רוחאני: "מי שקורא לאיראנים טרוריסטים – לא יכול להזדהות איתם"

נשיא איראן תקף את דונלד טראמפ במהלך ישיבת קבינט והגיב לראשונה למחאות המתקיימות במדינה נגד השלטון. "יש זכות למחות, אבל אנחנו נפעל בהתאם לאינטרס הלאומי", הוסיף

נאום נשיא איראן, חסן רוחאני
נאום נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: PRESSTV

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס היום (ראשון) לראשונה למחאות ברחבי המדינה ותקף במהלך ישיבת קבינט את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "אלה שקוראים לאיראנים טרוריסטים לא יכול להזדהות איתם", אמר רוחאני. עוד הוסיף הנשיא האיראני כי "יש לעם זכות להביע מחאה במסגרת חופש ביטוי, אבל אסור שהמחאה תוביל לאלימות וחשוב שהביקורת תוביל לשיפור באיכות החיים".

בהמשך הוסיף רוחאני כי "העם האיראני מבין את המצב הרגיש שבו המדינה נמצאת, כמו גם האזור שבו אנו חיים. בניגוד למה שדווח, הביקורות הן לא רק כלפי הממשל ואינן סביב סוגיות כלכליות בלבד, אלא גם סביב חוסר שקיפות ושחיתות. חשוב להבהיר שאנחנו נפעל בסופו של דבר רק בהתאם לאינטרס הלאומי שלנו".

שר הפנים האיראני, עבדולרזה רחמני פזלי, תקף את ישראל וארה"ב על רקע דבריהם של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, גלעד ארדן וצחי הנגבי בנוגע למחאה באיראן. "המשטר הציוני הכובש וארה"ב מקרינים בצהלה סצנות מסוימות", אמר פזלי, "בגלל השכל הלקוי שלהם הם חושבים שמשהו מתרחש באיראן, אבל הם לא מכירים את העם שלנו".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס מוקדם יותר בחשבון הטוויטר שלו למחאות באיראן נגד השלטון והביע תמיכה בעם האיראני. "אנשים מתחילים להבין שהכסף והרווחה שלהם נגנבים ומעוברים לטרור", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. עוד הוסיף טראמפ כי "נראה שהעם האיראני לא מוכנים לסבול יותר את המצב במדינתם. אנחנו עוקבים אחרי מה שמתרחש במטרה לשים לב להפרות של זכויות אזרח".

הפגנות נגד הממשל באיראן
הפגנות נגד הממשל באיראן | צילום: רויטרס

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, צייץ אתמול בחשבון הטוויטר שלו כי "איראן מבזבזת מיליארדי דולרים על מימון חיזבאללה, חמאס, משטרו של אסד בסוריה וטרור ברחבי העולם, זאת במקום להשקיע בעם האיראני. אין פלא שהרבה איראנים מפגינים באומץ נגד המשטר". השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, הוסיף: "העם האיראני מסכן את חייו תוך שהוא רודף אחרי חופש ועתיד טוב יותר. העולם המערבי חייב לתמוך במפגינים האיראנים".

בתוך כך, דווח בטלוויזיה האיראנית כי השלטון הגביל את הגישה לרשתות חברתיות ואפליקציות המשמשות לשליחת הודעות. "השלטון החליט להגביל בין השאר את הגישה לטלגרם ואינסטגרם", אמר מקור המעורה בפרטים.

אתמול התפשטה המחאה לטהראן. מאות סטודנטים הפגינו באוניברסיטה המקומית והתעמתו עם כוחות הביטחון שהשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. בכלי התקשורת במדינה דווח על שני הרוגים בעיר דורוד, וגורם רשמי הכחיש כי המשטר אחראי למותם, וטען כי "סוכנים זרים" ירו בהם. לפי הגורם, כוחות המשטרה האיראניים לא ירו ובשטח נמצאו עדויות שקושרות ארגונים שמקורבים למדינה האסלאמית.