נתניהו הביע תמיכה בחומה של טראמפ בגבול עם מקסיקו – ועורר סערה

משרד החוץ הישראלי נאלץ לפרסם הודעת הבהרה בעקבות זעם שהתעורר במקסיקו לאחר שראש הממשלה פרסם ציוץ תמיכה בחומה שהנשיא האמריקני טראמפ מעוניין לבנות בגבול בין המדינות: "לא מעוניינים לקחת צד ביחסים". פוטין וטראמפ שוחחו לראשונה מאז האחרון נכנס לתפקידו

נאום השבעתו של נשיא ארה"ב החדש, דונלד טראמפ
נאום השבעתו של נשיא ארה"ב החדש, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

במקסיקו זועמים על ראש הממשלה נתניהו לאחר שזה פרסם היום (שבת) ציוץ תמיכה בנשיא האמריקני טראמפ שהחמיא לישראל על בניית גדר ההפרדה. טראמפ ופוטין שוחחו לראשונה מאז כניסתו לתפקיד.

"הנשיא טראמפ צודק, בנייתי חומה לאורך גבולה הדרומי של ישראל", צייץ נתניהו. "הגדר עצרה את כל ההגירה הלא חוקית. הצלחה גדולה, רעיון גדול". בתגובה לכעס שעורר הציוץ בקרב הממשלה במקסיקו ובראשי הקהילה היהודית במדינה, אמר דובר משרד החוץ הישראלי כי "נתניהו התייחס לניסיון הביטחוני הספציפי שלנו אותו אנחנו מוכנים לחלוק. אנחנו לא מעוניינים לקחת צד ביחסי ארצות הברית ומקסיקו".

 

>> כתבות נוספות בחדשות 10:

חשד לרצח: אישה ושלושה ילדים נמצאו ללא רוח חיים במושבה מגדל

"מקווה שיגיע ארצה": גויס הכסף להחזרת הישראלי הכלוא במדינה זרה

גלעד שרון על חקירות רה"מ: "אבא שלי לא קיבל מתנות"

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו ודונלד טראמפ
נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו ודונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בתוך כך, טראמפ שוחח הערב לראשונה עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, ולדברי הקרמלין השניים שוחחו על המתיחות בקוריאה ובאוקראינה, על הסכם הגרעין האיראני, על הלחימה בדאע"ש ועל הדרך בה שתי המדינות יוכלו להעמיק את שיתוף הפעולה הכלכלי והביטחוני ביניהן. טראמפ דיבר גם עם הקנצלרית הגרמנייה אנגלה מרקל, והשניים הדגישו את "החשיבות הפונדמנטלית" של נאט"ו. השניים אף הביעו רצון ש"היחסים הבילטראליים העמוקים גם כך בין המדינות יתחזקו עוד יותר" בשנים הקרובות.

במקביל, חמישה אזרחים עיראקים ואזרח תימני עוכבו בנמל התעופה בקהיר שבמצרים ולא הורשו לעלות על מטוס של חברת "איג'יפטאייר" שהייתה אמורה לעשות את דרכה לארצות הברית, וזאת כחלק מהצו הנשיאותי עליו טראמפ חתם שאוסר על כניסתם של אזרחים ממספר מדינות מלהיכנס למדינה. לששת העצורים היו אשרות כניסה תקפות לארצות הברית אך הם הופנו לטיסות בחזרה לביתם.

עורכי דין מארגוני פליטים רבים הגישו תביעות בבית משפט פדרלי אמריקני בשמם של שני עיראקים שהיו בעלי ויזת כניסה לארצות הברית, אך נעצרו בנמל התעופה על של קנדי בניו יורק מספר שעות לאחר שהצו הנשיאותי של טראמפ נכנס לתוקף. אחד העצורים עבד בעבר בממשל האמריקני והשני היה נשוי לקבלנית אבטחה במדינה.

הציוץ של ראש הממשלה שעורר סערה >>

 

הבמאי-תסריטאי האיראני אסגר פרהאדי, זוכה פרס האוסקר על הסרט "הפרידה", לא יורשה להיכנס לארצות הברית כדי להיות נוכח בטקס האוסקר הקרוב שם הוא מועמד על סרטו "The Salesman", זאת כחלק מהמדיניות החדשה של טראמפ האוסרת על מתן ויזות לאזרחים איראניים. בתגובה למדיניות החדשה, הודיע משרד החוץ האיראני כי הוא יימנע את כניסתם של אמריקנים למדינה.

טראמפ שוחח אמש בטלפון עם הנשיא המקסיקני בניסיון להרגיע את הרוחות בין השניים, שתיארו את השיחה כחיובית. אנריקה פנייה-נייטו אמר כי השניים הסכימו שלא לדבר בפומבי על עניין התשלום על החומה אותה מתכנן טראמפ לבנות בגבול בין המדינות.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס