לא רק זהב: ההיסטריה והמסתורין סביב הרכבת הנאצית שאותרה בפולין

במשך עשרות שנים תרו מחפשי אוצרות אחר הרכבת המסתורית, שנעלמה בשנת 1945 עם כניסת בעלות הברית לפולין. רק בזכות מילותיו האחרונות של אחד מאנשי סודה היא אותרה שוב, ועל פי הערכות לא יימצא עליה "רק" שלל רב שנבזז מהיהודים, אלא חומרים מסוכנים ומסמכים שטרם נחשפו עד כה

שרידי "רכבת הזהב" של הנאצים שהתגלתה בפולין
שרידי "רכבת הזהב" של הנאצים שהתגלתה בפולין | צילום: רויטרס

הבהלה לזהב בפולין, בחיפוש אחר אוצרות רכבת הזהב הנאצית, מושכת מחפשי אוצרות מרחבי העולם. "יש לכך את כל האלמנטים של מותחן טוב", מסביר אד ווייט, עיתונאי ה"דיילי מייל" העוקב מקרוב אחר הפרשה, "יש לכם הרפתקה, זהב, רכבות נסתרות, נאצים. כל המרכיבים נמצאים כאן. וזה לא רק בריטי, זה מעורר עניין גלובלי".

זה החל כשמועה על מציאת הרכבת, שרבים מההיסטוריונים חשבו שאינה קיימת. אבל השבוע האגדה האורבנית הפכה למציאות, כאשר שר התרבות והמורשת הפולני פיוטר זוכובסקי אישר את הפרטים - וסיפר כי הרכבת התגלתה בעזרת מכ"ם.

הרכבת שנמצאה נעלמה בשנת 1945. רבים מאמינים שהגרמנים שהעבירו כך את השלל שבזזו מהיהודים העלימו את הרכבת שעה שבעלות הברית התקדמו לקראת סוף המלחמה. הרכבת נכנסה לתעלה מתחת לטירה בדרום מערב פולין והכניסה אליה נחסמה.

"הרכבת באורך 100 מטרים, כך שמדובר על ממצאים ייחודיים", אומר זוכובסקי, "הדרך בה הרכבת אובטחה מסתורית מאוד לכשעצמה. עכשיו תפקידם של הכוחות המעורבים לגלות איך אפשר להתחיל לגלות מהי הרכבת הזו. אנחנו מאמינים שלא רק אוצרות יהיו שם, אלא אולי גם חומרים מסוכנים, ומסמכים שעד היום רק שמענו עליהם. למיטב ידיעתי, איש לא ניגש לרכבת מאז מלחמת העולם השנייה, והמידע על מיקומה עבר מפה לאוזן, במקור מפיו של אדם שהיה מאלה שקברו אותה. הוא חשף את הסוד על ערש דווי, יחד עם שרטוט שהראה היכן הרכבת".

למרות הגילויים החדשים, עדיין יש מספיק מסתורין כדי שמחפשי האוצרות ימשיכו לחפש. לכן משטרת פולין סגרה את האזור, ושם מבטיחים כי מה שיימצא יוחזר לבעליו החוקיים - ייתכן שאלה צאצאים יהודיים, אם ניתן יהיה למצוא אותם.