לראשונה זה שנה - מנהיג דאע"ש קרא לתומכיו: "המשיכו במאבקכם"

אבו בכר אל-בגדאדי, שנשמע לאחרונה בהקלטה מחודש ספטמבר, פרסם נאום מוקלט. הוא טען כי "הניצחון לא תלוי בעליונות אווירית, טילים בין-יבשתיים או פצצות חכמות"

מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי, רויטרס
מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי, רויטרס | צילום: רויטרס

מנהיג ארגון דאע"ש, אבו בכר אל-בגדאדי, פרסם הערב (רביעי) נאום מוקלט ראשון זה כשנה, ובו קרא לתומכיו לא לוותר. הוא בירך את "לוחמי הג'יהאד ומגיני אללה" לרגל עיד אל-אדחא, המצוין בימים אלה ברחבי העולם המוסלמי, והוסיף: "המשיכו במאבקכם".

לדבריו, "עבור לוחצי הקודש, קנה המידה של הניצחון או התבוסה לא תלוי בעיר או בכפר שנשדד, או נתון למי יש עליונות אווירית, טילים בין-יבשתיים או פצצות חכמות". זאת, על רקע ההפסדים הקשים שנחלו אנשי דאע"ש בשדה הקרב בתקופה האחרונה, כמעט עד לחיסולו המוחלט של הארגון.

הקלטתו הקודמת של אל-בגדאדי, ככל הידוע, פורסמה בחודש ספטמבר שעבר, אז קרא לחיילי הארגון "להמשיך לתקוף במדינות הכופרים והצלבנים ולפגוע במרכזי התקשורת שלהם". במהלך נאומו, קרא אל-בגדאדי לאנשי הארגון להמשיך ולהילחם ובמיוחד בסוריה: "תנצחו את אסד, הכורדים והשיעים".

לפני כשבוע פורסמה עדותו של איסמאעיל אל-עיטאווי, שלחם בשורות הארגון בעיראק והפך למפקד בכיר מאוד, עד שנעצר במבצע צבאי משותף לצבא האמריקני, העיראקי ולכוחות המודיעין הטורקים. בריאיון לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" האמריקני, אל-עיטאווי, מספק הצצה נדירה לפגישה שהייתה לו במאי 2017 עם אל-בגדאדי במזרחה של סוריה.

אל-בגדאדי, בן 45, תואר על ידיו כ"כחוש, חולני וכועס". מיקומה של הפגישה, כך מספר אל-עיטאווי, נבחר בקפידה. זה היה שטח נסתר, בשטח המצטמק שבשליטת הארגון. הקבוצה, ובתוכה אל איטאווי, נסעה במשך יומיים תמימים עד שהגיע למקום הפגישה. קודם לפגישה, כל הנוכחים נדרשו להפקיד את שעוניהם, עטיהם ושאר הדברים שהיו על גופם על מנת למנוע ניסיונות האזנות.

עד לפני כמה שנים, ארגון "המדינה האסלאמית", דאע"ש, היה נחשב למפלצת שעלולה לבלוע עוד טריטוריות נרחבות. ממדבריות סוריה ועיראק, ועד לבירות אירופה - הארגון הטיל את חיתתו על העולם כולו. אלא שמאז הפסיד הארגון את רובו המוחלט של שהשטח שעליו חלש, והיום הוא כבר כמעט ולא מתפקד מלבד כיסי התנגדות מצומצמים. ובתודעה, כמובן. אל-בגדאדי הוגדר על ידי סוכויות הביון המערביות כ"איש המבוקש ביותר בעולם". הוא התחבא היטב, יש שיגידו בסוריה, אחרים בעיראק, ואפילו הייתה שמועה שהוא מסתתר במדבריות שבאזור הגבול בין המדינות.

"לחדר נכנסה דמות כחושה וחולנית", סיפר אל-עיטאווי, "המקום שנבחר היה מבנה לבנים ארוך, והחלונות שלו היו סגורים גם כן בלבנים. הוא הרים את ידו ובירך אותי יחד עם שאר האנשים שהיו איתי". אל-עיטאווי, שהגיע לפגישה על מנת להציג בפני אל-בגדאדי את תכנית הלימודים של בתי הספר של הארגון, טען כי הוא "נדהם מההידרדרות במצבו הרפואי של אל-בגדאדי".

את השיחה עם "וול סטריט ג'ורנל" מבצע אל-עיטאווי ממקום מעצרו בעיראק. בזמן שהיה עם אל-בגדאדי, כך סיפר, התקיימה במקום ישיבת בכירי הארגון, שם קיבל המנהיג סקירה על הנעשה בגזרות השונות, ובעיקר על ההפסדים שנוחלים לוחמיו. "לפתע הוא החל לצעוק ולהאשים שניים מהאנשים שהיו איתו במצב הקשה, הוא השתולל מכעס", הוא נזכר.

אל עיטאווי נחשב למי שסיפק את התיאור המפורט ביותר של אל-בגדאדי לסוכנויות המודיעין, מאז ההרצאה הידועה בה תועד המנהיג המובוקש, במסגד במוסול שבעיראק, בשנת 2014. בנאום אז הוא פנה ל"אומה המוסלמית" להצטרף לארגון הטרור, שהיה אז בשיא הצלחתו.

ארבע שנים מאז התיעוד הזה, המדינה האסלאמית איבדה את רוב נכסיה. הרבה ממנהיגי הארגון נהרגו, כולל שלושה מאלו שהשתתפו במפגש. אל-בגדאדי, כידוע, עדיין בחיים, והאות האחרון שהתקבל ממנו - עד להקלטה הנוכחית - היה אותה הקלטת אודיו שהתפרסמה בספטמבר לפני כשנה, שם הוא מפציר בתומכיו להמשיך להכות במערב, בסוריה, בעיראק ובכל מקום.