הסכם הגרעין עדיין קרוב? "יש עדיין סוגיות לא פתורות"

אחרי הדיווחים כי המו"מ בין איראן למעצמות קרוב לסיום, המשטר בטהראן הביע חוסר שביעות רצון מהסיכומים, אך לא ברור אם מדובר בניסיון להשיג עוד ויתורים. במקביל, כלי תקשורת איראניים דיווחו כי הסוגיות מול סבא"א ייפתרו בעוד כשלושה חודשים

זמן צפייה: 01:06

המשטר בטהרן צינן היום (שבת) את הדיווחים על התקרבות לסיום המשא ומתן על הסכם הגרעין. למרות הצהרות של גורמים במערב ושל הנציג הרוסי לשיחות בווינה אמש כי ניתן להגיע להסכם עד אמצע השבוע, באיראן אומרים הבוקר כי "עדיין ישנן סוגיות בלתי פתורות". יש לציין כי לא ברור אם מדובר בטקטיקה כדי להשיג עוד ויתורים מהמעצמות.

במקביל, גם ראש סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) אמר כי יש נושאים שצריך עדיין ליישב. כמו כן, כלי תקשורת איראני דיווח כי הסוגיות עם סבא"א, צפויות להיפתר בעוד כשלושה חודשים. זאת, לאחר שראש פרויקט הגרעין האיראני טען כי המשטר בטהרן הסכים לספק מסמכים לסוכנות.

אמש דווח בחדשות 13 כי לפי הערכות בעולם הערבי ובאירופה, המעצמות עשויות להגיע להסכמות בנושא הגרעין עם איראן תוך 48 שעות. לטענת גורמים ערביים, ארצות הברית והמערב נכנעו לדרישות האיראניות בשיחות בווינה ולא הציבו לרפובליקה האיסלאמית מספיק גבולות.

במסגרת הסכם הגרעין החדש, ארצות הברית והמערב יסירו באופן מוחלט את כל הסנקציות מעל איראן כולל כאלו שלא קשורות לתוכנית הגרעין שלה, מהלך שיאפשר למשטר בטהרן להשתמש במיליארדי דולרים שהוקפאו - באמצעותם היא תוכל לממן ארגוני טרור ברחבי העולם, כולל חמאס וחיזבאללה.

בין היתר, האיראנים השיגו כ-95% מסך כל בקשותיהם, כולל התחייבות של ארצות הברית ואירופה שלא לסגת מההסכם. מעבר לכך, לא יהיה פיקוח על התוכנית הגרעינית - גם כשיש חשש לפעילות צבאית מצידה, וכן אין התייחסות בהסכם לקבוצות נשק שאחריות על הרכבת פצצות וטילים בליסטיים.