מקורות בבריטניה: איראן מעורבת בחטיפת הספינה במפרץ

גורם זר דיווח לשירות הסחר הבריטי על פעילות עוינת במפרץ, וספינות ששטו באזור הוזהרו • 4 אניות נוספות דיווחו על בעיות מסתוריות במערכת ההיגוי • גורם בריטי: למכלית החטופה אין קשר לישראל

מיכלית נפט
מיכלית נפט | צילום: רויטרס

מקורות בריטיים מסרו הערב (שלישי) בהמשך לתקריות הימיות שאירעו היום ליד האמירות פוג'יירה, כי איראן מעורבת בחטיפת הספינות. עוד לפי אותם מקורות, אניית "אספאלט פרינסס", ששטה תחת גדל פנמה, נחטפה על ידי שמונה או תשעה חמושים, ולפי הערכות מדובר בגורמים איראנים או פרוקסי שלה. במקביל, גורמים בבריטניה מסרו כי למכלית החטופה אין קשר לה או לישראל.

בהמשך לדיווח, דובר משרד החוץ של איראן, סעיד ח'טיב-זאדה, מסר בתגובה לאירועים כי "הידיעות שפורסמו על התרחשותן של מספר אירועי אבטחה לספינות באזור המפרץ הפרסי ובים עומאן אינן נכונות, ואנו מזהירים מפני כל אווירה שקרית למטרות פוליטיות מיוחדות". עוד הוסיף לומר הדובר: "במקרה של בעיה במערכות הניווט, הרפובליקה האיסלאמית של איראן מוכנה לסייע ולחקור את העניין מקרוב".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט: "סיפקנו ראיות קשיחות שאיראן אחראית לתקיפת הספינה"

בנו של זדורוב: "פעם ראשונה שהוא בא אלינו ולא אני אליו"

שריפה משתוללת סמוך לשורש: קו בתים ראשון פונה – תיעוד

לפי דיווח נוסף של ערוץ אל-ערביה המצטט את התקשורת האיראנית, ספינת "גולדן-בריליאנט" הנושאת את דגל פינלנד, עלתה על מוקש ימי וכי כוחות איראנים עלו על סיפונה. בנוסף, ארבע אניות דיווחו על בעיות לא ברורות במערכת ההיגוי - הנסיבות בבדיקה.

בתוך כך, שירות הסחר הבריטי קרא לאניות סחר לנהוג בזהירות יתרה באזור האמירות פוג'יירה, זאת לאחר שקיבל דיווחים מגורם שלישי על תקרית ימית חריגה לחופי איחוד האמירויות.

זירת פיצוץ מיכלית נפט בעיר בהוולפור שבפקיסטן, אירוע בו נהרגו מעל ל-100 בני אדם
זירת פיצוץ מיכלית נפט בעיר בהוולפור שבפקיסטן, אירוע בו נהרגו מעל ל-100 בני אדם | צילום: טוויטר

התקרית החריגה מגיעה יממה לאחר ששר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, תקף אמש בתדרוך לעיתונאים את איראן בעקבות תקיפת הספינה בבעלות ישראלית שהביאה למותם של שני אזרחים, ושלח מסר לפיו "תהיה תגובה משותפת בהתאם לתיאום בין בריטניה, ישראל ורומניה". עוד אמר בלינקן כי "אין הצדקה לתקיפה כזו. אנחנו בטוחים שאיראן אחראית למתקפה"

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס למצב המתוח עם איראן ואמר כי "מיד אחרי התקיפה של הספינה, שיתפנו את המודיעין שלנו עם ידידינו בארצות הברית, בבריטניה ובמקומות אחרים וסיפקנו גם ראיות קשיחות ליתר ביטחון". עוד מדבריו של בנט: "בנושא הספינה ובנושא האיראני בכלל, אנחנו פועלים לרתום את העולם אבל במקביל יודעים גם לפעול לבד. האיראנים צריכים להבין שאי אפשר לשבת בשלווה בטהראן ולהצית משם את כל המזרח התיכון - הדבר הזה נגמר".

כזכור, איראן הזהירה אתמול את ארה"ב, ישראל ובריטניה מפני תגובה אפשרית על רקע תקיפת מיכלית הנפט בשבוע שעבר ליד חופי עומאן: "נגיב באופן מיידי על כל איום ביטחוני נגדנו. וושינגטון ולונדון ישאו בתוצאות הישירות", מסר דובר משרד החוץ האיראני. במקביל, שגריר איראן בבריטניה, מוחסן בהארבנד, זומן אתמול לשיחת נזיפה במשרד החוץ של הממלכה המאוחדת.