ביידן קורא להגבלות על כלי נשק: "כמה חפים מפשע עוד ימותו?"

כשברקע הטבח בביה"ס היסודי בטקסס שבו נרצחו 21 בני אדם - פנה נשיא ארה"ב לקונגרס בהצהרה טלוויזיונית בבקשה להרחיב את חוקי הנשק: "למען השם, עם כמה עוד מעשי טבח נוכל להשלים? כמה חפים מפשע עוד ימותו לפני שנגיד שמספיק זה מספיק?"

זמן צפייה: 03:36

על רקע אירועי הירי האחרונים - בהם הטבח בבית הספר בטקסס שבו נרצחו 21 בני אדם, פנה הלילה (שישי) נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בהצהרה טלוויזיונית לקונגרס בבקשה להרחיב את חוקי הנשק ואת בדיקות הרקע למבקשי נשק. "למען השם, עם כמה עוד מעשי טבח נוכל להשלים?", תהה ביידן.

"לפי נתוני המרכז לבקרת מחלות", אמר ביידן, "רובים ואקדחים הם גורם המוות הראשי של ילדים - יותר מתאונות דרכים וסרטן. במהלך שני העשורים האחרונים, יותר ילדים מתו מירי נשק מאשר שוטרים וחיילים. כמה עוד חיים של אמריקנים חפים מפשע יילקחו לפני שנגיד שמספיק זה מספיק?". לדברי הנשיא האמריקני, "ההגנות המיוחדות על תעשיית הנשק הן שערורייתיות - והדבר הזה חייב להסתיים".

Capture
סלבדור ראמוס, החשוד שביצע את הטבח בביה''ס בטקסס

בתוך כך, הלילה נורו למוות שני בני אדם מחוץ לכנסייה בעיר איימס שבמדינת איווה. היורה נורה ונהרג גם הוא. בשבוע שעבר ביום שלישי, נזכיר, נרצחו 19 תלמידים ושני מורים בדרום טקסס, כשנער חמוש בן 18 פתח באש בבית הספר היסודי "רוב" בעיירה יובלדי. 19 מבין הנרצחים היו ילדים בכיתות הנמוכות, ובנוסף נרצחו שני מורים.

בתחילת מסע הרצח ירה הרוצח בסבתו, ולאחר מכן הגיע לביה"ס במכוניתו חמוש ברובה, נכנס לכיתה והרג את כל התלמידים והמורה ששהו בה. לאחר מכן המשיך במסע הירי, עד שאיש משמר הגבול האמריקני שהיה בקרבת מקום נכנס לביה"ס וירה בו למוות.

הטבח בנורא בבית הספר היסודי ''רוב'' שביובלדי, טקסס
בבית הספר היסודי ''רוב'' שביובלדי, טקסס בו אירע הטבח הנורא

מפקד המשטרה של המחוז אמר כי הירי התחיל בשעה 11:32 שעון מקומי, וכי החוקרים מאמינים שהתוקף ביצע לבדו את "הפשע הנתעב הזה". מושל טקסס, גרג אבוט, אישר כי היורה הוא סלבדור ראמוס, וייתכן כי הוא היה תלמיד תיכון שלמד באחד מבתי הספר באזור.

בבית הספר בו בוצע הטבח, הממוקם כ-135 קילומטרים מערבית לסן אנטוניו, רשומים קצת פחות מ-500 תלמידים, רובם היספנים. הנשיא ביידן הורה להוריד את דגל ארה"ב לחצי התורן, ובנאום שנשא בבית הלבן הוא אמר כי "כמה עשרות ילדים קטנים היו עדים למה שקרה - ראו את חבריהם מתים, כאילו הם בשדה קרב. הם יחיו עם זה עד סוף חייהם".

מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח
מתאבלים מחוץ לביה''ס בטקסס בו התרחש הטבח | צילום: רויטרס

הנרצחת הראשונה ששמה הותר לפרסום היא אווה מירלס, מורה ומחנכת כיתה ד' בבית הספר, אשר הייתה אשת חינוך במשך 17 שנה, נשואה לשוטר ואם לבת. השם השני שהותר לפרסום הוא אוזיה גרסיה, ילד בן 10.

מדובר ככל הנראה באירוע הטבח הגדול ביותר בארצות הברית מאז הירי בביה"ס היסודי "סנדי הוק" בקונטיקט בשנת 2012, אז נרצחו 26 בני אדם, בהם 20 ילדים בני 5- ו-6. כזכור, לפני כשבועיים נרצחו עשרה בני אדם בירי המוני בסופרמרקט בבאפלו שבמדינת ניו יורק.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בתגובה לאירוע: "ישראל אבלה יחד עם העם האמריקני על הרצח הנורא של ילדים ומורים חפים מפשע בבית הספר היסודי ביובלדי, טקסס. ‏תפילותינו עם הקורבנות, משפחותיהם והעם האמריקני כולו".

שוטרים בזירת הטבח בטקסס
שוטרים בזירת הטבח בטקסס | צילום: רויטרס