אמו של הרוצח מטקסס: "לא היה אלים, הוא היה בודד; מתפללת עבור משפחות הקורבנות"

אדריאנה רייס סיפרה כי בשל העובדה שהייתה מכורה לסמים, בנה בן ה-18, שרצח בבי"ס היסודי "רוב" שבעיירה יוביידי 21 בני אדם - 19 ילדים ושני מורים, גר עם סבתו בת ה-66 - שבה ירה ראשונה טרם יצא לבצע את הטבח. כחצי שעה לפני כן הוא פרסם בפייסבוק את כוונותיו: "אני הולך לירות בבית ספר יסודי'". בינתיים, בארה"ב נשמעת גם הבוקר ביקורת קשה על הכוחות המיוחדים שהתקשו לעצור את היורה במשך יותר מ-40 דקות. המניע לטבח טרם התברר

זמן צפייה: 02:07

הטבח בטקסס: 19 ילדים וילדות בני 10-7 ושתי מורות נרצחו שלשום (שלישי) על-ידי סלבדור ראמוס, נער בן 18 שירה בסבתו ויצא למסע קטל בבית ספר היסודי "רוב" שבעיירה יובלדי. אמו, אדריאנה רייס, אומרת בריאיון ל"דיילי מייל" הבריטי כי בנה "לא היה אדם אלים".

היא סיפרה כי בשל העובדה שהייתה מכורה לסמים, סלבדור עזב את הבית והלך לגור עם סבתו סליה גונזלס, בת 66, שבה ירה. בינתיים, בארצות הברית נשמעת גם הבוקר ביקורת קשה על הכוחות המיוחדים - שהתקשו לעצור את היורה במשך יותר מ-40 דקות. כמו כן, המניע לטבח טרם התברר.

סלבדור ראמוס, החשוד שביצע את הטבח בביה''ס בטקסס
סלבדור ראמוס, החשוד שביצע את הטבח בביה''ס בטקסס

"אני מתפללת עבור משפחות הקורבנות החפים מפשע", הוסיפה האם. "הם לא עשו דבר". לדבריה, מערכת היחסים עם בנה הייתה "טובה" והיא שוחחה עמו ביום שני האחרון, עת יום הולדתו: "רציתי לתת לו כרטיס ברכה ובובה של סנופי".

בתדרוך עיתונאים אתמול אמר המושל גרג אבוט כי ראמוס פרסם שלושה פוסטים בפייסבוק כחצי שעה לפני הטבח. לדבריו, בפוסט הראשון נאמר: "אני הולך לירות בסבתי". בשני נכתב "יריתי בה" ובשלישי - לפני המתקפה - הוא הודיע: "אני הולך לירות בבית ספר יסודי".

אימו של הרוצח בבית הספר בטקסס
אימו של הרוצח בבית הספר בטקסס | צילום: מתוך פייסבוק

מליסה ארדונדו, תושבת האזור בת 38, עבדה בחנות נוחות כשהחדשות על הירי הגיעו למכשירי הטלפון של אנשים אחרים שעבדו איתה, אשר סיפרו לה מה קורה. בנה חוסה בן ה-10 היה בכיתה הסמוכה לחדר שבו נורו רבים מהילדים והמורות. לדבריה, בנה אמר לה שמישהו שבר את החלון האחורי בכיתה והתלמידים זחלו ממנו החוצה למקום מבטחים. עברה שעה קלה עד שמליסה ידעה אם בנה בכלל בסדר. "הרגשתי את הלב שלי בגרון", סיפרה.

זוג ההורים רוזה ורולנד אריזמנדיה אספו את בתם שלומדת בבית הספר מוקדם יותר באותו היום, לאחר טקס הענקת פרסים שהתקיים שם. אחרי האירוע הם לא ידעו היכן נמצאת האחיינית שלהם, והם מסרו ל-NBC News שכל המשפחה ניסתה למצוא אותה, ושיצרו קשר עם בתי חולים, משטרה ומכבי האש. "זה כמו סרט אימה", אמרה רוזה, "גם אם זה לא הילד שלנו – זה מישהו שאנחנו מכירים, השכנים שלנו".

אירוע הטבח בבית ספר בארצות הברית
אירוע הטבח בבית ספר בארצות הברית | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה להוריד את דגלי המדינה לחצי התורן, ובנאום שנשא בבית הלבן הוא אמר כי "כמה עשרות ילדים קטנים היו עדים למה שקרה - ראו את חבריהם מתים, כאילו הם בשדה קרב. הם יחיו עם זה עד סוף חייהם". סגנית הנשיא קמלה האריס אמרה: "מספיק. כאומה, עלינו לאזור אומץ ולפעול. הלב שלנו נשבר בכל פעם מחדש".

כריס מרפי, סנאטור מטעם מדינת קונטיקט, הגיב לאירוע הירי בבית הספר גם הוא: "מה אנחנו עושים? זה קורה רק במדינה הזו, ולא בשום מקום אחר. בשום מקום אחר ילדים קטנים לא הולכים לבית הספר במחשבה שאולי יירו בהם באותו היום".

אירוע הטבח בבית ספר בארצות הברית
אירוע הטבח בבית ספר בארצות הברית | צילום: רויטרס

סטיב קר, מאמן קבוצת הכדורסל גולדן סטייט ווריורס, התייחס לאירוע במסיבת עיתונאים שנערכה בתום משחק של קבוצתו בליגת ה-NBA. "מתי אנחנו נעשה משהו?", שאל קר, "50 סנאטורים מחזיקים אותנו כבני ערובה, ומונעים העברת חוק לבדיקת רקע לפני קבלת נשק, כי הם רוצים לשמור את הכוח בידיים שלהם. נמאס לי. זה פתטי. אני כל כך עייף מלהופיע ולהביע תנחומים, עייף מדקות דומיה. האם אתם מתכוונים לשים את תאוותכם לכוח לפני חיי ילדים? כי כך זה נראה".

זירת הטבח בביה''ס בטקסס
זירת הטבח בביה''ס בטקסס | צילום: רויטרס

מפקד המשטרה של המחוז אמר כי הירי התחיל בשעה 11:32 (שעון מקומי), וכי החוקרים מאמינים שהתוקף ביצע לבדו את "הפשע הנתעב הזה". מושל טקסס, גרג אבוט, אישר כי היורה הוא סלבדור ראמוס בן ה-18, וייתכן כי הוא היה תלמיד תיכון שלמד באחד מבתי הספר באזור. ראמוס נורה למוות על ידי איש משמר הגבול האמריקני שהיה בקרבת מקום, וסיים את מסע הירי.

בבית הספר שבו בוצע הטבח, הממוקם כ-135 קילומטרים מערבית לסן אנטוניו, רשומים קצת פחות מ-500 תלמידים, רובם היספנים. מדובר ככל הנראה באירוע הטבח הגדול ביותר בארצות הברית מאז הירי בביה"ס היסודי "סנדי הוק" בקונטיקט בשנת 2012, אז נרצחו 26 בני אדם, בהם 20 ילדים בני 5- ו-6. לפני כשבועיים נרצחו עשרה בני אדם בירי המוני בסופרמרקט בבאפלו שבמדינת ניו יורק.