"הצהרת סינגפור": טראמפ וקים חתמו על מסמך עקרונות משותף

תוכנו של המסמך עליו חתמו נשיא ארה"ב והמנהיג הקוריאני טרם התברר, אולם טראמפ הבהיר כי הוא "חשוב ומקיף מאוד". קים הודה לטראמפ: "החלטנו להשאיר את העבר מאחור"

טראמפ וקים חותמים על מסמך משותף בסינגפור
טראמפ וקים חותמים על מסמך משותף בסינגפור | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ז'ונג און חתמו היום (שלישי) על מסמך משותף, לקראת סיום הפסגה ההיסטורית בסינגפור. לדברי טראמפ, שרמז כי מדובר במסמך הקשור לתוכנית הגרעין של פיונגיאנג, מדובר ב"מסמך חשוב ומקיף מאוד". הוא הוסיף כי "יש הרבה רצון טוב", והבהיר: "אנחנו מאוד גאים במה שקרה היום. היחסים שלנו עם קוריאה הולכים להשתנות".

טראמפ עוד ציין כי "אנחנו רוצים לעשות משהו, נעשה משהו, פיתחנו קשר מאוד מיוחד. אנשים מאוד יתרשמו, אנשים יהיו שמחים". לדבריו, "נטפל בבעיה מאוד מסוכנת לעולם". הוא הוסיף: "אני רוצה להודות לקים, העברנו הרבה זמן היום יחד. זה היה יותר טוב ממה שהיינו יכולים לצפות, ממה שמישהו היה יכול להעריך. זה יוביל לעוד".

"היום הייתה לנו פגישה היסטורית, והחלטנו להשאיר את העבר מאחור", הוסיף קים, שכינה את המסמך "היסטורי". לדבריו, "העולם יראה שינוי מהותי". כמו כן, הוא הודה לנשיא טראמפ, שהזמין אותו לביקור בבית הלבן.

>> עוד כתבות בחדשות עשר:

לילה מתוח בחברון: פלסטיני חמוש בסכין נעצר במערת המכפלה

בגלל פוסט: מאות חגגו בת מצווה; אם הילדה: רצינו אירוע אינטימי

אחרי האלימות נגד הנזירים: אתיופיה מקפיאה העברת השגרירות לי-ם

טראמפ וקים בטיול משותף אחרי ארוחת הצהריים בסינגפור
טראמפ וקים בטיול משותף אחרי ארוחת הצהריים בסינגפור | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, בהליכה משותפת לאחר ארוחת הצהריים הרשמית בתום פגישתם, טראמפ מסר לצוותי התקשורת באי סנטוזה כי הפגישה "הייתה נהדרת". לדבריו, "התקדמנו הרבה, ממש חיובי, יותר ממה שהיה ניתן לצפות". טראמפ הוסיף כי קים והוא "הולכים לחתימה".

חתימה על הסכם או הצהרה משותפת לא נמצאת בלו"ז הרשמי, וההערכה בתחילה הייתה רק שהפסגה תסתיים בהצהרה לתקשורת. לכן, הדברים שמסר טראמפ לכלי התקשורת במהלך ההליכה עם קים עוררו השערות שונות בקרב העיתונאים באתר הוועידה, והתרגשות רבה בקרב האזרחים הרבים ברחבי העולם העוקבים אחר ההתפתחויות מהפסגה.

על פי ההערכות, השניים עשויים לחתום על מה שיכונה "הצהרת סינגפור", ויכלול הצהרת כוונות כללית. אפשרות אחרת, מחייבת יותר וסבירה פחות, היא חתימה על הסכם מסגרת להמשך המגעים. אפשרות נוספת, שסבירותה נושקת לאפס, היא חתימה על הסכם סופי. ברשת CNN דווח כי המסמך שייחתם הוא מעין הצהרה הקוראת לקידום המגעים.

על פי ההערכות, ההסכם המסתמן שיוצג בסיום הפסגה ההיסטורית בין שני המנהיגים תכלול התייחסות לכוונה לסיים באופן רשמי את מלחמת קוריאה, הסכמה על המשך המגעים בין הצדדים, בשיתוף מדינות נוספות או לא, והסכמה עקרונית על קביעת המטרה של פירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני.

טראמפ וקים נפגשו הלילה במלון קאפלה, לחצו ידיים ואמרו מספר משפטים לכלי התקשורת שנכחו במקום. "אני בטוח שתהיה לנו מערכת יחסים נהדרת", אמר טראמפ בעוד שקים הצהיר: "לא היה קל להגיע לכאן. בשנים האחרונות היו קשיים בקשרים שלנו אבל התגברנו על כולם".

צילום: רויטרס

הפגישה האישית של שני המנהיגים ארכה כ-45 דקות ונכחו בה גם מתורגמנים. בתום הפגישה, הצטרפו היועצים הבכירים של שני המנהיגים לפגישה נרחבת יותר. בדרך לפגישה השנייה, אמר הדיקטטור מקוריאה הצפונית לנשיא ארה"ב: "אנשים רבים בעולם יחשבו שזה קטע פנטזיה, מתוך סרט מדע בדיוני".

בפתח הפגישה הנרחבת, הצהיר טראמפ כי השניים "יפתרו בעיה גדולה שעד כה נפתרה" והוסיף כי הפסגה "מתקדמת טוב" וכי "היחסים נהדרים". עוד אמר טראמפ לקים: "זה כבוד גדול להיפגש איתך". קים, מצדו, לא השיב לשאלת התקשורת האם יסכים לפירוז אך הצהיר: "אני מאמין שזו התחלה טובה בדרך לשלום". טראמפ השיב שהוא סבור כך גם כן.

לאחר מכן המשיכו שני המנהיגים וכמה מחברי פמליותיהם לארוחת צהריים רשמית, שבה הוגשו מנות קוריאניות מסורתיות, לצד קינוחים מערביים כמו גלידת האגן דאז. בהמשך היום, צפוי הנשיא טראמפ לשאת דברים לתקשורת, לפני שימריא בחזרה לארצות הברית, דרך בסיס הצבא האמריקני בגואם.