קושנר בתדרוך: "הצגת תוכנית השלום - ניסיון לשינוי הסטטוס קוו"

בכירים בבית הלבן ציינו שהמסר של יועצו הבכיר של טראמפ היה שיש להפסיק את מעגלי המו"מ הכושלים, שמובילים להמשך הרחבת התנחלויות ומתן כספים לפלסטינים, ומרחיקים את הצדדים מפיתרון

ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר אמר בתדרוך סגור בפני ועדת החוץ של הסנאט האמריקני כי הבית הלבן הציג את תכנית השלום שלו כדי לנסות ולשנות את הסטטוס קוו ולהפסיק את התהליך בו הפלסטינים ממשיכים לקבל מיליארדי דולרים ממדינות העולם וישראל ממשיכה להרחיב את ההתנחלויות בגדה המערבית ללא התקדמות לעבר פתרון של הסכסוך, כך לפי בכירים בבית הלבן שהשתתפו בתדרוך.

התדרוך שקיים קושנר לסנאטורים היה חלק מהמהלך של הבית הלבן לשכנע כי תכנית השלום של הנשיא משמעותית וראויה לדיון משמעותי. קושנר אמר לסנאטורים כי הבית הלבן מרוצה מהדרך בה תכנית השלום התקבלה על ידי הקהילה הבינלאומית. הוא ציין כי היו לא מעט הודעות חיוביות מצד מדינות ערב, כי האיחוד האירופי לא הצליח לגבש קונצנזוס נגד התכנית וכי הפלסטינים לא הצליחו לקדם מהלך באו"ם נגד התכנית.

ג'ארד קושנר בריאיון לחדשות 13 | צילום: חדשות 13

השקף הראשון במצגת של קושנר הציג שתי מגמות בתהליך השלום מאז שנות ה-90 – ישראל מרחיבה את ההתנחלויות ומספר המתנחלים גדל פי שלוש ומנגד הפלסטינים הפכו להיות תלויים לחלוטין בסיוע ממדינות העולם וזה הגיע ב-25 השנים האחרונות ליותר מ-50 מיליארד דולר. יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ אמר כי באותו זמן התקיימו כמה סבבי מו"מ כושלים וכמה מלחמות בעזה. כל אלה יחדיו, אמר קושנר, מדגישים את הצורך בשינוי הסטטוס קוו.

"המסר של קושנר היה שבכל פעם שהמו"מ נכשל הפלסטינים מקבלים עוד כסף והישראלים מרחיבים את ההתנחלויות אבל תהליך השלום נשאר תהליך שלא מביא לשום פתרון. שתי ההנהגות מקבלות מה שהן רוצות בלי לשפר את המצב של שני העמים", אמר בכיר בבית הלבן.

בשקף אחר במצגת הדגיש קושנר כי המשך הסכסוך הישראלי-פלסטיני משמש בידי גורמים קיצוניים בעולם הערבי והמוסלמי כתירוץ להמשך ההקצנה והטרור. קושנר אמר כי בשל כך יש צורך במאמץ אגרסיבי להביא לפתרון הסכסוך.

בכיר בבית הלבן אמר כי הדרך בה הפלסטינים הגיבו לתכנית היתה צפויה. "לפלסטינים אין באמת רעיון מפורט לגבי הדרך בה הם רוצים להתקדם", אמר הבכיר בבית הלבן. "התכנית שלנו חשפה את העובדה שההנהגה הפלסטינית רק רוצה להמשיך בסטטוס קוו. אנחנו משנים את השיח על הנושא הישראלי-פלסטיני לדיון על הפרטים והפתרונות במקום המשיך ולפנטז את חלומות שלעולם לא יתממשו".