בכיר אירופי: "קרובים להסכם גרעין עם איראן"

סגן הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי אמר כי המו"מ בין איראן לארה"ב על החייאת הסכם הגרעין מ-2015 קרוב להשלמתו, אך עדיין לא ברור אם טהרן תקבל את ההסכם הסופי. באיראן דורשים לסגור חקירה של סבא"א על הפעילות במתקני הגרעין

זמן צפייה: 01:13

סגן הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי אנריקה מורה אמר אתמול (ראשון) כי המשא ומתן בין איראן לארה"ב על החייאת הסכם הגרעין (ה-JCPOA) מ-2015 קרוב להשלמתו, אך עדיין לא ברור אם טהרן תקבל את ההסכם הסופי. עוד הוא ציין כי "הנוסח הסופי של ההסכם צפוי להיסגר בשעות הקרובות".

מורה הסתייג והוסיף כי "איראן חייבת להחליט אם לבטל את דרישתה לפיה הסכם הגרעין יוכל להתחדש רק אם הצדדים יגיעו להסכמות עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הבדיקות שהיא מבצעת במתקני הגרעין של איראן". במהלך תדרוך שערך לכתבים בווינה מורה הוסיף: "אנחנו מתקדמים, ואני מצפה שנסגור את המשא ומתן בקרוב".

מימין: עלי באקרי-כני, ראש צוות המו''מ הגרעיני מטעם איראן יחד עם אנריקה מורה בדוחה, בירת קטר
מימין: עלי באקרי-כני, ראש צוות המו''מ הגרעיני מטעם איראן יחד עם אנריקה מורה בדוחה, בירת קטר | צילום: מתוך טוויטר

יצוין כי הנוסח הסופי של הסכם הגרעין יצטרך לעבור את אישורן של איראן, ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה. בכירי המשא ומתן מטעם צרפת, בריטניה וגרמניה אינם נמצאים כעת בווינה. בתוך כך, המשא ומתן שנמשך כבר 16 חודשים, נועד להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015, וגם לבנות צעדים בוני אמון בין הצדדים.

ההסכם משנת 2015 קבע מגבלות הדוקות אך זמניות על תוכנית הגרעין של איראן, בתמורה להסרת הסנקציות הבינלאומיות על המשטר בטהרן. כזכור, בשנת 2018, הממשל האמריקני בהובלתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ יצא מההסכם, בטענה שההסכם בנוסח הנוכחי שלו - לא ימנע מאיראן להשיג נשק גרעיני. בשנים שלאחר מכן, איראן החלה לפרוץ את מגבלות הסכם הגרעין ואף הגבירה באופן מסיבי את פעילותה הגרעינית.

שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין
שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין, 2015 | צילום: רויטרס

נכון לרגעים אלו, הדרישה האיראנית עליה הצדדים טרם הגיעו להסכמות היא סגירת החקירה בת שלוש שנים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הימצאותו של חומר גרעיני לא מוכרז שבאתר גרעין בשטחה. כמה דיפלומטים מערביים אמרו כי במהלך השיחות האחרונות בימים החולפים, הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בנושא. במערב טענו שאיראן צריכה לשתף פעולה עם הסוכנות והתעקשו שהם לא יתערבו בפעילותה של סבא"א על מנת לסגור את החקירה.

דיפלומט מערבי עלום שם אמר שבהסכם הנרקם, לא תהיה התייחסות לדרישותיה של איראן לסגור את החקירה הלה. עם זאת, לדבריו, המטרה היא שהטקסט הסופי יהיה מוכן בימים הקרובים. לא ברור אם ראש צוות המשא ומתן מטעם איראן, עלי באקרי-כני, יחזור תחילה לטהרן להתייעצויות עם ההנהגה האיראנית.

הנציג הרוסי לשיחות המו"מ מיכאיל אוליאנוב, אמר לכתבים אתמול כי "אנחנו מדברים על ימים, לא שבועות להשלמת הההסכם". שר החוץ האיראני חוסיין אמיר-עבדאללהיאן אמר במהלך שיחה עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי "הצלחת שיחות הגרעין תלויה בוושינגטון, שצריכה להפגין גמישות וריאליזם. אנחנו רציניים לגבי הגעה להסכם יציב".

ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה
שיחות הגרעין בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס