עורפים ראשים: מנהיגי מפלגות בריטניה מתפטרים לאור הכישלון בקלפיות

אחרי שלא הצליח להוביל את מפלגתו לניצחון, הודיע אד מיליבנד על התפטרותו מראשות הלייבור. מנהיג הליברל-דמוקרטים שאיבדו 47 מושבים הודיע על התפטרותו. מנהיג המפלגה הלאומנית כשל לזכות במושב בפרלמנט, למרות שמפלגתו זכתה לתמיכה השלישית בגודלה בממלכה. קמרון הגיע לקבל את המנדט מהמלכה אחרי שמפלגתו זכתה ברוב מוחלט בפרלנט

ראש הלייבור, אד מיליבנד, לאחר ההפסד בבחירות בבריטניה
ראש הלייבור, אד מיליבנד, לאחר ההפסד בבחירות בבריטניה | צילום: רויטרס

הניצחון של אחד הוא האות של שלושה אחרים ללכת הביתה: הניצחון הסוחף שרשמו דיוויד קמרון ומפלגת השמרנים בבחירות בבריטניה הביאה היום (שישי) שורה של מנהיגי מפלגות בממלכה להודיע על התפטרותם. גורמים במפלגת הלייבור דיווחו שיו"ר המפלגה, אד מיליבנד, צפוי להכריז עוד היום על התפטרותו, אחרי שראשי המפלגה הליברל-דמוקרטים והמפלגה הלאומנית כבר הודיעו על פרישתם. במקביל, ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, הגיע עם רעייתו לארמון בקינגהם כדי לקבל מהמלכה את המנדט להרכבת הממשלה.

לפי תוצאות האמת שפורסמו עד שעות הצהריים, מפלגת השמרנים השלימה את הניצחון אחרי שחצתה את קו 326 המושבים הנחוצים לרוב מוחלט בפרלמנט. מפלגת הלייבור איבדה 26 מושבים וזכתה עד כה ב-231 מושבים. המפלגה הסקוטית סחפה את חלקה הצפוני של הממלכה המאוחדת וצברה 56 מושבים. המפלגה הלאומנית UKIP אמנם רשמה את ההתחזקות הגדולה ביותר מקרב המפלגות, אך הבטיחה לעצמה מושב אחד בלבד.

בשעות הצהריים התייצב מיליבנד מול המצלמות והודיע על פרישתו מראשות הלייבור. מיליבנד אמר לתומכיו שהוא "מצטער מאוד" שלא הצליח להחזיר את המפלגה לשלטון והוסיף שהוא "לעולם לא יוותר" במלחמה על בריטניה שבה הוא מאמין. "כולנו חייבים להתייצב לאתר של שמירת בריטניה מאוחדת", הוא הדגיש וציין שהוא מרגיש ש"זכה" להוביל את מפלגת הלייבור, אליה הצטרף כשהיה בן 17.

ראש הליברל-דמוקרטים, ניק קלג, מתפטר אחרי ההפסד בבחירות בבריטניה
ראש הליברל-דמוקרטים, ניק קלג, מתפטר אחרי ההפסד בבחירות בבריטניה | צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
דיוויד קמרון ורעייתו חוזרים לדאונינג 10
דיוויד קמרון ורעייתו חוזרים לדאונינג 10 | צילום: רויטרס

זמן קצר לפני מיליבנד התייצב מול המצלמות ניק קלג, ראש מפלגת הליברל-דמוקרטים, שספגה את המהלומה הקשה ביותר בבחירות האחרונות עם צניחה של 15% בתמיכה לעומת הבחירות הקודמות שעלו להם ב-47 מושבים. "כמובן שהתוצאות מאכזבות ובלתי נעימות בצורה שאינה ניתנת להשוואה לעומת כל מה שיכולתי לחשוש ממנו", אמר קלג. "אני חייב לקחת אחריות ועל כן אני פורש מהנהגת המפלה. בחירות להנהגת המפלגה ייערכו בהתאם לחוקי המפלגה".

אל שורת המתפטרים הצטרף גם נייג'ל פרג', ראש המפלגה הלאומנית UKIP, שהצליח לסחוף המונים ולמצב את המפלגה כשלישית בגודלה בהיקף התמיכה שזכתה ב-12.9% מקולות הבוחרים, עלייה של 9.5% לעומת הבחירות ב-2010. אולם בשל שיטת הבחירות בממלכה, התמיכה הגדולה לא היתרגמה להתחזקות בפרלמנט והמפלגה זכתה במושב אחד בלבד, כאשר גם פרג' עצמו הפסיד למועמד השמרני במחוז הבחירה שלו ולא נכנס לפרלמנט.

"אני אדם העומד במילתו ועל כן אכתוב להנהלה הלאומית של UKIP ואומר שאני פורש מהנהגת המפלגה", אמר פרג' לעיתונאים, אך לא פסל אפשרות שיחזור בהמשך לתפקיד. "יתקיימו בחירות להנהגה הבאה בחודש ספטמבר ואני אשקול במהלך הקיץ האם להציע את שמי לבצע את המשימה בשנית".