רוחאני: "טראמפ מנסה לפלג, ארה"ב תתחרט על השבת הסנקציות"

נשיא איראן טען כי קריאות הנשיא האמריקני לשיחות "נועדו למטרות פנימיות, לקראת הבחירות לקונגרס". הוא קרא לאיראנים "לשמור על אחדות" בפני הקשיים הכלכליים הצפויים

טראמפ חותם על צו לחידוש הסנקציות  , הבית הלבן
טראמפ חותם על צו לחידוש הסנקציות , הבית הלבן | צילום: רויטורס

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס היום (שני) לקריאותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לשיחות בין הצדדים, ערב השבת הסנקציות האמריקניות על איראן בדרישה להסכם חדש על תוכנית הגרעין האיראנית. "אנחנו תמיד בעד דיפלומטיה ושיחות, אבל שיחות כאלה מצריכות כנות", הבהיר רוחאני. לדבריו, "ארצות הברית תתחרט על הטלת הסנקציות על איראן".

"ארצות הברית מטילה מחדש סנקציות על איראן ופורשת מהסכם הגרעין - ואז רוצה לדבר איתנו", הוסיף רוחאני. לטענתו, "קריאתו של טראמפ לשיחות ישירות היא לוחמה פסיכולוגית שמטרתה לעורר פילוג באיראן ונועדה למטרות פנימיות, לפני הבחירות לקונגרס".

הנשיא הבהיר: "הצעד הראשון לשיחות עם אמריקה שיהיו בנויות על אמינות ומטרתן תהיה להשיג תוצאות". בהתייחסות לסנקציות, טען: "מטרת הסנקציות האמריקניות היא לא רק העם האיראני - אלא גם החברות האירופיות". זאת, בהתייחסות למדינות שנותרו בהסכם הגרעין, בהן בריטניה, גרמניה וצרפת. הוא קרא לאיראנים "לשמור על אחדות" בפני הקשיים הכלכליים הצפויים.

נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: חדשות עשר

מוקדם יותר חתם הנשיא טראמפ על צו להשבת הסנקציות על איראן, ואמר כי "למרות הטלת הסנקציות מחדש, אני פתוח להגיע להסכם חדש וכולל עם איראן שיעסוק בכל הפעולות השליליות שלה". לדבריו, "ארה"ב מחויבת לאכוף את כל הסנקציות, ותעבוד בצמוד למדינות אחרות שמקיימות קשרים עסקיים עם איראן בכדי להבטיח שיתוף פעולה מוחלט. יחידים או גופים שלא יפסיקו פעילותיהם באיראן יסבלו מהשלכות חמורות".

בכירים הממשל האמריקני אמרו בתדרוך לעיתונאים כי יותר ממאה חברות בין-לאומיות הסכימו לעזוב את השוק האיראני. מחר ייכנסו הסנקציות האמריקניות על איראן לתוקפן. בכירי הממשל הבהירו כי הסנקציות נועדו להשיג הסכם גרעין חדש, וכי הנשיא טראמפ מוכן לפגוש את ההנהגה האיראנית "בכל זמן".

שר החוץ של איראן הגיב במרומז להודעתו של הנשיא טראמפ, וכתב בציוץ בטוויטר כי "היום בשנת 1945, ארה"ב הפכה למדינה הראשונה והיחידה שאי פעם השתמשה בנשק גרעיני - ודווקא נגד מרכז עירוני". לדבריו, "73 שנים לאחר מכן - עם ארסנל גרעיני מורחב בהרבה שהיא מסרבת לפרק חרף ההתחייבות לאמנה נגד פרוליפרציה - המיליטריזם האמריקני לא נחלש, כמו גם הזלזול המוחלט בחיי אדם".

טראמפ חותם על צו לחידוש הסנקציות
טראמפ חותם על צו לחידוש הסנקציות | צילום: הבית הלבן

"ממשל טראמפ רוצה שהעולם יאמין שהוא דואג לעם האיראני", הוסיף זריף, "עם זאת, הסנקציות הראשונות שמוחזרות ביטלו את מכירתם של יותר מ-200 מטוסי נוסעים באמתלות אבסורדיות, באופן שמסכן אזרחים איראנים פשוטים". לדבריו, "הצביעות האמריקנית לא יודעת גבולות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך על החלטת הממשל האמריקני להשיב את הסנקציות על איראן. "זה רגע חשוב לישראל, לארה"ב, לאזור, לעולם כולו" אמר נתניהו. "הוא מסמל את הנחישות לבלום את התוקפנות האזורית של איראן וגם את התכניות המתמשכות שלה להתחמש בנשק גרעיני".

"אני קורא למדינות אירופה, שמדברות על עצירת איראן, להצטרף למהלך הזה" הדגיש ראש הממשלה. "הגיע הזמן להפסיק לדבר, הגיע הזמן לעשות, זה בדיוק מה שארה"ב עשתה וזה מה שאירופה צריכה לעשות".

שר החינוך, נפתלי בנט, בירך גם הוא את המהלך להשבת הסנקציות. "אני מברך את הנשיא טראמפ על עמידתו האיתנה נגד המשטר האיראני", כתב בטוויטר. "הסנקציות יהיו לקח למנהיגים באיראן ולעולם כולו. על איראן לחדול משאיפותיה הרצחניות והפצת השנאה, חוסר היציבות והטרור ברחבי האזור".