שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן - אחת מהן בסכנת טביעה

כלי השיט שטו סמוך למצרי הורמוז בעת התקרית. סוכנות הידיעות איראנית דיווחה כי המכלית, בבעלות נורווגית, טבעה, אך החברה הכחישה את הידיעה. הצוות חולץ. באיראן הביעו "דאגה מהתקרית החשודה"

זמן צפייה: 00:59

המתיחות במפרץ: שתי מכליות נפט ענקיות הותקפו הבוקר (חמישי) במפרץ עומאן, סמוך למצרי הורמוז - כך אישרו גורמים ימיים. על פי דיווחים בעומאן, במקום נשמעו פיצוצים עזים. לפי כמה כלי תקשורת, בהם "אירנא" האיראנית, אחת מהמכליות, "פרונט אלטייר" הנושאת את דגל איי מרשל ושייכת לחברת "פרונטליין" הנורווגית, טבעה בים עומאן לאחר המתקפה . עם זאת, בחברת הספנות טוענים כי היא טרם טבעה ועולה באש בלב ים. על פי דיווחים נוספים, כלי השיט נפגעו מטיל תת-ימי, "טורפדו". חברת "פרונטליין" ציינה כי 23 אנשי הצוות שהיו על סיפונה חולצו בשלום. במקביל, כווית העלתה לרמה גבוהה את הכוננות בכל מתקני הנפט שלה.

תיעוד: המכלית עולה באש במפרץ עומאן

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190613-1506' autoplay='0' credit='press tv' desc='' kid='1_86jcde9o' duration='14'']

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" פרסמה תמונות מהשריפה שמשתוללת על סיפונה של "פרונט אלטייר".


איראן הכחישה מעורבות בתקרית וכלי תקשורת איראניים טענו כי המדינה חילצה 44 מלחים מהמכליות שהותקפו. משרד החוץ האיראני אף הוציא הצהרה בה הביע דאגה מהתקרית ה"חשודה" במכליות הקשורות ביפן, ברקע ביקורו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה באיראן ופגישתו עם מנהיג איראן חסן רוחני. "תקריות כאלו מנוגדות למאמצים האזוריים להפחית את המתיחות. איראן תומכת בדיאלוג אזורי", צייץ משרד החוץ האיראני בטוויטר. מוקדם יותר טען משרד הכלכלה היפני כי שתי המכליות נשאו "מטען הקשור ליפן".

סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, התייחס לתקיפת המכליות וטען כי "אין למהר להאשים את איראן בתקיפה. אין לנצל התקרית להגברת המתיחות עם טהראן".

מהבית הלבן נמסר בתגובה כי "טראמפ עודכן בדבר התקיפה במפרץ עומאן. ארה"ב מספקת סיוע ותמשיך בהערכת המצב".

Russian Deputy Foreign MinisterSergei Ryabkov said on Thursday that people should not rush toblame Iran for a suspected attack on oil tankers in the Gulf ofOman, RIA news agency reported.
He also said the incident should not be used to stoketensions with Tehran

מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז
מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז | צילום: רויטרס

מדובר המכלית השנייה שנפגעה בתקרית, "קוקואה קורייג'ס" הנושאת את דגל פנמה, נמסר כי 21 אנשי צוות חולצו בשלום בסירות הצלה מכלי השיט, למעט איש צוות אחד שנפצע באורח קל וקיבל סיוע רפואי מספינה סמוכה. הנזק שנגרם למכלית הוא מצדה הימני ("צד ההגה"), מסר דובר הספינה, אך היא לא נמצאת בסיכון לטביעה ואין סכנה לדליפת מטען המתאנול שנשאה על סיפונה. התקרית התרחשה כאשר כלי השיט היה במרחק של 70 מיילים ימיים מפוג'יירה, שם כזכור התרחשה מתקפה על ארבע מכליות נפט לפני חודש, ו-14 מיילים ימיים מחופי איראן.

הארגון הבריטי לבטיחות בימים פרסם הבוקר אזהרה מפני התקרית במפרץ עומאן, וקרא ל"זהירות מירבית" על רקע המתיחות בין וושינגטון לטהראן. הארגון, שמנוהל על ידי הצי הבריטי המלכותי לא פירט עוד על התקרית אך מסר  כי הנסיבות נמצאות בחקירה. הצי החמישי האמריקני אישר אף הוא כי הגיש סיוע לשתי מכליות נפט שניזוקו במתקפה, לאחר שקיבל אותות מצוקה מכיוונן. בעקבות הדיווח, מחירי הנפט רשמו זינוק של 4.5%.

דוברת הבית הלבן, שרה הקאבי סנדרס, אמרה בתגובה למתקפה על המכליות: "אני מודעים לדיווחים על תקיפת אוניות במפרץ עומאן. הממשל האמריקני מספק סיוע וימשיך בבחינת המצב". מצרפת נמסר כי ישנה חובה לשמור על חופש התנועה באזור, וקראה לכל הצדדים להפחית את המתיחות.

סוכנות הידיעות האיראנית "Press TV" פרסמה בטוויטר תמונה, שבה לכאורה נראה העשן המיתמר מעל למכליות הנפט כתוצאה משריפה שפרצה באחת מהן.

 

מיצר הורמוז
מיצר הורמוז | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בנושא >>

סעודיה: שתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בתקיפה במפרץ הפרסי

סעודיה: 26 פצועים בנמל תעופה מפגיעת טיל שנורה מתימן

המתיחות במפרץ נמשכת: מל"טים תקפו תחנות שאיבת נפט בסעודיה

אוניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אוניות משא באמירות אל פוג'יירה | צילום: חדשות 13

לפני חודש הודיע איחוד האמירויות הערביות כי ארבע אוניות משא אזרחיות הותקפו בסמוך למים הטריטוריאליים בשטחו. על פי הערכות, בין השאר ישראליות, פעולת החבלה בוצעה על ידי מיליציות איראניות באמצעות סירות ממולכדות שנשלטו מרחוק ונשאו מצלמות - אשר העבירו את תיעוד המבצע ואת רגע הפיצוץ אל מרכז פיקוד בלב המפרץ. שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאלח, אישר כי שניים מכלי השיט שהותקפו היו בבעלות סעודית. המכליות ניזוקו באופן משמעותי במתקפה, אך לא היו נפגעים ולא נגרמה דליפה. עוד הוסיף אל-פאלח כי אחד מכלי השיט היה בדרכו להטעין משלוח נפט בנמל ראס תנורה שאמור היה להישלח ללקוחות של חברת הנפט של סעודיה, "ארמקו", בארה"ב. הוא קרא לקהילה הבין-לאומית לאבטח את הניווט הימי ובפרט של מכליות נפט.

לטענת גורם בטחוני ישראלי, שאמר את הדברים ל"אינדיפנדנט" הבריטי, מיליציות האיראניות שיבשו את התקשורת באזור והסוו את התנועה שלהן, דבר המצריך אימון וקשרים נרחבים בין המיליציות למשטרים או מדינות. עוד מסר כי אי הפרסום אודות פרטי הפעולה נעשה במכוון כדי להימנע מבהלה בשוק הנפט העולמי, דבר שעשוי להביא לעליית המחירים ולהשפעה שלילית על הכלכלה העולמית. ערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" הלבנוני, אשר ממומן על ידי איראן, היה הראשון לחשוף את דבר האירוע ואת זהות הספינות שנפגעו. הדבר, לטענת המקור, מצביע על כך שלחזבאללה ולאיראן יש קשר לעניין. כמו כן, נמסר כי אזור נמל אל-פוג'יירה היה נתון בימים האחרונים למעקב תדיר מטעם מנגנוני הביטחון במפרץ ומנגנונים נוספים, וזאת כדי לחשוף מי הגורם שביצע את הפעולות.

ימים ספורים לאחר המתקפה על מכליות הנפט, הותקפו שתי תחנות שאיבת נפט באזור ריאד על ידי מל"טים ממולכדים. אל-פאלח כינה את המתקפה "פעולת טרור", שנועדה לפגוע באספקת הנפט העולמי. התקיפה התבצעה, לדבריו בתחנות שאיבה של חברת הנפט הממשלתית של סעודיה, "ארמקו", המובילות את המשאב לקו הצינורות ממזרח למערב. עוד הוסיף אל-פאלח כי התקיפה מוכיחה כי יש לבלום את גורמי הטרור שמבצעים את פעולות החבלה, בהם המורדים החות'ים.

המורדים החות'ים נחשבים לארגון פרוקסי של איראן. הם פועלים מתוך תימן נגד סעודיה ואיחוד האמירויות. לכן, הקונפליקט בין הצדדים נתפס למעשה כעימות בין סעודיה לאיראן, אם כי החות'ים מכחישים את מעורבותה של טהראן במאבקם.