"ייצוג הגרוע שבשנאה הגזענית": עשרות צלבי קרס רוססו באוסטרליה

אלמונים ריססו את סימני השלטון הנאצי על קיר בטיילת חוף של פרבר העיר סידני, וכן במרכז המסחרי בעיירה. בקהילה היהודית הביעו זעזוע, המשטרה המקומית פתחה בחקירה

צלבי קרס באוסטרליה
צלבי קרס באוסטרליה | צילום: החדשות 13

עשרות צלבי קרס רוססו אתמול (ראשון) בעיירה בונדאי ביץ', פרבר של העיר סידני שבאוסטרליה, המאוכלסת ביהודים רבים. רוב צלבי הקרס רוססו על קיר בטיילת חוף שבמקום, ושלושה נוספים התגלו סמוך למרכז מסחרי שבעיירה.

עובדי הרשויות המקומיות הסירו אותם בשעות הבוקר המקודמות, והמשטרה הודיעה שפתחה בחקירה. בקהילה היהודית שבאזור הביעו זעזוע מהמקרה ואמרו כי "מייצגים את הגרוע שבשנאה הגזענית".

הפולנים מבקשים הבהרות. צלבי הקרס שרוססו בשגרירות פולין בת
הפולנים מבקשים הבהרות. צלבי הקרס שרוססו בשגרירות פולין בת"א | צילום: דוברות המשטרה

ביום חמישי, הודיע דובר המשטרה בצפון ניו יורק כי הרשויות חוקרות כשפע שנאה את אירוע הצתת הישיבה "יורה דעה", הממוקמת בשטח חלקאי בצפון המדינה, וריסוס צלבי קרס במקום, כשבוע וחצי קודם לכן. האירוע התרחש ב-28 בינואר ודווח רק ביום חמישי כאמור, כששני אסמים בשטח הישיבה, שבו למדו התלמידים חינוך וחקלאות, ניזוקו, וצלבי קרס רבים רוססו על הקירות.

בעיתונים המקומיים דווח כי מטעם רב הישיבה, רון לנקרי, נמסר שהוא חש ברע והוא לא יכול להגיב לאירוע. פניות של כלי התקשורת אליו לא נענו.

צלב קרס שרוסס מחוץ לכינוס ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, הדנה במעצרו של השיח
צלב קרס שרוסס מחוץ לכינוס ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל, הדנה במעצרו של השיח | צילום: גלעד שושן

בחודש דצמבר אשתקד, 20 לוחיות ברונזה שהוצבו בעיר רומא באיטליה לזכר בני משפחה יהודית שגורשו במהלך השואה, נגנבו. ראשת העיר, וירג'יניה רג'י, גינתה אז את האירוע וכתבה בחשבון הטוויטר כי "הזיכרון דורש כבוד". הלוחיות, שהוצבו בשכונת מונטי מול ביתה של משפחת די קונסיליו, נגנבו ככל הנראה במהלך שעות הלילה.

סוכנות הידיעות האיטלקית "ANSA" דיווחה אז כי "Arte in Memory", הארגון שאחראי ללוחיות דיווח על הגניבה. בחודש יולי, אותה הקבוצה דיווחה על מכתב איום שהתקבל במשרדה בצירוף תמונה של אדולף היטלר. המדרכות של הרובע ההיסטורי ברומא מעוטרות בלוחיות זיכרון שמוצבות מול בתי היהודים שנהרגו ו/או גורשו.

במקביל, לפני כחודשיים, משטרת פיטסבורג שבפנסילבניה, ארצות הברית, פתחה בחקירת כרוזים בעלי תוכן אנטישמי וגזעני, שהופצו באזור בית הכנסת עץ החיים שבו נרצחו 11 מתפללים בידי רוברט באוורס שהיה חבר בארגונים אנטישמיים. ראשי הקהילה היהודית במקום העבירו אז למשטרה את המסמכים, שחלקם קוראים לתושבי האזור להצטרף לארגון הגזעני ה"קו קלוקס קלאן".