התביעה הצרפתית: מעריכים שטייס המשנה ריסק את המטוס בכוונה

התובע הכללי בעיר מארסיי הודיע כי חקירת התרסקות המטוס הגרמני באלפים הצרפתים העלתה כי טייס המשנה היה בהכרה והנמיך את המטוס בכוונה. "אנו סבורים כי טייס המשנה רצה להרוס את המטוס ולא הסכים לפתוח את דלת תא הטייס", הסביר התובע במסיבת העיתונאים. עם זאת הוא הבהיר כי בשלב זה אין כל בסיס להעריך כי מדובר בפעולת טרור

אנדראס לוביץ, טייס המשנה של המטוס הגרמני שהתרסק
אנדראס לוביץ, טייס המשנה של המטוס הגרמני שהתרסק | צילום: ללא קרדיט

טייס המשנה ריסק את המטוס בכוונה? התובע הכללי בעיר מארסיי שבדרום צרפת הודיע היום (חמישי) כי ההערכה בשלב זה היא שטייס המשנה של טיסת "ג'רמן ווינגס" שהתרסקה, ריסק את המטוס בכוונה. "היה ניסיון מכוון להשמיד את המטוס", אמר התובע הצרפתי ברייס רובן. "הנוסעים התחילו לצעוק ממש לפני הפגיעה בקרקע. מהקלטות עולה שעד הרגע האחרון הם לא היו מודעים לכך שהם עומדים להתרסק".

>>> כל העדכונים בעמוד הפייסבוק של חדשות 10

התובע הצרפתי, ברייס רובן, אמר כי בשלב זה אין בסיס להתייחס להתרסקות כפעולת טרור וזיהה את טייס המשנה בשם אנדראס לוביץ, שלדבריו לא הופיע ברשימות של פעילי טרור ולא נראה כי היה בעל עבר של פעילות הקשורה באיזשהו אופן לטרור. גם בצד הגרמני הכחישו שללוביץ יש איזשהו קשר לטרור. במשרד הפנים הגרמני אמרו כי הוא אינו מופיע כמי שהיה בעל רקע של איזושהי פעילות טרור, אולם הבהירו שיתכן שההתרסקות היא תוצאה של פעולה מכוונת.

רובן הסביר כי מבחינת הקופסה השחורה עלה שטייס המשנה הנמיך את המטוס בכוונה. עוד עלה כי הוא נעל את עצמו בתא הטייס ולא נתן לטייס הראשי של הטיסה להיכנס בחזרה. בהקלטה, לדבריו, ניתן לשמוע דפיקות עזות על דלת התא, ככל הנראה הטייס שדרש להיכנס. עוד נאמר כי בהקלטה נשמעות נשימותיו של טייס המשנה מה שמעיד על כך כי הוא היה בהכרה מלאה עד לרגע ההתרסקות.

הריסות של המטוס הגרמני שהתרסק באלפים הצרפתים
הריסות של המטוס הגרמני שהתרסק באלפים הצרפתים | צילום: Getty Images
חיפושים באזור התרסקת המטוס הגרמני באלפים
חיפושים באזור התרסקת המטוס הגרמני באלפים | צילום: Getty Images

התובע הוסיף כי הם עדיין אינם יודעים לומר מדוע לוביץ בן ה-28 לחץ על הכפתור שמפעיל את מערכת הנמכת הגובה של המטוס, אך התייחס בספקנות לכך שמדובר בהתאבדות. "אנשים שמחליטים להתאבד עושים זאת בדרך כלל לבד. אני לא מתייחס לזה בתור התאבדות", הוא הסביר.

חברת התעופה הגרמנית "לופטהנזה" מסרה כי לוביץ החל לעבוד בחברת-הבת שלה "ג'רמן ווינגס" בספטמבר 2013 לאחר שסיים את הכשרתו, ומאחוריו 630 שעות טיסה. קברניט המטוס, פטריק סונדרהיימר, טס יותר מ-6,000 שעות והחל את עבודתו ב"ג'רמן ווינגס" במאי 2014.

עם פרסום החשד הנוכחי, החלו ברחבי העולם לפרסם פרטים נוספים על לוביץ. העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" דיווח שהוא התגורר במונטאבאור במדינת ריינלנד-פפאלץ בדרום-מערב גרמניה. ה"מירור" הבריטי דיווח שהיה חבר במועדון דאייה מקומי באזור בשם LSC. לאחר החדשות על מותו פרסם המועדון מודעת אבל באתר האינטרנט שלו שבה נכתב: "אנדראס הפך לחבר במועדון מגיל צעיר כדי להגשים את חלום הטיסה שלו".

שר הפנים הגרמני, תומס דה מזייר, גם אמר שאין כל אינדיקציות שמטוס הנוסעים הגרמני הופל באירוע טרור. לדבריו, בבדיקות שערכו סוכנויות המודיעין במדינה וחברת "לופטהנזה", ללוביץ לא היה בעברו שום קשר לטרור. ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי סיפר שהוא "נדהם מהחדשות האחרונות שהגיעו מפי החוקרים בצרפת". בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו שלח ראחוי שוב את תנחומיו למשפחות הקורבנות באסון התעופה.