הגביע הקדוש של הספינות הטרופות נמצא - אבל למי הוא שייך?

307 שנים לאחר שהספינה "סן חוזה גליאון" טובעה מול חופי האוקיאנוס השקט, נמצאו שרידיה בתגלית שמסעירה את קולומביה וחובבי הארכיאולוגיה בכל העולם. רק שעכשיו מתחיל קרב משפטי: למי שייכים האוצרות, שערכם נאמד במיליארדי דולרים?

שרידי הספינה הטרופה "סן חוזה גליאון" שנמצאו באוקיאנוס
שרידי הספינה הטרופה "סן חוזה גליאון" שנמצאו באוקיאנוס | צילום: רויטרס

במה שנשמע כסצינה הלקוחה מסרט הוליוודי, הודיע נשיא קולומביה כי "הגביע הקדוש" של ספינות האוצר נמצא. "מצאנו את הסן חוזה גליאון", הודיע חואן מנואל סנטוס, "307 שנים לאחר ש

 

המטמון שנמצא בלב ים שייך במקור לספינה הספרדית "סן חוזה" שהיתה חלק מהצי של המלך פיליפ החמישי, כשעליה שלל רב. "מעריכים שמה שמצאנו שווה כ-3.4 מיליארד דולר", אומר ההיסטוריון דניאל דה נארוואז, "אבל צריך להוריד כל מה שקשור לירושה תת ימית, כמו הכילים ששייכים למדינה, שאי אפשר למכור אותם".

מומחים מעריכים שעל הספינה כמות גדולה של זהב, אבני חן יקרות ואוצרות יקרי ערך שנאספו בקולוניות הדרום אמריקניות של ספרד והיו אמורות לעבור לידי המלך - אלא שאז היא הותקפה על ידי הצי המלכותי הבריטי, רוב אנשי הצוות שעליה נהרגו והיא שקעה במצולות. מאז הפכה לאוצר אבוד מבוקש על ידי מגלי האוצרות.

"האונייה נמצאה בחוף הקריבי - תגלית ארכיאולוגית ששייכת לספינת האוצר סן חוזה גליאון", המשיך סנטוס, "זה מאורע מדעי המזכיר לנו כי ההיסטוריה הקולומביאנית מורכבת מאירועים מתקופות שונות לגמרי זו מזו, בה אלפי אנשים עיצבו את זכרוננו הלאומי".

רק שעכשיו מתחיל הקרב המשפטי: למי שייך האוצר האבוד? האם לקולומביה, שבמים הטריטוריאליים שלה נמצא המטמון, לספרד מפני שהספינה ספרדית, לפרו וצ'ילה שטוענות שמהן נגנב השלל או אולי לחברה האמריקנית שערכה את החיפושים?

על אף שבשנת 2011 זכתה קולומביה במאבק משפטי מול חברת חיפושים אמריקנית שמצאה את האזור בו טבעה הספינה, נראה שהמאבק המשפטי עוד ייארך זמן רב. ובינתיים, כדי להיזהר משודדי האוצרות, מיקום הספינה הטובעת נשמר בסוד.