איראן גינתה את החלטת בריטניה להוציא את חזבאללה מחוץ לחוק

דובר שר החוץ הצהיר כי כוונת הממלכה להכיר בחזבאללה כארגון טרור מתעלמת מתפקידו בממשל לבנון, ומתרומתו המשמעותית בלחימה מול דאע"ש: "אחד מעמודי התווך במאבק בטרור"

תומכי חזבאללה בלבנון
תומכי חזבאללה בלבנון, ארכיון | צילום: רויטרס

איראן מתחה ביקורת היום (שבת) על החלטת בריטניה להגדיר את חזבאללה כארגון טרור, ולהוציאו מחוץ לחוק. לדברי טהראן, ההחלטה מתעלמת הן מרצונו של חלק גדול מהעם הלבנוני, והן מהתפקיד המשמעותי שממלא הארגון בלחימה מול דאע"ש.

"הצעד הזה מצביע על התעלמות מהעמדה הלגיטימית והחוקית שממלא הארגון בממשל לבנון", אמר דובר שר החוץ האיראני, בהראם קאסמי. "נוסף לתרומת חזבאללה בשמירה על שלמות הטריטוריה של לבנון, חזבאללה הוא גם אחד מעמודי התווך בלחימה מול ארגוני טרור הפועלים באזור, כדוגמת דאע"ש".

כתבות קשורות
בריטניה מאשרת: "נפעל להוצאת חזבאללה מחוץ לחוק" |25.02.19
הלייבור נגד הוצאת חזבאללה מהחוק: "טרם הובאו עדויות ברורות" |26.02.19
סגן מזכ"ל חזבאללה: "לבריטניה אין את הזכות לסווג מי טרוריסט" |01.03.19

צילום: רויטרס

אתמול גינה סגן מזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם, את כוונתה של בריטניה להכיר בחזבאללה ארגון טרור. קאסם טען כי בריטניה אינה יכולה לסווג מי טרוריסט ומי אינו מכיוון שהיא "מוטה לטובת ישראל, מסייעת לטרור הכופרים וחלק מהקואליציה התוקפת עמים כמו תימן וסוריה" - כך דווח בסוכנות הידיעות המקורבת לחזבאללה.

לפי קאסם, בריטניה היא זו שצריכה לשפר את התנהגותה וחזבאללה מהווה בעיני העם הלבנוני סמל לשחרור, כבוד ועצמאות. לטענת הבכיר בארגון, הסיווג של חזבאללה על ידי בריטניה מחזיר אותה להיסטוריה האימפריאליסטית שלה, ובפעולותיה היא מדגישה שהיא תומכת בטרור וכן לא ראוי שיהיה לה מקום בין-לאומי לסיווג ארגונים, מפלגות וכוחות שונים. קאסם הוסיף כי סיווג זה של חזבאללה על ידי בריטניה הוא הוכחה לכך שהארגון הוא "דוגמא לחופש בעולם".

בשבוע שעבר התייחסה מפלגת האופוזיציה בבריטניה, בראשות ג'רמי קורבין, להודעת הממשלה, וגינתה את הכוונה להוציא מהחוק את כלל הארגון ולא רק את הזרוע הצבאית שלו. "טרם הובאו עדויות ברורות כי הזרוע הפוליטית של חזבאללה צריכה לצאת מחוץ לחוק. שר הפנים צריך להוכיח שההחלטה נגד הארגון התקבלה בצורה אובייקטיבית וללא משוא פנים".

"משרד הפנים קבע בעבר כי אין מספיק ראיות שהזרוע הפוליטית של חזבאללה הפרנ את הקריטריונים המגדירים ארגון טרור", הוסיפו במפלגה. "במשך שנים רבות עמדתו של משרד החוץ הייתה שלהוציא מחוץ לחוק את הזרוע הפוליטית, שהיא חלק מהממשלה הלבנונית שנבחרה באופן דמוקרטי, יקשה על קיום היחסים הדיפלומטיים עם לבנון, על העבודה עם הממשלה בסוגיות הומניטריות, כולל בנושא הפליטים מסוריה".

יום קודם לכן אישרו בלונדון את דיווח עיתון הטלגרף, לפיו שר הפנים הבריטי סאג'יד ג'אוויד, החל לפעול להכרה בחזבאללה כארגון טרור במדינתו. ג'אוויד, החבר במפלגה השמרנית, צפוי להציע חוק לפיו יוגדר חזבאללה כארגון טרור. על פי הצעת החוק, ייאסר על תומכי חזבאללה להביא תמיכה ציבורית בארגון ולנופף בדגליו בציבור. סעיף זה, מגיע על רקע אזהרות שעלו בפרלמנט, כי הוצאת הזרוע הצבאית של הארגון מחוץ לחוק היא צעד חלקי בלבד - וכי יש לפסול גם את הביטוי הפוליטי שלו.