הלאומי'' | צילום: רויטרס

שר האוצר הצרפתי, ברונו לה-מאייר, כינה את התוצאות "הלם דמוקרטי" וציין כי אם יתר הגושים לא ישתפו פעולה עם ברית האנסמבל, "הדבר ימנע מאיתנו את ניכולת לקדם את הרפורמות שלנו, ולהגן על העם הצרפתי".  יצוין כי במסגרת קמפיין הבחירות, ברית האנסמבל של מקרון חרתה על דגלה להפחית את המיסים במדינה, להעלות את גיל הפרישה ולהעמיק את האינטגרציה של צרפת עם האיחוד האירופי.

ראש ממשלת צרפת, אליזבת בורן, אמרה כי "תוצאות אלו מהוות סכנה למדינה, נוכח האתגרים עמה היא מתמודדת". לדבריה, החל מהיום, המחנה של מקרון יחל ב"חיפוש" אחר בעלי ברית. מנהיג קואליציית השמאל NUPES, ז'אן לוק מלנשון, כינה את התוצאות "תבוסה" לנשיא מקרון. יודגש כי זוהי הפעם הראשונה מאז 1988, בה הנשיא המכהן בצרפת לא הצליח להשיג רוב מוחלט בפרלמנט.

קלפי בעיירה קמברה
קלפי בעיירה קמברה | צילום: רויטרס

כעת, יכולתו של הנשיא מקרון לקדם את הרפורמות שלו תלויה בתמיכת חברי פרלמנט שאינם בני מפלגתו. "יש מתונים מימין, משמאל. יש סוציאליסטים מתונים ויש אנשים בימין שאולי בעניין החקיקה יהיו לצידנו", אמרה דוברת הממשלה הצרפתית אוליביה גרגואר. גם אפשרות של ממשלת מיעוט עומדת על הפרק, אם כי במקרה כזה מפלגתו של מקרון תיאלץ לנהל משא ומתן עם מפלגות שונות בכל הצעת חוק. מקרון ומפלגתו צריכים כעת להחליט אם לחפש ברית עם השמרנים הרפובליקנים, שהגיעו למקום הרביעי עם 61 מושבים, או לנהל ממשלת מיעוט. ייתכן גם מצב של קיפאון פוליטי, שבסופו של דבר יוביל לבחירות נוספות במדינה.