הצפות קטלניות בדרום אפריקה: 400 נהרגו בשיטפונות

מאות מתים, עשרות נעדרים ויותר מ-13 אלף בתים נהרסו בעקבות שיטפונות עזים בפרובינציית קוואזולו-נטאל שבמדינה. תושב הפרובינציה: "הבית שלי היה במרחק שישה או שבעה מטר מהנהר, חשבתי שאני בטוח"

הצפות בדרום אפריקה
הצפות בדרום אפריקה | צילום: רויטרס

כמעט 400 בני אדם נהרגו עד כה בדרום אפריקה בעקבות הגשמים העזים שהציפו את הנהרות בפרובינציית קוואזולו-נטאל, כך פורסם היום (ראשון) ב-BBC. משלחות החיפוש וההצלה ממשיכות לפעול במקום מאז השבוע שעבר, במטרה להציל את עשרות הנעדרים, לפני שיתחיל המבול הבא.

הירו קאנגצ'טה, אחד מ-40,000 האנשים שבתיהם נהרסו באסון, ונשארו חסרי כול וללא מחסה, אוכל ומים, סיפר ל-BBC: "אני בטראומה כי אני לא יודע מה לעשות. אני לא יודע לאן ללכת. אני לא יודע מה לעשות בהמשך. למעשה אין המשך".

"אני צריכה מקום להיות בו אבל עכשיו אני חייבת לעזוב", סיפרה אישה שהבית שלה יחד עם 13,500 בתים נוספים שנהרסו, "אני עושה את זה בשביל הילדים שלי". נכון לעכשיו, גם כ-300 בתי ספר ומוסדות בריאות ניזוקו באסון, וקהילות שלמות נותקו בעקבות הרס הכבישים והגשרים שהתמוטטו.

המשתתפים במשלחות החיפוש חוששים שמספר ההורגים יגדל בעודם מחפשים ניצולים ונעדרים בין ההריסות, אך גם מבצעי החילוץ נמצאים בסכנה בעקבות היעדרותם של מפעילי מכונות החילוץ שעזבו את המקום בעקבות חופשת הפסחא.

על אף שאחד מארגוני הסיוע מנסה להכשיר את תושבי המקום לשימוש במכונות הללו, עולה החשש כי לא יצליחו למצוא ניצולים עד שיוכשרו – ובינתיים הם ממשיכים לחפור ולחפש בידיים חשופות אחר הנעדרים. מאז שהוצפו הנהרות והרסו בתים, עמודי חשמל, כבישים וגשרים, החל גם חיפוש נואש אחר מי שתייה נקיים. בעיירה אמוטי שמצפון לדרבן, התאספו הניצולים סביב צינור כיבוי שבור בניסיון נואש להשיג עוד טיפת מים.

"אין מים בבית, אנחנו לא יכולים לאכול ואנחנו לא יכולים להתקלח", סיפר אחד מתושבי העיירה בזמן שמילא מים במיכל פלסטיק, "אנחנו זקוקים לממשלה שלנו שתעזור לנו".

נשיא המדינה, סיריל רמפוזה, ביקר בפרובינציה מוקדם יותר השבוע ואמר שהשיטפון, הגרוע שבעשורים האחרונים, הוא קטסטרופה בקנה מידה עצום. הנשיא הכריז על הפרובינציה כשטח אסון והבטיח שממשלתו לא תחסוך בהוצאות לתיקון הנזק שנגרם ובסיוע לנפגעים.

מומחים למזג אוויר טוענים כי התחממות האקלים כנראה תרמה את חלקה לשינויים התכופים ולהתממשותם של אסונות כמו זה בתדירות גבוהה יותר. תושבי המקום והמבקרים הסכימו עם הטענות אך גם האשימו את הממשלה כי לא פעלה לחיזוק התשתיות או לבניית מערכות ניקוז בפרובינציה, טענות שעליהן הממשלה נמנעה מלהגיב.