המלכה אליזבת שברה את השיא: "מעולם לא שאפתי לזה"

אליזבת השנייה שברה את שיאה של המלכה ויקטוריה והפכה לאדם שישב הכי הרבה זמן על כס המלוכה בבריטניה. את האירוע ציינה בחניכת קו רכבת בסקוטלנד והודתה למברכים. ראש הממשלה קמרון: "סלע של יציבות"

מלכת אנגליה בחניכת קו רכבת בסקוטלנד
מלכת אנגליה בחניכת קו רכבת בסקוטלנד | צילום: רויטרס

למעלה משישה עשורים בשלטון, מלכת אנגליה, אליזבת השנייה, רשמה היום (רביעי) רשמית שיא כשהפכה לאדם היושב הכי הרבה זמן על כס המלוכה בבריטניה. בפרלמנט הבריטי קיימו דיון חגיגי לרגל המאורע, אולם המלכה עצמה המעיטה בחשיבותו וציינה אותו בחניכת קו רכבת חדש בסקוטלנד.

בשעות הצהריים שברה המלכה את שיאה של המלכה ויקטוריה שמתה לפני כמאה שנים אחרי 63 שנות מלוכה. מלבדן, רק עוד ארבעה מלכים ומלכות בבריטניה שלטו 50 שנה ויותר. אליזבת השנייה מלווה את הממלכה מאז סוף מלחמת העולם השנייה וליוותה אותה דרך חילופיהם של 12 ראשי ממשלה ואירועים טרואמתיים לאומיים, בהם מותה של הנסיכה דיאנה ופיגועי אל-קאעדה בלונדון.

המלכה בת ה-89 חצתה היום את הרף ההיסטורי של 63 שנים, שבעה חודשים, יומיים, 16 שעות ו-23 דקות. "המלכה היא מלכתנו ואנחנו לא יכולים להיות יותר גאים בה, אמר ראש הממשלה הבריטי, דיוויד קמרון, שכינה אותה בפרלמנט בלונדון "סלע של יציבות". "היא שירתה את הארץ הזו בחן, כבוד והגינות, ומי יתן שתמשיך לעשות זאת".

מלכת אנגליה בחניכת קו רכבת בסקוטלנד
מלכת אנגליה בחניכת קו רכבת בסקוטלנד | צילום: רויטרס
מלכת אנגליה בחניכת קו רכבת בסקוטלנד
מלכת אנגליה בחניכת קו רכבת בסקוטלנד | צילום: רויטרס
מלכת אנגליה ובעלה בחניכת קו רכבת בסקוטלנד
מלכת אנגליה ובעלה בחניכת קו רכבת בסקוטלנד | צילום: רויטרס

אף שהתקשורת העולמית מתעניינת מאוד ברגע ההיסטורי, ארמון המלוכה הבהיר כי לא יהיו שום תרועות רשמיות או אירועים חגיגיים כדי לציין את הרגע המיוחד. המלכה עצמה חנכה בטקס באדינבורו שבסקוטלנד את פרויקט המיליונים של "הרכבת הסקוטית". היא לוותה על ידי בעלה פיליפ, הדוכס מאדינבורו, וראש הממשלה הסקוטית, ניקולה סטורג'ון. היא עלתה על הרכבת ואחרי נסיעה של 50 ק"מ מתחנת הרכבת ווברלי אמורה להגיע לטווידבנק, משם תפרוש לבלמורל, שם היא מבלה את חופשת הקיץ שלה.

למרות הסקרנים הרבים שהתאספו, המלכה דווקא שמרה על איפוק והתייחסה לכך בקצרה בלבד. היא הודתה להמונים שהגיעו לברכה ולקבל את פניה. "רבים ציינו באדיבות אירוע חשוב אחר שנרשם היום, למרות שהוא מעולם לא משהו ששאפתי אליו", היא אמרה. "באופן בלתי נמנע, חיים ארוכים מלווים בציוני דרך רבים - חיי אינם שונים בכך. אבל אני מודה לכולכם ולרבים אחרים כאן ומעבר לים על האדיבות הרבה והמסרים המרגשים".