רחם אחד, 3 דורות: התינוק ואמו יצאו מאותו רחם

אמא משבדיה נולדה ללא רחם, זכתה לתרומת רחם מאמה - וכך הצליחה ללדת שני תינוקות בריאים. אחד מהם, וינסנט, יחגוג בקרוב שנה. "אמי עשתה עבורי את הדבר הגדול ביותר שמישהי יכולה לעשות עבור אישה אחרת", מספרת האמא בראיון, "אי אפשר לתאר את זה במלים"

התינוק וינסנט, שנולד בזכות תרומת רחם של סבתו לאמו
התינוק וינסנט, שנולד בזכות תרומת רחם של סבתו לאמו | צילום: חדשות 10

כשהתינוק וינסנט נולד לפני כמעט שנה, העולם צפה בחידוש רפואי כמעט לא ייאמן: רחם אחד, לו שותפים שלושה דורות.

בנובמבר תמלא שנה לוינסנט שגדל באותו הרחם שבו גדלה אמו. הסבתא תרמה את הרחם שלה, שלא היה יותר בשימוש, לבתה שנולדה ללא רחם.

"שאלתי אותה אם תרומת רחם היא משהו שהיא תשקול, והיא אמרה 'בוודאי'", מספרת הבת. "זה היה אמוציונלי מאוד. בכיתי מאושר, זה היה דבר כל כך גדול. גם עכשיו כשאני חושבת על זה, הרגשות צפים שוב. היא עשתה את הדבר המדהים ביותר שאשה אי פעם יכולה לעשות עבור מישהי אחרת. היא גם הסבתא של הבן שלי. אי אפשר לתאר את זה במלים".

ילד קטן ומדהים

וינסנט היה במעקב רפואי בחודשים הראשונים לחייו, כדי לוודא שלתהליך לא הייתה השפעה ולשמחת בני המשפחה, הוא בריא לחלוטין. "עבורנו הוא בננו, הוא ילד קטן ומדהים, והדבר שהביא אותו לכאן מאוד נדיר ומיוחד. אנחנו מנסים, עם זאת, להסתכל עליו כעל ילד רגיל, כמו כולם. רק התהליך שהביא ללידתו היה ייחודי".

אמנם וינסנט היה התינוק הראשון שנולד מרחם סבתו, אך אחריו נולד תינוק נוסף באותה הדרך, גם הוא בריא לחלוטין. "זה מיוחד שרחם אחד עוזר לגשר בין שלושה דורות, זה מיוחד מאוד", אומר ד"ר מאטס בראנסטרום, חוקר השתלות רחם. "במונחים רפואיים זה מיוחד, מכיוון שמפיקים שימוש מירבי מאיבר. לאחר שהעניק חיים, ויצא משימוש עבור אשה, ואז אפשר להעביר אותו לאשה אחרת - במקרה זו הבת שלה - ואז משתמשים בו שוב. זה דבר ממש טוב".

ד"ר טל בירון שנטל ממחלקת נשים ויולדות בבית החולים מאיר שותפה להתלהבות, אבל עם הסתייגות: "המקרה הזה מעלה שאלות אתיות. האם צריך לחשוף אישה לניתוח ולהשתלה ולאיבר שהוא לא שלה, בשביל להגשים חלום כזה, כשיש גם דרכים אחרות? אבל זה גם הרגע לשמוח עם הישג מדעי, רפואי, שהוא גם הגשמת חלום".

בני הזוג מתכננים להביא לעולם ילד נוסף בדרך הזאת. ברחם שהושתל בגופה של אישה ניתן להשתמש לשתי לידות בלבד - ואז הוא יוצא מגופה. "זה כל כך גדול, שקשה לי להבין עד כמה", אומרת האם, "אבל בו זמנית, אני לפעמים חושבת שאני חלק מההיסטוריה".

בני המשפחה וגם הרופאים מקווים שהסיפור ההיסטורי המשמח הזה יהפוך לדבר שבשגרה - ויאפשר לנשים נוספות להפוך לאמהות.