בריטניה מחכה להכרעה: המדגמים מצביעים על ניצחון למפלגת השמרנים

לאורך כל היום המשיכו חברי המפלגות השונות לנסות ולשכנע את המצביעים לתמוך בהם. בחצות נסגרו הקלפיות ומדגמים ראשוניים מצביעים על יתרון קל של 76 מושבים לטובת מפלגת השמרנים. תוצאות רשמיות יתפרסמו רק לקראת הבוקר

דיוויד קמרון ואד מיליבנד
דיוויד קמרון ואד מיליבנד | צילום: רויטרס, Getty Image

נשארים ביחד או בדרך למהפך? בתום קרב צמוד נסגרו הלילה (שישי) הקלפיות בבריטניה במה שנראית כמערכת הבחירות הקשה ביותר לחיזוי בתולדות הממלכה. מדגמי הטלוויזיה שפורסמו עם סגירת הקלפיות מצביעים על יתרון קל של 76 מושבים לטובת ראש הממשלה המכהן, דיוויד קמרון. במהלך הלילה ייספרו הקולות ותוצאות אמת צפויות לקראת הבוקר.

כ-50 מליון בריטים נרשמו להשתתף בבחירות ולאורך היום רווחה ההערכה שלאור הקרב הצמוד יירשם שיעור מצביעים גבוה במיוחד. על פי תוצאות המדגמים, מפלגת השמרנים עשויה לזכות ב-316 מושבים. זאת, לעומת מפלגת הלייבור בראשות אד מיליבנד לה נחזו 239 מושבים בלבד. עוד על פי המדגמים, מפלגת ה"יוקיפ" האירו-סקפטית נחלה כישלון צורב וזכתה ב-2 מושבים בלבד.

ראש ממשלת בריטניה ורעייתו מגיעים להצביע בבחירות
ראש ממשלת בריטניה ורעייתו מגיעים להצביע בבחירות | צילום: רויטרס
אד מיליבנד ורעייתו מגיעים להצביע בבחירות בבריטניה
אד מיליבנד ורעייתו מגיעים להצביע בבחירות בבריטניה | צילום: Getty Images
צילום: רויטרס
מנהיגת המפלגה הסקוטית הלאומית, ניקולה סטורגן, מצביעה בבחירות בבריטניה
מנהיגת המפלגה הסקוטית הלאומית, ניקולה סטורגן, מצביעה בבחירות בבריטניה | צילום: רויטרס

לפי כל הסקרים שקדמו ליום הבחירות, הקרב בין קמרון למיליבנד היה צמוד במיוחד כשהפער ביניהם עמד על אחוזים בודדים - ואף לא קיים. לאור זאת, על פי כל ההערכות, מי שיזכה בבחירות ייאלץ להרכיב קואליציה בעזרת ניק קלג מנהיג הדמוקרטים-ליברליים, נייגל פרג', מנהיג המפלגה הימנית UKIP, המפלגה הסקוטית הלאומית (שעתידה לזכות בתמיכה רחבה על רקע משאל העם בשנה שעברה על עצמאות סקוטלנד), המפלגה הוולשית או מפלגת הירוקים.

הפערים הצמודים בסקרים עוררו חשש בממלכה מפני תסבוכת חוקתית שעלולה להוביל להתערבות משמעותית של המלכה אליזבת השנייה בסדרי השלטון, בפעם הראשונה ב-62 שנות מלכותה. במידה ומיליבנד לא יצליח להרכיב קואליציה, יישאר קמרון בראשות הממשלה, גם אם לא יחסיק ברוב בפרלמנט. במקרה כזה, המלכה צריכה להציג בפני הפרלמנט את מדיניות הממשלה ולהעמידה להצבעת אמון. אם קמרון ייכשל בהצבעה זו,  תתקיים הצבעת אמון שכישלון בה יוביל לבחירות חדשות.

לאור זאת, בממלכה דווח שבארמון המלוכה מתנהלים דיונים באם על המלכה להופיע בפני הפרלמנט או לא במצב שבו לקמרון אין ממשלת רוב. כל החלטה שלה עלולה להתפרש כהתערבות לטובת אחד הצדדים. במצב כזה, אם תופיע המלכה בפרלמנט, ההישרדות של ממשלת קמרון תלויה בהחלטת המפלגות הקטנות - אם ברצונן ללכת שוב לבחירות תוך שבועות ספורים.