ביידן: "נספק לאוקראינה תחמושת ומערכות רקטות מתקדמות יותר"

במאמר שפרסם נשיא ארה"ב ב"ניו יורק טיימס" הוא פירט אודות מאמציה של ארצו לסייע לאוקראינים במלחמה מול רוסיה, והבהיר מה "תעשה ולא תעשה" שם. ביידן התייחס לתמיכתה הצבאית, הכלכלית וההומניטרית של ארה"ב, נאט"ו ומדינות אירופה באוקראינה, אך הסתייג ואמר כי "כל עוד ארה"ב או בעלות בריתנו לא יותקפו, לא נהיה מעורבים ישירות בסכסוך הזה"

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

במאמר שפרסם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בעיתון האמריקני ה"ניו-יורק טיימס" אמש (שלישי) הוא פירט אודות מאמציה של ארה"ב באוקראינה והבהיר מה "תעשה ולא תעשה" שם. "הפלישה שולדימיר פוטין חשב שתימשך מספר ימים, נמצאת כעת בחודשה הרביעי", כתב הנשיא, "העם האוקראיני הפתיע את רוסיה והעניק השראה לעולם כולו".

"העולם החופשי ומדינות רבות אחרות, בראשות ארה"ב, התגייסו לצדה של אוקראינה וסיפקו לה תמיכה צבאית, הומניטרית וכלכלית חסרות תקדים. ככל שהמלחמה נמשכת, אני רוצה להיות ברור לגבי המטרות של ארה"ב בה". הנשיא ביידן אמר כי מדינתו מעוניינת לראות אוקראינה דמוקרטית, עצמאית, ריבונית ומשגשגת, מדינה שיש לה האמצעים לייצר הרתעה ולהגן על עצמה מפני תוקפנות נוספת.

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

לדבריו, ארה"ב ובעלות בריתה מחמשות את אוקראינה ומסייעות לה כדי שתוכל לשפר את מעמדה לקראת משא ומתן אפשרי בין הצדדים. בתוך כך, הנשיא הודיע כי מדינתו תספק לאוקראינה מערכות רקטות ותחמושת מתקדמות שיאפשרו להם לפגוע ברוסים בצורה מדויקת יותר". הנשיא פירט כי מדובר בטילי נ"ט, טילים נגד מטוסים, מערכות ארטילריה, רקטות מדויקות, מכ"מים, כלי טיס בלתי מאוישים, מסוקים ותחמושת.

עוד הנשיא פירט כי ארה"ב תשלח סיוע כלכלי נוסף בשווי מיליארדים, בהתאם לאישור הקונגרס. בהתייחסו לתלות האירופית בגז ובנפט הרוסי, ביידן אמר כי ארה"ב תסייע לבעלות בריתה להפחית את התלות שלהן במשאבים רוסיים, ולהאיץ את המעבר לאנרגיה ירוקה.

מטה נאט''ו, בריסל
מטה נאט''ו, בריסל | צילום: רויטרס

הנשיא התייחס גם לסוגיית נאט"ו, וטען כי "נמשיך לתגבר את האגף המזרחי של נאט"ו". לדבריו, "אנחנו לא מחפשים מלחמה בין נאט"ו לרוסיה. עד כמה שאני לא מסכים עם פוטין, ארה"ב לא תפעל להדיח אותו. כל עוד ארצות הברית או בעלות בריתנו לא יותקפו, לא נהיה מעורבים ישירות בסכסוך הזה - לא על ידי שליחת חיילים אמריקאים להילחם באוקראינה או בתקיפת כוחות רוסים. אנחנו לא רוצים להאריך את המלחמה רק כדי להכאיב לרוסיה".

ביידן טען כי עמדתו לא השתנתה וכי הוא עדיין תומך ברעיון שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה: "לא אלחץ על ממשלת אוקראינה לעשות שום ויתורים טריטוריאליים". הנשיא טען כי שיחות המשא ומתן בין המדינות "נתקעו" מאחר ורוסיה ממשיכה בתוקפנות שלה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

"עמידה לצד אוקראינה בשעת הצורך שלה היא האינטרס הלאומי החיוני שלנו להבטיח אירופה שלווה ויציבה. אם רוסיה לא תשלם מחיר כבד על מעשיה, היא תחזור על מעשיה מול מדינות אחרות. הדבר מהווה סכנה ממשית לדמוקרטיות, וישים סוף לסדר הבינלאומי. לחופש יש מחיר. פוטין לא ציפה לאחדותינו ולעוצמת התגבוה שלנו - הוא טעה, אם הוא מצפה שנשבר בחודשים הבאים, הוא טועה שוב".

לבסוף, ביידן התייחס לסוגיית הנשק הגרעיני, והרגיע את הציבור: "כרגע אנחנו לא רואים שום אינדיקציה לכך שרוסיה מתכוונת להשתמש בנשק גרעיני באוקראינה. הרשו לי להבהיר: כל שימוש בנשק גרעיני בסכסוך הזה בכל קנה מידה יהיה בלתי מקובל ויגרור תוצאות קשות".

סגן שר החוץ הרוסי אמר בתגובה כי "מוסקבה רואה בשלילה את חבילת הסיוע הצבאי החדשה של ארה"ב. כל משלוח נשק לאוקראינה מגדיל את הסיכון לעימות ישיר בין רוסיה לארה"ב".