יבשת בדריכות: בריטניה תכריע על עתידה באיחוד האירופי

עם פער זעום בסקרים בין המחנות, רבבות יצאו הבוקר אל הקלפיות ברחבי הממלכה כדי להכריע: בריטניה נשארת או עוזבת את האיחוד האירופי. שיעור הצבעת הצעירים יכריע את גורל הממלכה - וגם את זה של ראש הממשלה קמרון. על הכף גם 20 מיליון ליש"ט בהימורים של הבריטים על התוצאות. "אף אחד לא יודע מה עומד לקרות"

דגלי בריטניה והאיחוד האירופי על רקע הביג בן
דגלי בריטניה והאיחוד האירופי על רקע הביג בן | צילום: רויטרס

את היום החולף העבירו ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, ויריביו תומכי ההיפרדות מהאיחוד האירופי בניסיון לשכנע את אחרוני המתלבטים להצטרף אל הצד שלהם - רגע לפני שהבוקר (חמישי) נפתחו ברחבי הממלכה הקלפית במשאל העם ההיסטורי על עתידה באיחוד האירופי.

הקלפיות נפתחו בשעה 7:00 (שעון מקומי). סקרים אחרונים שפורסמו בבריטניה מצביעים על קרב צמוד ביותר בין המחנות, עם יתרון קל לטובת תומכי ההיפרדות. על פי שני הסקרים האחרונים שפורסמו, מחנה העזיבה מוביל בשיעור של בין 1%ל-2% בלבד על מחנה ההישארות , כאשר בין 11% ל-16% עדיין לא גיבשו החלטה בנושא.

לא רק הפוליטיקאים, אלא גם פעילים במטות המחנות השונים עזבו את יום עבודתם ועיסוקיהם השונים ויצאו לרחובות כדי לגייס את האזרחים האחרים לטובת הצד שלהם. לצדם גם התייצבו אזרחים מרחבי אירופה שבאו להפגין תמיכה - בין אם אלה הצרפתים שחילקו קרואסונים לתומכים בהישארות באיחוד, ובין אם אלה הנורבגים שבאו לשכנע את הבריטים להצטרף אליהם על הקווים.

שלט לקלפיות במשאל העם בבריטניה
שלט לקלפיות במשאל העם בבריטניה | צילום: רויטרס
קמרון ותומכי הישארות בריטניה באיחוד האירופי
קמרון ותומכי הישארות בריטניה באיחוד האירופי | צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

מעל לכל, רטוריקת ההפחדה שולטת בשיח הבריטי - אם מפני התרסקות הכלכלה עם עזיבת האיחוד, או מפני גלי הגירה וטרור אם תחליט להישאר. בשני המחנות טוענים כי הצד הנגדי משתמש במידע לא מבוסס על מנת להפחיד מהתרחיש שלו הוא מתנגד.

"בסוף היום, כשאנשים יצביעו, הם חייבים לקבל החלטה - איזה דגל הוא שלהם? אני רוצה לחיות תחת דרכון אירופי ודגל בריטי", אמר מנהיג המפלגה האנטי-אירופית UKIP, נייג'ל פראג'. "זו ההזדמנות האחרונה שלנו להחזיר לידינו את השליטה", טען ראש עיריית לונדון לשעבר, בוריס ג'ונסון, המוביל את קמפיין העזיבה המכונה "Brexit". "אם לא נעזוב, נישאר לכודים בתא המטען של הרכב שמובל בכיוון לא ידוע על ידי נהג שלא מדבר אנגלית טובה".

מנגד, קמרון, שהכריז על קיום משאל העם בשל לחץ מתוך מפלגתו השמרנית ולאור התחזקות UKIP, דחק באזרחי הממלכה לדבוק בהחלטה להצטרף לאיחוד האירופי שאושרה במשאל עם ב-1975. "אם נעזוב", הוא הבהיר, "נהרוס את ארצנו ואת יכולתנו לפעול ביחד עם שאר העולם". לצדו של קמרון התייצב גם ראש האופוזיציה ויו"ר הלייבור, ג'רמי קורבין, שבעצמו התנגד להצטרפות לאיחוד ב-1975: "הצביעו לעבודות, לזכויות העובד, למערכת הבריאות שלנו - הצביעו להישארות באיחוד האירופי", אמר בעצרת בלונדון.

מדבקות תמיכה בהישארות בריטניה באיחוד האירופי
מדבקות תמיכה בהישארות בריטניה באיחוד האירופי | צילום: רויטרס
תומכי היפרדות בריטניה מהאיחוד האירופי
תומכי היפרדות בריטניה מהאיחוד האירופי | צילום: רויטרס

במכוני הסקרים מגדירים את המצב כ"שוויון סטטיסטי", מה שישאיר את הבריטים עם המתנה דרוכה לקראת פרסום התוצאות במהלך הלילה. "זה קרב צמוד מאוד", הכריז אתמול ראש הממשלה הבריטי שיצא לרחובות בניסיון לגייס תמיכה להישארות באיחוד. "אף אחד לא יודע מה עומד לקרות".

חרף הקרב הצמוד, ניתוח הסקרים השונים מצביע על ממלכה שסועה ופערים גדולים בין דעת הקהל המבוגר והצעיר, בין תושבי לונדון התומכים בהישארות לסקוטים ולתושבי מרכז בריטניה התומכים בהיפרדות. לאור כל זאת, שיעורי ההצבעה, בדגש על חלקי האוכלוסייה השונים, יכריעו את הכף - במיוחד בשל העובדה שצעירים נוטים פחות להשתתף בבחירות בממלכה.

לצד ההכרעה הגורלית על עתיד החברות באיחוד האירופי, גם גורלו של קמרון ניצב על הכף. תמיכה בעזיבת האיחוד ללא ספק תעלה לראש הממשלה הבריטי גם בכיסאו. אולם גם ניצחון בפער זעום למחנה ההישארות עלול להוביל לערעור יציבותו בראשות המפלגה השמרנית. ואם לא די בזה, סוכנות ההימורים וויליאם היל דיווחה כי על הכף מונחים גם 20 מיליון ליש"ט בהימורים על התוצאות של המשאל.