המתיחות במפרץ נמשכת: מל"טים תקפו תחנות שאיבת נפט בסעודיה

שר האנרגיה הסעודי אישר כי שבעה כלי טיס ממולכדים תקפו שני מתקנים השייכים לחברת הנפט הממשלתית והפנה אצבע מאשימה למורדים החות'ים בתימן, שנתמכים על ידי איראן

זמן צפייה: 04:08

שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאלח, אישר היום (שלישי) כי שתי תחנות שאיבת נפט באזור ריאד הותקפו על ידי מל"טים ממולכדים, וכינה את המתקפה "פעולת טרור", שנועדה לפגוע באספקת הנפט העולמי. התקיפה התבצעה, לדבריו, בין 06:00 ל-06:30 בבוקר, בתחנות שאיבה של חברת הנפט הממשלתית של סעודיה, "ארמקו" המובילות את המשאב לקו הצינורות ממזרח למערב. עוד הוסיף אל-פאלח כי התקיפה מוכיחה כי יש לבלום את גורמי הטרור שמבצעים את פעולות החבלה, בהם המורדים החות'ים.

מוקדם יותר היום הודיעו המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים על ידי איראן, כי ביצעו מתקפה על מתקנים חיוניים בסעודיה באמצעות שבעה מל"טים. רשת "אל עלאם" האיראנית דיווחה כי המל"טים תקפו שדות נפט בעיר הסעודית ינבע, 1,400 קילומטרים מגבול סעודיה-תימן. גורם בצבא תימן

בראיון לערוץ "אל מסירה", השייך למורדים החותים שנתמכים על ידי איראן, אמר גורם בצבא תימן כי הפעולה הינה "תגובה למצור שסעודיה מטילה על העם התימני", ואיים כי "אנחנו מוכנים להוציא לפועל עוד תקיפות". סעודיה ואיחוד האמירויות עומדות בראש המאבק המוסלמי-סוני, שמגובה על ידי המערב, נגד המורדים החות'ים בתימן שנחשבים לארגון פרוקסי של איראן. לכן, הקונפליקט בין הצדדים נתפס למעשה כעימות בין סעודיה לאיראן, אם כי החות'ים מכחישים את מעורבותה של טהראן במאבקם.

כתבות נוספות בנושא:

טראמפ על איראן: ";אם הם יעשו משהו - זו תהיה טעות גדולה"

איראן: "אם ארה"ב תפעל נגדנו - נכה אותה על ראשה"

פומפאו:איראן מהווה איום, אך נקדם בברכה ניסיון לקיים מו"מ

ריאד, סעודיה
ריאד, סעודיה | צילום: רוייטרס

בעוד שהמורדים החות'ים כבר תקפו בעבר מטרות סעודיות, אירועי הבוקר מגיעים בתזמון רגיש במיוחד - על רקע תקיפת מכליות הנפט, אחת מהן סעודית, אתמול במפרץ פוג'יירה. השליח האמריקני לענייני איראן, בריאן הוק, אמר אתמול בנאום בבריסל כי ארה"ב מגבשת מדיניות חוץ חדשה בתגובה למעשי המשטר האיראני. "עידן המתקפות האיראניות המוכחשות נגמר", אמר. "אנחנו נטיל את האחריות למתקפות על איראן - וכן על ארגוני הפרוקסי שלה", הוסיף הוק. "לא נפריד יותר בין הממשלה האיראנית לארגונים שהיא מפעילה אם הם יבצעו מתקפות. לדעתנו, בהתחשב בכך שב-40 שנות קיומה איראן הגיבה רק ללחצים ובידוד, זה מסלול הפעולה הטוב ביותר בהתחשב בטבעו של המשטר".

כאמור, איחוד האמירויות הערביות הודיעה שלשום כי ארבע אוניות משא אזרחיות הותקפו בסמוך למים הטריטוריאליים בשטחה. זאת, לאחר שקודם לכן דווח מפי כלי תקשורת איראניים על מיכליות שעולות באש בסמוך לאמירות פוג'יירה. מדינות המפרץ, שחשות כי איראן מעוניינת בהסלמת המצב, פנו לארה"ב וביקשו ממנה להגן עליהן במקרה של מלחמה. זאת, לאחר שהחוקרים הבין-לאומיים שהגיעו למקום הבינו כי התקיפה נעשתה באמצעי מתוחכם, ככל הנראה ספינת מנוע, וכי היא הייתה מחושבת ומכוונות.

ואכן, שר הביטחון האמריקני, פטריק שנהאן, הציג אמש בפגישה עם יועציו הבכירים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תוכנית צבאית לשליחת 120,000 חיילים אמריקנים למזרח התיכון, במקרה שאיראן תתקוף כוחות אמריקניים או תאיץ את תוכנית הגרעין שלה. כך דיווח בניו יורק טיימס מפי גורמי ממשל. לא ברור עד כמה טראמפ מעורב בפרטי התוכנית. את התיקונים במדיניות ארה"ב ביקשו גורמים ניציים בממשל טראמפ, ובראשם יועצו לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. התוכנית לא כוללת פלישה קרקעית לאיראן עצמה, שכן לפי הגורמים פלישה כזאת תדרוש מספר גדול יותר של חיילים.

זהות אינטרסים עם סעודיה וארה''ב (ארכיון)
זהות אינטרסים עם סעודיה וארה''ב (ארכיון) | צילום: חדשות 13

נשיא ארצות הברית התייחס אתמול למתיחות עם איראן, ואמר כי "נראה מה יהיה, אם הם יעשו משהו - זו תהיה טעות גדולה". הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים שנערכה בתום פגישה עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. בכיר אמריקני התייחס לנושא ואמר כי איראן היא "מועמדת מובילה" בביצוע התקיפה, אך לא ניתן להוכיח זאת כעת.

בתוך כך, חבר בוועדה לביטחון לאומי של איראן מסר לרשת אל-ג'זירה כי מטרת התקיפה במפרץ אל-פוג'יירה, היא לגרור את טרמאפ למלחמה בטענה כי איראן מאיימת עליה. כמו כן, טען חבר הוועדה כי הפיצוצים התקיפה היא בבחינת "תסריט שטחי", וכי נכשלה תכניתו של מי שעומד מאחוריה. עוד הוסיף הגורם כי ידי טהראן "מושטות לשכנותיה הערביות" וכי איראן רצינית בכוונתה לשתף פעולה וברצונה לביטחון באיזור.