קנדה: אחרון הפושעים הנאצים במדינה מת בגיל 97

הלמוט אוברלנדר, פושע מלחמה גרמני שפעל באוקראינה במלחמת העולם ה-2, מת לפני שהרשויות בקנדה הספיקו לסיים את הליך גירושו מהמדינה. הוא שירת ביחידת אייזנצגרופן שעסקה ברציחת מיליונים

הלמוט אוברלנדר
הלמוט אוברלנדר | צילום: ארגון בני ברית, קנדה

השבוע מת בקנדה, בגיל 97, הלמוט אוברלנדר, שהוגדר כפושע הנאצי האחרון במדינה והיה אמור לעמוד לדין על מעשיו. אוברלנדר, היה בשלבים אחרונים לקראת גירושו מהמדינה, לאחר שבמשך 26 שנים ניסו השלטונות הקנדים לגרשו לאחר שהיגר באופן לא חוקי לקנדה לאחר מלחמת העולם ה-2, תוך הסתרת תפקידו כמתורגמן בחוליות המוות הנאציות - האייזנצגרופן, במהלך פלישת גרמניה לברית המועצות.

אוברלנדר היה גרמני שנולד באוקראינה ועבד כמתורגמן עבור יחידת האייזנצגרופן שליוותה את כניסת הצבא הגרמניה לשטחי ברית המועצות, ועסקה ברצח מיליוני אנשים, רבים מהם יהודים. בעוד משפחתו של אוברלנדר, טוענת כי היה איש עסקים הגון שמסייע לקהילה, רבים רואים במקרה שלו דוגמא לכישלון המהדהד של קנדה בהתמודדותה עם אנשים החשודים כפושעים נאצים בפרט וכפושעי מלחמה בכלל. "הלקח של מותו של אוברלנדר חייב להיות ברור לכל הקנדים" אמר אירווין קוטלר, פוליטיקאי ושר המשפטים לשעבר של קנדה. "אנחנו חייבים לבחון ולתקן את כל התהליך של הבאת פושעי המלחמה לדין".

אוברלנדר, תושב העיר ווטרלו שבמדינת אונטריו, היה האחרון מבין 12 קנדים שהיו מעורבים בפשעים במהלך מלחמת העולם ה-2, אך מת לפני שהממשלה הקנדית הצליחה לסיים את ההליך החוקי של הסגרתו. בעבר טען אוברלנדר כי גויס בכוח על ידי הנאצים כשהיה בן 17 ולמרות ההאשמות הוא מעולם לא הורשע בפשעי מלחמה.