טראמפ: "נפתח בהיסטוריה חדשה - קים הוכיח ששינוי אפשרי"

הנשיא האמריקני אמר במסיבת עיתונאים בתום פסגת סינגפור כי השיח היה כן. הוא הבהיר כי "הסנקציות יישארו בתוקף בשלב זה", והוסיף: "אויבים יכולים להפוך לחברים"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מדבר במהלך מסיבת עיתונאים לאחר פגישתו עם מנהיג צפון קוריאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מדבר במהלך מסיבת עיתונאים לאחר פגישתו עם מנהיג צפון קוריאה | צילום: רויטרס

הצהרת סינגפור: שעות ספורות אחרי שחתם על הסכם הבנות היסטורי עם מקבילו מקוריאה הצפונית, ובתום פסגת קוריאה, כינס הבוקר (שלישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים. "קים לקח צעד אמיץ למען עתיד בהיר לעמו והוכיח ששינוי הוא אפשרי", אמר הנשיא האמריקני בפתח נאומו. לצד האופטימיות שהפגין טראמפ, הוא טען בדבריו כי אין לו דרך להבטיח שפיוניאנג אכן תתפרק מנשקה.

טראמפ טען כי הפגישה בין השניים הייתה עם כנות רבה, ובנתה צעדים לעתיד. "אנחנו מוכנים לפתוח בהיסטוריה חדשה ובפרק חדש עבור שני העמים", הצהיר הנשיא. טראמפ התייחס בדבריו גם למלחמת קוריאה ולסכסוך ארוך השנים: "המלחמה תיגמר בקרוב - העבר לא צריך להשפיע על העתיד. אויבים יכולים להפוך לחברים".

לכתבות נוספות בחדשות עשר >>

מזג אוויר גשום ברחבי הארץ: שיא חדש נרשם בכמות המשקעים ביוני

החל פינוי נתיב האבות: אלפי מפגינים במקום; שלושה נעצרו

בגלל פוסט: מאות חגגו בת מצווה; אם הילדה: רצינו אירוע אינטימי

תמונת ניצחון בסינגפור: חתימה משותפת – צעד לעולם חדש • פרשנות
תמונת ניצחון בסינגפור: חתימה משותפת – צעד לעולם חדש • פרשנות | צילום: רויטרס

הנשיא האמריקני טען שקים ז'ונג און ייזכר כמי שיביא תקופה של ביטחון ושגשוג לבני עמו. "לקים יש אפשרות להביא לעתיד נהדר עבור עמו", אמר טראמפ, "רק האמיצים ביותר יכולים להביא לשלום".

טראמפ הוסיף כי מעבר לחתימה על הסכם ההבנות, קים אמר לו שקוריאה הצפונית תשמיד בקרוב אתר מרכזי שאינו כלול בהסכם. במקביל, הכריז הנשיא כי הסנקציות על פיונגיאנג בשלב זה יישארו בתוקף, ולא יוסרו. הוא טען כי הוא רוצה להחזיר חיילים אמריקנים מקוריאה הדרומית אך גם זה, בשלב זה, אינו על הפרק. טראמפ הוסיף וטען כי ארה"ב תעצור את התמרונים הצבאיים שלה באזור. בפועל, טען טראמפ בדבריו כי הצעדים המעשיים ייעשו רק בהמשך.

בהמשך השיב הנשיא לשאלות העיתונאים. הוא נשאל על האפשרות כי ייסע לביקור מדיני בפיונגיאנג ואמר כי הדבר יקרה בזמן המתאים. הדבר נכון לדבריו גם לגבי הזמנת קים לוושינגטון, אף על פי שטראמפ כבר הזמין את השליט מקוריאה הצפונית לבירה האמריקנית.

שאלה נוספת שהופנתה אליו הייתה כיצד ארה"ב תוכל לוודא שקוריאה הצפונית באמת תתפרק מנשקה. לכך השיב: "אני לא יכול להבטיח שהם יפורזו. כל מה שאני יודע לעשות זה עסקה - עשיתי זאת כל חיי. אני מרגיש שהם רוצים לעשות עסקה. האם מישהו יכול להיות בטוח? נדע בקרוב כשהשיחות יימשכו".

הנשיא טען כי נקודת זמן חשובה ביותר בתהליך שהוביל לפסגה שהתקיימה היום היא אולימפיאדת החורף שהתקיימה לפני חודשים ספורים בקוריאה הדרומית. "ההחלטה להשתתף באולימפיאדה הייתה דבר נהדר", אמר טראמפ תוך שהוא טוען כי בהשתתפות של הצפון במשחקים ירד החשש לתקיפה מצדה של פיונגיאנג במהלך אירוע הספורט הענק.

מוקדם יותר, התראיין טראמפ לראשונה אחרי חתימת הסכם ההבנות ברשת ABC האמריקנית. "אני חושב שקים רוצה לעשות עבודה נהדרת בקוריאה הצפונית", אמר טראמפ למראיין, ג'ורג' סטפנופולוס. "יש לנו את המסגרת כדי להתכונן לפירוז גרעיני", הוסיף הנשיא. בכל הנוגע לאמון בקים אמר טראמפ: "לאורך חיי עשיתי עסקאות רבות עם אנשים רבים. לפעמים, אנשים שאתה הכי פחות סומך עליהם מתגלים כאנשים ההוגנים ביותר".