כריזמה ולהט אנטי ממסדי: כך הפך קומיקאי יהודי לנשיא אוקראינה

ולודימיר זלנסקי נבחר ברוב מוחץ של יותר מ-70%, על אף שעמדותיו ברוב התחומים אינן לגמרי ברורות. את הדרך המפתיעה לפוליטיקה הוא עשה מתפקיד הנשיא בתוכנית טלוויזיה פופולרית

זמן צפייה: 02:35

הקומיקאי היהודי ולודימיר זלנסקי, ששיחק את נשיא אוקראינה בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית "משרת העם", נבחר להיות הנשיא האמיתי. ברוב מוחץ של יותר מ-70% מהמצביעים החליטו אזרחי אוקראינה לתת את אמונם בשחקן חדש בזירה הפוליטית במקומו של הנשיא המכהן פטרו פורושנקו.

זלנסקי נכנס למרוץ על נשיאות המדינה כשהוא רוכב על פופולריות הסדרה הקומית שבה שיחק ועל אהדת הקהל. בסדרה, שיחק זלנסקי מורה שנבחר לנשיאות אוקראינה לאחר שסרטון בו הוא נראה תוקף בלהט את המערכת הפוליטית האוקראינית הפך לוויראלי. על אף שהוא נטול כל ניסיון ציבורי, הצליח הקומיקאי לשכנע רבים מהמצביעים כי הוא מועמד רציני, שמסוגל לנהל מדינה של למעלה מ-40 מיליון בני אדם.

זירת הרצח של מתנגד השלטון ארקדי בבצנקו
זירת הרצח של מתנגד השלטון ארקדי בבצנקו | צילום: רויטרס
נשיא אוקראינה הנבחר, ולודימיר זלנסקי, במהלך מסע הבחירות
נשיא אוקראינה הנבחר, ולודימיר זלנסקי, במהלך מסע הבחירות | צילום: החדשות 13

במהלך מסע הבחירות הוא הפגין הרבה כריזמה ולהט אנטי-ממסדי, אך עמדותיו בתחומים רבים נותרו מעורפלות. אזרחי אוקראינה בחרו בו לאור מיאוס הולך וגובר מהמצב הכלכלי הירוד ומהשחיתות של פולטיקאים כגון פורושנקו.

על אף שלא לגמרי ברורות עמדותיו בתחום הכלכלי, על כתפיו של הנשיא החדש וחסר הניסיון מוטל כעת להתעמת עם העוני במדינה, שהפך לנושא מרכזי בטענות נגד קודמו בתפקיד. כמו כן יהיה עליו להתמודד עם הממסד האוקראיני שלא יקל עליו ועם הסכסוך עם רוסיה והמדיניות של פוטין.