משבר החרם: גם אורנג' רוצה לנתק קשרים עם ישראל

מנכ"ל ענקית התקשורת הצרפתית טען במסיבת עיתונאים בקהיר שהיה מנתק את הקשר עם בעלת הזיכיון בישראל אם היה יכול לחמוק מהקנסות הכרוכים בכך. "האמינו לי, הייתי מבטל את החוזה מחר אם הייתי יכול". בעלת הזיכיון: "הקשר העסקי הוא רק בשם המותג"

אורנג' | צילום: בוצ'צ'ו

החרם הבינלאומי ממנו חוששים בישראל נראה כהולך ומתעצם: מנכ"ל ענקית התקשורת הצרפתית "אורנג'" אמר היום (רביעי) כי החברה הייתה מנתקת את קשריה עם בעלת הזיכיון הישראלית "כבר מחר", אם היה יכול לעשות זאת. עם זאת, הוא טען שהמהלך יתעכב משום שמהלך כזה כרוך "בסיכון עצום" בנוגע לקנסות ועונשים. בעלת הזיכיון הישראלית מסרה בתגובה: "הקשר העסקי הוא שימוש במותג אותו אנחנו מחזיקים משנת 98 עוד כשהיה בבעלות האצ'יסון".

במסיבת עיתונאים בקהיר פירט המנכ"ל, סטפן רישאר, את תוכניות החברה לשנים הקרובות במצרים. במהלך האירוע הוא אמר שהחברה הייתה מעוניינת להסיר את שמה מהמותג הישראלי כמה שיותר מהר, אך לדבריו המהלך ייקח זמן.

עוד על תנועת ה-BDS:

בתשובה לשאלת כתב העיתון המצרי "דיילי ניוז", אמר רישאר: "האמינו לי, הייתי מבטל את החוזה מחר אם הייתי יכול". כשנשאל מדוע אם כך, חידשה השנה החברה את החוזה עם בעלת הזיכיון הישראלית "פרטנר", הוא טען שלא מדובר בחידוש: "רצינו לשנות את תנאי ההסכם שיכללו תאריך תפוגה, משום שלא היה כזה קודם ולא נתן לנו אפשרות לצאת מההסכם".

הוא הוסיף: "אנחנו רוצים לתקן את זה. בהסכם הנוכחי, יש לנו אפשרות לבטל את החוזה בכפוף לסיכון כלכלי אדיר. אם הייתם מנכ"ל החברה הזו, הייתם נוהגים באותו האופן. האפשרות האחרת היחידה היא להיכנס לעימות עם פרטנר, אך צר לי לומר שלהיכנס לעימות שבו אין לך כל בסיס להיאחז בו מול מערכת המשפט הישראלית היא לא משהו שאני ממליץ לחברה. אני לא מוכן לשלם מיליוני אירו רק בשביל הסיכון".

ארגוני זכויות אדם בצרפת קראו לא פעם לממשלתם, שמחזיקה בשליש ממניות מהחברה הבינלאומית, וכן לחברה עצמה לסיים את מערכת היחסים עם "פרטנר" הישראלית עקב הפעילות מעבר לקו הירוק. פרט למותג הסלולרי, פרטנר מחזיקה גם ב-012 מובייל (מותג סלולר מוזל) וב-012 סמייל - ספק אינטרנט וטלפוניה.

מוקדם יותר היום התנערו ראשי האוניברסיטאות בבריטניה מהצטרפות ארגוני הסטודנטים בממלכה לארגון BDS הקורא להחרמתה של ישראל. בהודעה שפרסמה השגרירות הבריטית בישראל בשם ארגון הגג של האוניברסיטאות בבריטניה (Universities UK) נמסר כי הארגון "מחויב לחירות והחלפת רעיונות חופשית בין אוניברסיטאות ובין אקדמאים, ללא הבדל לאום או מיקום. לכן הארגון מתנגד בחריפות לחרמות אקדמיים על בסיס ההנחה שהם פוגעים בחירות אקדמית, ובפרט שהם פוגעים בחירות של אקדמאים לשתף פעולה עם קולגות".

עוד נמסר: "בניגוד לדיווחים בישראל שאוניברסיטאות בריטיות תומכות בחרם אקדמי, ועד הארגון מעוניין להבהיר, כפי שהצהיר בעבר, כי הוא מתנגד בנחרצות לכל חרם אקדמי על אוניברסיטאות ישראליות. הוועד גם רוצה להדגיש כי בראייתו כל האוניברסיטאות מחויבות לתמוך, תחת האינטרס של חופש הביטוי, בזכות הבסיסית של אקדמאים להטיל ספק בסוגיות לאומיות ובינלאומיות".

מחברת "פרטנר" נמסר בתגובה: "אנו מצרים על דבריו של מנכ"ל 'פרנץ' טלקום' העולמית. ברצוננו להדגיש כי חברת פרטנר הנה חברת ישראלית בבעלות סבן קפיטל גרופ והציבור, ואינה בבעלות פרנץ' טלקום (אורנג' צרפת). החברה מחזיקה במותג אורנג' מאז 1998 לכשהיה בבעלות אצ'יסון הונג קונג, והקשר היחידי כיום הוא במותג בלבד. החברה תמשיך לשרת נאמנה את כל הציבור במדינת ישראל ללא אפליה או אבחנה כלשהיא".

סייעה בהכנת הכתבה: נגה ניר נאמן