"עשרות נהרגו בתקיפת בסיסי אסד - בהם לוחמי מיליציות איראניות"

לפי הדיווחים, כ-40 נהרגו במתקפה נגד כמה מוקדים בסוריה, שכללו בין היתר מרכז איראני. מקורבים למשטר: ישראל אחראית. הלילה הודיע הבית הלבן על שיחה בין טראמפ לנתניהו

תקיפה בסוריה
תקיפה בסוריה | צילום: חדשות 13

הטלוויזיה הסורית דיווחה הלילה (שני) כי התבצעה תקיפת טילים נגד כמה בסיסים של צבא אסד, בפרברי חלב וחמאת. רשת "סקיי ניוז" דיווחה מפי פעילים באופוזיציה הסורית כי למעלה מ-40 בני אדם נהרגו ו-60 נפצעו, בהם אנשי מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן.

הארגון הסורי לזכויות אדם טוען שהתקיפה בחמאת התבצעה נגד חטיבה 47, שבה יש לוחמים איראנים. לפי הדיווח ב"סקיי ניוז", 18 מתוך ההרוגים משתייכים למיליציות הנתמכות בידי איראן, שנהרגו ב"שריפות הענק" שפרצו בבסיס "ג'בל אלבוחות" (הר המחקרים). לפי המקורות אחד הפצועים הוא מפקד המרכז האיראני שהותקף, חיאן טלאל מוחמד.

מקורות המקורבים לכוחות המשטר הסורי מסרו לערוץ "אל-ג'זירה" כי ישראל אחראית לתקיפה. בעיתון "אל-קודס אל-ערבי" דווח כי כי "מטוסי קרב שהם ככל הנראה ישראליים" אחראים לתקיפה. לעומתם, העיתון הסורי "תשרין" מדווח בעמוד הפייסבוק שלו, מפי "מקורות אזרחיים", כי ההפצצה בוצעה על ידי 9 טילים בליסטיים, שנורו מבסיסים אמריקניים ובריטיים בצפון ירדן. עם זאת, גורמים אמריקניים הכחישו את הדיווח. לפי המרכז הסורי לזכויות האדם, "לא ידוע עד כה על מקור הטילים".

לפני הדיווחים על התקיפה, הלילה הודיע הבית הלבן על שיחת טלפון שהתקיימה ביום שבת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא דונלד טראמפ. השניים שוחחו זמן קצר לאחר שנתניהו אירח את שר החוץ החדש של ארצות הברית, מייק פומפאו. בהודעת הבית הלבן נמסר כי הנושא המרכזי בשיחתם של טראמפ ונתניהו היה על "הפעילות של המשטר האיראני, שמערערת את היציבות באזור".

 

אתמול, התייחס שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בוועידת ג'רוזלם פוסט, למצב בסוריה. "נשמור על חופש הפעולה בכל סוריה", אמר ליברמן, בין היתר בהתייחסות להעברת מערכות הגנה אווירית מתקדמות לסוריה, "אין לנו שום כוונה לתקוף את הרוסים, ואפילו לא להתערב בסוגיות הפנימיות בסוריה, אבל אם מישהו חושב שזה אפשרי לשגר טילים או מטוסים נגד ישראל, נגיב בלי שום ספק, ונגיב בחוזקה".

כזכור, לפני כשבועיים ארה"ב, בריטניה וצרפת תקפו מטרות בסוריה. לפי הצהרת ג'יימס מאטיס, שר ההגנה האמריקני, מדובר היה בתקיפה חד-פעמית. ג'וזף דנפורד, ראש המטות המשולבים האמריקני, הוסיף כי לארה"ב לא ידוע האם סוריה הזיזה מאגרי נשק כימי ממקומם טרם התקיפה וכי המטרות נבחרו בקפידה כדי לפגוע ביכולתו של הנשיא אסד לחדש את השימוש בנשק כימי. "מוקדם מדי להעריך אם אסד יצליח לשקם את עצמו ולהשתמש מחדש בנשק כימי", סיכם. בארה"ב דווח כי גם ספינת מלחמה אמריקנית בים האדום שיגרה טילים לעבר סוריה.

ע"פ דיווחים בסוריה הופצצו מרכז מחקר סמוך לדמשק, שדה התעופה הצבאי אלמזה ודיביזיה 41 של צבא אסד. ממשרד ההגנה הבריטי נמסר כי בריטניה תקפה בטילים מתקן צבאי המאכסן מרכיבים כימיים. בכיר בקואליציה שתמכה בנשיא הסורי, בשאר אסד, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי אם לא תהיה תקיפה נוספת, בסוריה יראו את התקיפה כפעולה מוגבלת בלבד. מקורות סוריים אחרים מסרו כי "פעם נוספת אמריקה ובני בריתה מוכיחים כי הם מפרים את החוק הבינלאומי".

דובר הצבא הסורי מסר הצהרה מצולמת בתגובה לתקיפה ואמר: "התוקפנות המערבית לא תשנה דבר, אלא רק תגביר את נחישותנו להילחם בטרור". לפי הודעת הצבא, 110 טילים שוגרו ע"י ארה"ב, בריטניה וצרפת אולם רובו יורטו. בטלוויזיה הסורית הוצהר כי "התקיפה תיכשל" וכי היא ארכה 50 דקות. עוד נמסר כי שלושה בני אדם נפצעו מטילים שיורטו באזור חומס וכי "הדיווחים על פריסת טנקים ברחובות דמשק מעלים גיחוך. החיים בדמשק נמשכים באורח טבעי".

עוד דווח כי דמשק "מבקשת מהקהילה הבין-לאומית לגנות בכל פה את התוקפנות שלא תוביל אלא להגברת המתחים בעולם ומהווה איום לשלום העולמי והביטחון". משרד ההסברה הסורי ביקש מהציבור שלא להקשיב לאמצעי התקשורת "העוינים" וכי כל המידע האמין והבדוק יוגש לציבור באמצעות אמצעי התקשורת במדינה.  מנהיג האופוזיציה הסורית, נאסר אל חרירי, אמר: "העולם חייב לעצור את ההתקפות נגד אזרחים חפים מפשע ע"י המשטר, ללא קשר אם נעשה שימוש בנשק כימי או קונבנציונלי".