רופא ישראלי באפריקה: "אם לא נקבל גיבוי, התוצאות בעולם יהיו הרסניות"

ד"ר ירון וולמן, המנהל את החטיבה הרפואית של האו"ם בסיירה לאון, סיפר לחדשות10 על הנגיף שגבה כבר 4,000 קורבנות, על שיטות העבודה בשטח ועל הקושי. "אנחנו לא נוגעים באף אחד ולא מתקרבים אחד לשני. כל אורח החיים התהפך"

רופאים מטפלים בחולה אבולה באפריקה
רופאים מטפלים בחולה אבולה באפריקה | צילום: רויטרס

בעוד ארגון הבריאות העולמי הודיע כי התפרצות האבולה במערב אפריקה היא "המגפה החמורה ביותר בעידן המודרני", וגרם לסערה נוספת, מנסים בעולם לנסות ולהתמודד עם הנגיף שגבה עד היום למעלה מ-4,000 בני אדם. המדינה שהוכתה על ידי האבולה יותר מכל מדינה אחרת היא ליבריה, כשאחריה נמצאות סיירה ליאון וגינאה.

בראיון מיוחד לחדשות 10, סיפר ד"ר ירון וולמן, רופא ישראלי המנהל את החטיבה הרפואית של אחד מארגוני האו"ם בסיירה לאון, על היקף המחלה, על תוצאותיה ההרסניות ועל העתיד הקשה הצפוי, במידה ובעולם לא יעניקו את העזרה הדרושה. "מהרגע שהתגלתה המחלה בפעם הראשונה כל אופי העבודה שלנו השתנה ומהר מאוד עברנו לטיפול ולעבודה במסגרת חירום. אנחנו מתמודדים כאן עם מגפה שהיא חסרת תקדים בהיקפה", סיפר וולמן.

"אם לא נגיב להתפרצות המחלה הזאת בצורה משמעותית ונגדיל את התגובה שלנו, התוצאות יכולות להיות מאוד קשות ברמה העולמית". וולמן סיפר על אורח החיים בסיירה לאון, על העבודה בשטח ועל החשש של הרופאים והמטפלים עצמם להידבק, לאור ההתרחשויות האחרונות.

"אסור לנו ללחוץ ידיים, אסור לנו לגעת באף אחד ואפילו בישיבות שומרים מרחק אחד מהשני", הוא הדגיש וסיפר כי הרבה מאנשי הצוות שלו מכירים רופאים רבים שנדבקו ושמתמודדים כרגע עם המחלה. "האווירה הכללית פה במשרד היא באמת אווירה של חירום".

וולמן הוסיף ואמר כי "כרגע ההתמודדות היא זהה לצונאמי. "אני אומר את זה כי הסכנה היא לא מרחפת סביב האנשים באפריקה או בסיירה לאון אלא על כל העולם. אנחנו צריכים להגיב כקהילה בינלאומית, בדיוק כמו שמגיבים לצונאמי או לרעידת אדמה".

הרופא הישראלי, הנמצא במערב אפריקה כבר שנתיים וחצי במסגרת עבודתו, סיפר כי "לישראל יש מוניטין מאוד מאוד חיובי בעולם מבחינת הכישורים הרפואייים והלוגיסטיים שלנו של לשלוח בתי חולים שדה עם אנשי סיוע מיומנים מתי שנדרש".

רופאים מטפלים בחולה אבולה באפריקה
רופאים מטפלים בחולה אבולה באפריקה | צילום: רויטרס

החשש במערכת הבריאות בישראל כרגע היא בעיקר מאותם ישראלים ששוהים במדינות הנגועות וחוזרים לביקורים בישראל. בנמל התעופה בן גוריון כבר תלו שלטים המזהירים נוסעים שחזרו ממדינות בהן יש הדבקה פעילה של הנגיף הקטלני.

הילה מליק, ישראלית הנמצאת בלאגוס שבניגריה, סיפרה בראיון לחדשות 10 על שגרת החיים שלה ושל משפחתה. "אני יכולה להגיד שאנחנו כן יוצאים לקניות ואנחנו יוצאים לבלות בצורה רגילה, אבל אני לא יכולה להגיד שאנחנו לא נזהרים. בין אם זה לא לגעת בכל אחד שרוצה ללחוץ לך את היד או בסופר אחרי שאתה משלם אז ישר רצים לחטא ידיים ברגע שאתה יוצא".

מיכל ברוק, שליחה מטעם האו"ם למנרוביה, בירת ליבריה, סיפרה כי המציאות בשטח קצת שונה ממה שמוצג בכלי התקשורת. "אנחנו מתקיימים בשגרה שבה אם רוחצים טוב טוב ידיים ואם לא באים במגע עם מישהו שהוא חולה, אז אין כל כך מה לדאוג".

כתב CNN, פולו סנדובל, הנמצא בטקסס, שם נדבקה אחות שטיפלה באחד מקורבנות המחלה, אמר לחדשות10 כי חוקרי המחלות של המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן התאפשר למעשה להיפגש עם האחות שנדבקה בנגיף בעודה ממשיכה לעבור טיפול ולראשונה, הצליח המרכז לקבוע שקיימים ממצאים לא עקביים לגבי סוג ציוד ההגנה האישי שלבשה האחות.

בנוסף, קיימים ממצאים לא עקביים גם באשר לאופן לבישת הציוד ולהסרתו, בסופו של דבר. "כרגע ידוע לנו ממקור נוסף בשטח כי יכול מאוד להיות שלעולם לא נדע ב-100% כיצד בדיוק הופר הפרוטוקול הזה".