אבו מאזן הציג תוכנית שלום: על פלסטין להתקבל כחברה מלאה באו"ם

יו"ר הרשות התייחס במועבי"ט למו"מ המדיני: "יש לקיים ועידת שלום ב-2018 ולא לבצע צעדים חד צדדייים". ליברמן: "יד אחת משלמת משכורות למחבלים ויד אחת רוצה הכרה באו"ם"

אבו מאזן במסיבת עיתונאים לפני פגישת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל( רויטרס)
אבו מאזן במסיבת עיתונאים לפני פגישת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל( רויטרס) | צילום: רויטרס
צילום: חדשות 10

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נאם היום (שלישי) במועצת הביטחון של האומות המאוחדות, הציג תוכנית שלום וקרא בין השאר להכרה בפלסטין. "אני קורא למדינות שעדיין לא עשו זאת להכיר בפלסטין", אמר אבו מאזן, "זה לא דבר שסותר משא ומתן אלא עוזר לו".

בהמשך אמר אבו מאזן כי "אין מנוס מהקמת מנגנון בין-לאומי רחב שימונה מתוך ועידה בין-לאומית שמטרתה פתרון הסוגיה הפלסטינית ופתרון סוגיות הסדר הקבע לפי הסכם אוסלו. על ועידת השלום להתכנס באמצע שנת 2018 ובמהלכה על הצדדים להימנע מביצוע צעדים חד צדדיים. יש להפסיק את הבניה בהתנחלויות ולבטל את ההחלטה להכיר בירושלים, כמו גם לא להעביר את השגרירות לירושלים.

עוד הוסיף יו"ר הרשות הפלסטינית כי "יישום היוזמה הסעודית צריך לכלול את פתרון הסכסוך ואז הכרה מוסלמית וערבית בישראל. בנוסף, על פלסטין להתקבל כחברה מלאה באומות המאוחדות. אנחנו מתחייבים לא להגיש בקשת חברות ב-22 אירגונים בתקופה זו. אנחנו רוצים שהעם שלנו יגדל רחוק מטרור ואלימות. חתמנו על 38 הסכמים עם מדינות בעולם. המטרה היא גם להילחם בטרור בכל מקום".

יו"ר הרשות הפלסטינית תקף בנוסף את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וממשלו. "נפגשנו ארבע פעמים ואני עדיין לא יודע מה הפתרון שלו לסכסוך", טוען אבו מאזן, "לא ברור אם הוא בעד פתרון שתי המדינות, או לא". עוד הוסיף אבו מאזן כי "ההחלטה של הממשל האמריקני להסיר את ירושלים משולחן המשא ומתן ולהחשיב אותה כבירת ישראל היא תקדים מסוכן".

אבו מאזן אף תקף את התנהלות ישראל. "היא מתנהגת כמדינה שנמצאת מעל החוק. הכיבוש ב-67 היה צריך להיות זמני, אבל הוא הפך לקבוע. ישראל סוגרת את הדלת על פתרון שתי המדינות. חשוב להבהיר, הבעיה שלנו היא רק עם אלה שכובשים את האדמות שלנו. הסכמנו להיפגש עם נתניהו במוסקבה, אבל הוא סירב. אחרי זה באים אלינו בטענות שאנחנו מסרבים למו"מ, אבל זה לא נכון. מו"מ זו הדרך היחידה להשגת שלום, אז מדוע שנסרב?"

שגרירת ארה"ב באומות המאוחדות ניקי היילי התייחסה במהלך הדיון לנאומו של אבו מאזן ואמרה כי ארה"ב ערוכה לעבוד עם ההנגה הפלסטינית. "אלה האחראים על המשא ומתן יושבים פה איתי", אמרה היילי ופנתה לאבו מאזן, "אנחנו לא נרדוף אחריך. הבחירה היא שלך. האו"ם עושה שימוש בישראל כשעיר לעזעזל. הסכסוך גורם לסבל בשני הצדדים".

עוד הוסיפה היילי כי "על הפלסטינים לבחור בין הסתה לבין פשרה, כפי שעשו מצרים וירדן. אתם לא חייבים לאהוב את ההכרה בירושלים ואפילו לא לקבל אותה, אבל תדעו שהיא לא תשתנה. חשוב אבל להגיד שאנחנו לא נגד הפלסטינים. ההפך, אנחנו מכירים בסבלם".

מוקדם יותר אמרו דיפלומטים מערביים לחדשות עשר כי ראשי צוות השלום של הנשיא, היועץ הבכיר ג'ארד קושנר והשליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, ישתתפו באופן מפתיע בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם. קושנר וגרינבלט יושבים  בכיסאות המשלחת האמריקנית במועצה.

המנהיגים האירופים הם אלה שיעצו לאבו מאזן לנצל את נאומו במועצת הביטחון כדי להציג תכנית שלום פלסטינית ולחזור בו מאמירותיו החריפות כנגד ארה"ב ונגד ישראל בנאומים שנשא בחודשיים האחרונים.

'וש רפאל, דובר מטעם הבית הלבן, אישר לחדשות עשר כי קושנר וגרינבלט צפויים להשתתף בישיבת מועצת הביטחון בה ינאם אבו מאזן. רפאל ציין כי בשעה שהבית הלבן מסיים לגבש את תכנית השלום שלו, הוחלט להגיע לאו"ם כדי לשמוע את נאומו של יו"ר הרשות. "אנחנו מקווים מאוד שאבו מאזן יציג למועצת הביטחון רעיונות חדשים לגבי הדרך להשיג הסכם שלום כולל שיועיל לשני הצדדים", אמר רפאל, "אם אבו מאזן רק ימחזר את דף המסרים אותם אנחנו שומעים ממנו מזה שנים, הדבר לא יקדם אותנו לעבר השלום".

בכיר בבית הלבן הוסיף כי ממשל טראמפ מאמין שביקורו האחרון של השליח גרינבלט באזור הבהיר את התפקיד המרכזי והקריטי של ארה"ב בכל תהליך שלום עתידי. "זה מה ששמענו מהגורמים המרכזים במזה"ת, באירופה ובאסיה" אמר הבכיר.

בתגובה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר: "עבאס לא חידש שום דבר. הוא ממשיך לברוח מהשלום, וממשיך לשלם לטרוריסטים ולמשפחות שלהם 347 מיליון דולר".

שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב בתגובה בחשבון הטוויטר שלו כי "ד״ר עבאס ומיסטר אבו מאזן, כולנו יודעים מי אתה. יד אחת משלמת משכורות למחבלים שפוגעים בישראל ולמשפחותיהם והיד השנייה מבקשת הכרה מהאו״ם". שר החינוך נפתלי בנט הוסיף: "עם שממציא את עברו, אין לו עתיד. אבותיו של העם הפלסטיני אולי היו קיימים לפני 5,000 שנה, אבל דרומה מכאן בחצי האי ערב. אני ממליץ לאבו מאזן לא להתמקד בבניית עבר דמיוני אלא ביצירת עתיד מעשי".