"עקב כישלון הפסגה: קים הוציא להורג האחראי על המו"מ עם ארה"ב"

עיתון בקוריאה הדרומית דיווח כי קים יוק צ'ול וארבעה בכירים נוספים במשרד החוץ הצפון קוריאני הוצאו להורג. לפי הפרסומים, קים יונג צ'ול, עוזרו הבכיר של שליט המדינה, נשלח למחנה כפייה

זמן צפייה: 00:30

שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, הוציא להורג בחודש מארס את האחראי על המו"מ עם ארצות הברית, קים יוק צ'ול, וארבעה בכירים נוספים – כך פורסם הבוקר (שישי) בכלי תקשורת בקוריאה הדרומית. זאת, על פי הדיווח, בעקבות כישלון הפסגה האחרונה עם האמריקנים, שהתקיימה בהאנוי שבווייטנאם לפני כשלושה חודשים. עוד דווח כי קים יונג צ'ול, עוזרו הבכיר של שליט המדינה, נשלח למחנה כפייה.

קים יוק צ'ול היה כאמור אחראי על המו"מ עם ארצות הברית, ושוחח כמה פעמים עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו מאז החלו השיחות בין המדינות, ואף נפגש עמו. קים יונג צ'ול נחשב מקורב מאוד לקים ג'ונג און, ובמסגרת המגעים לקראת הפסגה בהאנוי אף נפגש אשתקד עם הנשיא טראמפ בבית הלבן. אולם, לאחר כישלון המו"מ הודח מאחד מתפקידיו.

לעוד כתבות בנושא:

מתקפת סייבר ואתרים בקוריאה הצפונית: האם טראמפ חשף מידע חשאי?

טראמפ על שיגור הטילים בקוריאה הצפונית: "לא מהווה הפרת אמון"

דיווח: קוריאה הצפונית נערכת לשיגור טיל; טראמפ: "אהיה מאוכזב"

שגריר קוריאה הצפונית בפרו, קים האק-צ'ול
שגריר קוריאה הצפונית בפרו, קים האק-צ'ול | צילום: רויטרס
קים יוק צ'ול, עוזרו הבכיר של שליט קוריאה הצפונית, ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו
קים יוק צ'ול, עוזרו הבכיר של שליט קוריאה הצפונית, ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: רויטרס
U.s. Secretary Of State Pompeo Meets With Senior North Korean Envoy Kim Yong Chol In Washington
U.s. Secretary Of State Pompeo Meets With Senior North Korean Envoy Kim Yong Chol In Washington

כאמור, בסוף חודש פברואר המפגש השני בין הנשיא טראמפ לשליט קוריאה הצפונית קים ז'ונג און, הסתיים מוקדם מהצפוי. זאת, לאחר שהמגעים בין המדינות נכשלו, והצדדים לא הגיעו לכדי חתימה על הסכם כשלהו.

"קים רצה הסרה מוחלטת של הסנקציות, ואנחנו לא היינו מוכנים לכך", אמר הנשיא טראמפ בהצהרה לתקשורת לאחר סיום הפסגה. "הם היו מוכנים לפירוז חלקי, ולא נוותר בשביל זה על כל הסנקציות. היינו צריכים לסגת. הסנקציות נותרו במקומן".

קים יוק צ'ול, בכיר צפון קוריאני האחראי על המו''מ עם ארה''ב
קים יוק צ'ול, בכיר צפון קוריאני האחראי על המו''מ עם ארה''ב | צילום: רויטרס

"קים היה מוכן לחלוטין לפירוז - אך הוא רצה קודם כול שנסיר את הסנקציות, והחלטנו שזה לא מתאים. אנחנו צריכים יותר התחייבויות ממנו בשביל זה. לקוריאה הצפונית יש פוטנציאל כלכלי רחב. אני רוצה להסיר את הסנקציות - אבל בשביל זה הם יצטרכו לעשות ויתורים", הוסיף טראמפ, שציין כי הסנקציות לא יוחמרו.

הנשיא האמריקני נשאל אם ייתכן כי הפסגה השנייה בין המנהיגים הייתה מוקדמת מדי, והשיב: "יכולתי לחתום על הסכם היום, אבל היו אומרים שזה הסכם גרוע". "אתה צריך להיות מוכן ללכת גם בלי לחתום. היו לנו מסמכים מוכנים לחתום עליהם, אך אני מעדיף לעשות את זה נכון מאשר מהר", הוסיף טראמפ. "החלטנו שלא לחתום על הסכם. נראה איך זה ילך. היו יומיים מאוד מעניינים ופרודוקטיביים".

קים ג'ונג און ודונלד טראמפ
קים ג'ונג און ודונלד טראמפ | צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב הבהיר כי הפגישה התקיימה ברוח טובה. "בילינו את כל היום עם קים, חתיכת בחור. מערכת היחסים שלנו התחזקה", אמר טראמפ. "האווירה הייתה טובה וידידותית. לחצנו ידיים". לטענת טראמפ, שליט קוריאה הצפונית התחייב בפניו שלא לערוך ניסויים בטילים באמצעי גרעין.

גם שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, סיפק הצהרה לתקשורת לאחר סיום הפסגה, ואמר כי "רשמנו התקדמות משמעותית ב-36 השעות האחרונות, לצערנו לא הגענו למקום שבו נרגיש שנכון לחתום על הסכם. קים קיווה שנחתום עליו, ביקשנו ממנו להסכים ליותר צעדים אבל הוא לא הסכים לכך. אני עדיין אופטימי.

על פי ההערכות בכלי תקשורת אמריקניים, קים הראה בפסגה נכונות לפרק את הכור ביונגביון, אולם סירב לפירוק מתקנים אחרים ללא הסרת הסנקציות, ארה"ב, מצדה, הייתה מוכנה להציע רק "הטבות כלכליות" מסוימות. לא ברור אם הבטחתו של קים שלא לשגר עוד טילים, למרות כישלון השיחות, נוגעת רק לבין-יבשתיים כפי שהתחייב בשנה שעברה או באופן כללי.